Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Riktig påkledning på vinteren

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 11:03   #41
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Poenget med de tre lagene er:
1. Ullen puster og dermed blir man ikke fuktig helt inn til kroppen. Viktig
2. Fleecejakken eller annen isolerende jakke stenger den varme lufta fra kroppen inne. Luftlaget er viktig for å holde på varmen.
3. Det ytterste holder vind og sno ute og isolerer varmen i klærne og luftlaget. Derfor viktig å ha et skjerf i halsen også, eller en hals, som isolerer og holder lufta innenfor. Lekker den varme lufta så blir man raskere kald.

Til slutt så er det selvfølgelig viktig å holde bena varme. Begynner man å fryse på dem så er det gjort. En mulighet hvis man fryser på beina er å skifte sokker, som man varmer litt først.

Og helt tilslutt: Hodet er det som vi mister mest varme fra. Derfor viktig å ha en god og varm lue på.

Slik lærer vi speiderne våre å kle seg. Mange barn vet ikke hvordan de skal kle seg for utelivet, og mange foreldre er dårlige på å kle på barna sine skikkelig er min erfaring. Vi har vel begynt å bli for mye innemennesker.


Sist redigert av Jessica : 25-10-06 kl 13:44.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 11:10   #42
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Poenget med de tre lagene er:
1. Ullen puster og dermed blir man ikke fuktig helt inn til kroppen. Viktig
2. Fleecejakken eller annen isolerende jakke stenger den varme lufta fra kroppen inne. Luftlaget er viktig for å holde på varmen.
3. Det ytterste holder vind og sno ute og isolerer varmen i klærne og luftlaget. Derfor viktig å ha et skjerf i halsen også, eller en hals, som isolerer og holder lufta innenfor. Lekker den varme lufta så blir man raskere kald.

Til slutt så er det selvfølgelig viktig å holde bena varme. Begynner man å fryse på dem så er det gjort. En mulighet hvis man fryser på beina er å skifte sokker, som man varmer litt først.

Og helt tilslutt: Hodet er det som vi mister mest varme fra. Derfor viktig å ha en god og varm lue på.

I forede vinterdresser er jo punkt 2. innebygget i dressen, så da er det ikke alltid nødvendig med en ekstra ull- eller fleecejakke i tillegg. Jeg har valgt uforet, for jeg liker bedre flere tynne lag enn ett tykt. I allefall før hun begynner å kle på seg selv.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 12:55   #43
Svaggen
Aktiv
 
Svaggen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 189
Svaggen er litt kul
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Kjekt å få bekreftet at jeg gjør det riktig. I vår barnehage siser de aldri noe om påkledning, nemlig.

__________________
Mamma til tre
Svaggen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 20:26   #44
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Jeg vil bare si at i mitt arbeidet som eksem-sykepleier på barneavdelinga her, anbefalte jeg bruk av bomull og IKKE syntetiske stoffer innerst mot huden. Syntetiske stoffer KLØR ofte barn med eksem av. Ull er vel og bra det, men for veldig mange barn er bomull aller best.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 20:33   #45
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Vi bruker blandingssokker i goretex og kun goretex hele vinteren. Ellers er det ull som gjelder her i huset både på barn og mor.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 21:40   #46
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Å, alt jeg ikke vet! Her ser jeg pengene fly videre!
Har god dress, med ulldress inni. Goretex-sko har jeg også kjøpt. Men har brukt bomullstrømpebukse med ullsokker utenpå
Har brukt ren ull i skoene (enda en tabbe), samt Ulvang med skli-såle().

Kan noen vennligst anbefale meg blandingssokker uten skli, samt en god strømpebukse som ikke klør!


Sist redigert av Apple : 25-10-06 kl 21:41. Årsak: Feil tegnsetting :skremt:
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:08   #47
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Å, alt jeg ikke vet! Her ser jeg pengene fly videre!
Har god dress, med ulldress inni. Goretex-sko har jeg også kjøpt. Men har brukt bomullstrømpebukse med ullsokker utenpå
Har brukt ren ull i skoene (enda en tabbe), samt Ulvang med skli-såle().

Kan noen vennligst anbefale meg blandingssokker uten skli, samt en god strømpebukse som ikke klør!

Janus har gode ullsokker/blanding og de har gode strømpebukser på sparkjøp som ikke klør.. husker jo ikke merket men det er ikke de med katt på rumpa og beina
de har og gode blandingssokker på spar kjøp

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:35   #48
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Takk! Har ikke Sparkjøp her i nærheten, tror jeg. Men er ikke så lenge til jeg skal til Stavanger.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:51   #49
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Takk! Har ikke Sparkjøp her i nærheten, tror jeg. Men er ikke så lenge til jeg skal til Stavanger.

De har nettbutikk sparkjop.no

Lykke til.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 00:02   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Hmm nå fikk jeg nesten rent dårlig samvittighet her. Jeg har ikke ull til vesla, har aldri tenkt på det engang. Kler henne godt i bomull og varme klær og hun har tykk utedress. Hun er flink til å si fra om hun fryser, så jeg vet hun som regel er varm nok.

Nå bor vi jo i Sandnes da, rett ved Stavanger, og her er det omtrent aldri minusgrader, kanskje maks -2 eller 3 på tjukkeste vinteren, men det varer sjelden lenge. Vesla er så og si aldri syk, så jeg tror nok det skal gå bra uten den ullen, selv om jeg vurderer å kjøpe en lue i ull og noen sokker.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:41   #51
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hmm nå fikk jeg nesten rent dårlig samvittighet her. Jeg har ikke ull til vesla, har aldri tenkt på det engang. Kler henne godt i bomull og varme klær og hun har tykk utedress. Hun er flink til å si fra om hun fryser, så jeg vet hun som regel er varm nok.

Nå bor vi jo i Sandnes da, rett ved Stavanger, og her er det omtrent aldri minusgrader, kanskje maks -2 eller 3 på tjukkeste vinteren, men det varer sjelden lenge. Vesla er så og si aldri syk, så jeg tror nok det skal gå bra uten den ullen, selv om jeg vurderer å kjøpe en lue i ull og noen sokker.

Hvis du har gjort det sånn i flere år uten at hun blir kald, klam, syk eller svett så er det vel ingen grunn å kjøpe ull.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 21:23   #52
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Kan noen vennligst anbefale meg blandingssokker uten skli, samt en god strømpebukse som ikke klør!

Jeg har kjøpt blandingssokker fra LaMote jeg, de fungerte veldig bra i fjor. Kjøper de i dagligvarebutikk (her har ihvertfall Rema og ICA de)

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:13   #53
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig påkledning på vinteren

Et godt tilleggsargument for ull er at barna ofte slipper unna med mer bevegelighet enn med tjukke bobledresser. Det har vært viktig for oss med en liten tinkeliten. Han bruker kun små størrelser og det er lettere å bruke for store ulldresser fra Janus fordi de tross alt gir mye mer bevegelighet for de små. Dessuten er klimaet her vest såpass omskiftelig at det er nødvendig å kunne justere med et eller to tynne lag til eller fra.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no