Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Riktig påkledning på vinteren

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 18:15   #1
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Riktig påkledning på vinteren

Tenkte jeg skulle være så "grei" å opplyse etter å ha sett mange rare kleskombinasjoner som liksom skal holde ungen varm. Vært en del vikar i parken her og folk kler på ungene sine tjukke ullsokker, med bomullssokker inni osv. Da fungerer ikke ullen optimalt og barnet blir kaldt hvis det blir svett nok, for så og bli stillesittende. Dette gjelder ellers på kroppen og. Bomull er bannlyst..

Kle barnet i flere lag.

*Ull innerst. Ull holder barnet varmt selv om det blir vått. Ikke ha NOE bomull under uten en liten truse. Man kan bruke superundertøy når det ikke er så kaldt.

*Isolasjonslag. Tykk ull eller fleece. Noe som lager et luftrom mellom skallaget og ullen innerst.

*Skall-lag. Dette laget skal holde vær og vind ute. Velg pustende materialer som er godt impregnert.

*På føttende skal det være kun ullsokker rett på foten. Pass på at skoene ikke er for trange. Det er luften inni som holder barnet varmt. Cherrox er ikke egnet skotøy når det er minusgrader da plasten ikke puster og barnet blir klamt...og dermed kaldt.


Aner ikke om dette er elementært for alle her, men det er ikke det i parken der hvor jeg jobbet..

Kom gjerne med innspill hvis dere er uenige.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 18:21   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Junior kan ikke ha ull innerst for da får han utslett og klør noe helt for ille.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 18:23   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Junior kan ikke ha ull innerst for da får han utslett og klør noe helt for ille.


Signerer. Veldig mange barn har eksem og sensitiv hud. Men med gode plagg utenpå går det som regel veldig bra.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 18:24   #4
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Signerer. Veldig mange barn har eksem og sensitiv hud. Men med gode plagg utenpå går det som regel veldig bra.

Kjøp noe syntetisk . Gjør samme nytta..dvs holder barnet tørt. Men det varmer ikke da, så kan jo heller ha ulltrøya utenpå eller noe.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 18:27   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Junior kan ikke ull over superundertøyet da klør han uansett.

Dette har vi testet ut over langen med forskjellige kombinasjoenr og ull fungerer ikke for han.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 18:27   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Nyttig. Skjønner plutselig hvorfor barnehagen har tatt av han bomullssokkene jeg har over ullstrømpebuksa og tatt på ullsokkene i stedet før de gikk ut. Godt de vet å kle på riktig når jeg ikke vet

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 19:18   #7
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Verstingen er vel bomullstrømpebukse, med olabukse over,og dress utenpå der igjen, da er du dønn garantert at ungen fryser i hvertfall.

Men jeg har sagt i fra i bhg flere ganger, at jeg vil de skal ta av olabuksa, og bruke Trollulldressen under utedressen, men hver gang har de "glemt det", og hun har olabuksa under

Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 19:26   #8
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Gode tips

Vi bruker "blandingssokker" i goretex, mener å ha lest at man ikke anbefaler ren ull i goretex.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 19:35   #9
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Gode tips

Vi bruker "blandingssokker" i goretex, mener å ha lest at man ikke anbefaler ren ull i goretex.

Ullvang sine er jo fine da. Vet ikke helt grunnen til dette, men antagelig er syntetiskk materiale et hakk bedre på å absobere svette fra kroppen enn ren ull. Vi bruker blandingssokker. Rene ullsokker blir fort så "harde" etter vask.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 19:36   #10
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Junior kan ikke ull over superundertøyet da klør han uansett.

Dette har vi testet ut over langen med forskjellige kombinasjoenr og ull fungerer ikke for han.

Bare å droppe ull da egentlig. Bare ikke bruk bomull så er vel det meste ok.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 19:48   #11
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Hva med å bruke ull-silke undertøy. Det klør ingenting! Ihvertfall ikke på mine barn!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 20:38   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Kle barnet i flere lag.

*Ull innerst. Ull holder barnet varmt selv om det blir vått. Ikke ha NOE bomull under uten en liten truse. Man kan bruke superundertøy når det ikke er så kaldt.

*Isolasjonslag. Tykk ull eller fleece. Noe som lager et luftrom mellom skallaget og ullen innerst.

*Skall-lag. Dette laget skal holde vær og vind ute. Velg pustende materialer som er godt impregnert.

*På føttende skal det være kun ullsokker rett på foten. Pass på at skoene ikke er for trange. Det er luften inni som holder barnet varmt. Cherrox er ikke egnet skotøy når det er minusgrader da plasten ikke puster og barnet blir klamt...og dermed kaldt.

Jeg bare signerer! Denne måten å bekle barnet på vinteren har vi også veldig gode erfaringer med!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:39   #13
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Det er akurat sånn jeg kler snuppa..

har hatt ull på henne helt siden hun ble født, jeg insisterte på å ha på henne ullbody i steder for bommulstrøyene de har på sykehuset..

har tilogmed sydd en ulljoggedress til henne og skal straks sy en til..

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 08:53   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nyttig. Skjønner plutselig hvorfor barnehagen har tatt av han bomullssokkene jeg har over ullstrømpebuksa og tatt på ullsokkene i stedet før de gikk ut. Godt de vet å kle på riktig når jeg ikke vet

Her var det barnehagen som hadde tatt på han tynne bommullsokker utenpå ullstrømpebuksa i stedet for ullsokker som jeg hadde bedt om. Resultat: en snørrete gutt med skikkelig hoste.

Jaja, nå vet de det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 09:03   #15
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Jeg tviler ikke på at ull er best. Likevel har barnet mitt overlevd mange vintere med bomullsstrømpebukser og singletter innerst mot huden. Hun har ikke vært klam eller kald en eneste gang, selv om hun har lett for å svette. Ikke har hun vært syk heller. Nå har jeg kjøpt ulltøy til henne, men innerst mot huden fortsetter vi med vanlige bomullsstrømpebukser og singletter. Hun tåler ikke ull mot huden, og siden hun aldri er våt, kald eller klam tar vi sjansen og fortsetter på denne måten.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 10:43   #16
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Jeg bruker lite ull. Har aldri kalde unger og de er sjelden syke. Så merkelig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 10:51   #17
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Tenkte jeg skulle være så "grei" å opplyse etter å ha sett mange rare kleskombinasjoner som liksom skal holde ungen varm. Vært en del vikar i parken her og folk kler på ungene sine tjukke ullsokker, med bomullssokker inni osv. Da fungerer ikke ullen optimalt og barnet blir kaldt hvis det blir svett nok, for så og bli stillesittende. Dette gjelder ellers på kroppen og. Bomull er bannlyst..

Kle barnet i flere lag.

*Ull innerst. Ull holder barnet varmt selv om det blir vått. Ikke ha NOE bomull under uten en liten truse. Man kan bruke superundertøy når det ikke er så kaldt.

*Isolasjonslag. Tykk ull eller fleece. Noe som lager et luftrom mellom skallaget og ullen innerst.

*Skall-lag. Dette laget skal holde vær og vind ute. Velg pustende materialer som er godt impregnert.

*På føttende skal det være kun ullsokker rett på foten. Pass på at skoene ikke er for trange. Det er luften inni som holder barnet varmt. Cherrox er ikke egnet skotøy når det er minusgrader da plasten ikke puster og barnet blir klamt...og dermed kaldt.


Aner ikke om dette er elementært for alle her, men det er ikke det i parken der hvor jeg jobbet..

Kom gjerne med innspill hvis dere er uenige.

Som speider og med barn i utebarnehage så har jeg også kledd meg og ungene slik som du sier her. Det fungerer veldig bra. Et viktig poeng er at man har noe innerst som puster. Hvis ikke er det en mulighet å ha et skifte til innerst. Rett og slett fordi man blir klam av syntetisk materiale og da vil man etterhvert begynne å fryse. For barn som er i barnehager der de kanskje er ute et par timer om dagen så er det ikke så viktig, men i speideren der vi kan sove ute osv. og i utebarnehage da er det svært viktig å kle seg på en god måte. Datteren min var ikke syk da hun gikk i barnehage i fjor. Jo forresten hun ble forkjølet i julen, men da hadde de vært mye inne i barnehagen for å følge opplegget der med å lage julepynt osv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 10:52   #18
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg bruker lite ull. Har aldri kalde unger og de er sjelden syke. Så merkelig.

Kanskje fordi de ikke er ute så mange timer om dagen når det er kaldt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 11:18   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren.

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Nyttig. Skjønner plutselig hvorfor barnehagen har tatt av han bomullssokkene jeg har over ullstrømpebuksa og tatt på ullsokkene i stedet før de gikk ut. Godt de vet å kle på riktig når jeg ikke vet

Dyktig vi som jobber i bhg vettu


Jeg har alltid ullstrømpebukse, med ullsokker utapå..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 11:33   #20
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje fordi de ikke er ute så mange timer om dagen når det er kaldt.

Det stemmer i hvert fall ikke på min. Det hender hun er ute i snø, regn og ruskevær ti timer om dagen i bomull og er likevel tørr og varm. Jeg tror det har like mye med barna å gjøre som med klærne.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no