Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-15, 16:51   #21
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Problemet er alle rotskuddene. Ligger det igjen den minste bit, kommer faenskapen igjen. Jeg plantet med en gang jeg (trodde) jeg hadde fjernet alt og det var kanskje det som var tabben. Det er omtrent umulig å få luket vekk de små skuddene fort nok før de rekker å spre seg enormt. Det hjelper kanskje å gå gjennom hele bedret og finplukke små og store rotrester? Mine bed er forsåvidt også avgrensede, men de er nok større enn dine ser ut til å være. Gift har jeg ikke prøvd. Da får de heller gro.

Ja, røttene er helt elleville. Var ikke klar over at det var sånn før jeg begynte i dag. Tror jeg har fjernet alt, men sannsynligvis er det noe igjen. Gift som en engangsforeteelse skal jeg alltids leve med.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 19:11   #22
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Er det det jeg kaller nyperoser? De likter godt, men stikker djevelsk. Vi pleide å lage kløpilver av nypene da jeg var barn.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 20:03   #23
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 20:50   #24
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

I bedet jeg sendte deg bilde av har jeg hosta, heuchera, småhjerter og akeleier, og så skal det noe løytnantshjerter (rosa og/eller hvit) dit også. Jeg skal stappe inn 4-5 hosta og en god del av det andre i det bedet, så det blir tett og mest mulig ugressfritt. Jeg har mitt bed på skyggesiden, men de tåler sol også.

Hosta bør/må også deles etter hvert om den blir veldig stor, men ellers er det vel rimelig lettstelt. Tror det kunne blitt fint hos deg!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 21:00   #25
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Hatplante-hasjplante, fort gjort å lese feil merker jeg. Gang på gang.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 21:08   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.


Innbiller meg at roser krever litt mer stell enn hva jeg evner gi? Det stod en rose der fra før som ikke var sånn rynkerose, den har jeg latt stå. Men det blomstrer ikke og har ikke knopper, så det er kanskje en tapt sak.

Jeg har en rosa the Fairy-rose, og den er det virkelig ikke noe jobb med.

Halvparten av mine roser har ikke blomstret ennå, så se det an, er min anbefaling. Denne sommeren er helt sprø. Hvis den ikke blostrer til neste år heller, er den sikkert en lost case.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 21:22   #27
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Jeg har også en The Fairyrose. Vet ikke noe om herdighet, jeg bor i OSlo men det eneste jeg gjør med den er gjødsle en runde etter 17.mai og å klippe av bittelitt av stygge brune kvister som har tørket ut siden året før. Venter til den har etablert seg og ser hva som er brunt.
Har aldri fått lus eller spindelvev på min.

Enig i at det er en sprø sommer. Jeg har noen hvite nydelige liljer og de pleier å blomstre tidlig i juli men de er fortsatt i knopp. Høye og flotte men viser ingen tegn til å åpne seg. Trener litt mer varme enn en dag innimellom.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 22:24   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Hvis du virkelig vil være sikker på at det er borte, så fjern all jord, ja. Jeg vet ikke om det da er nødvendig med gift, da. Spyle godt med glovarmt vann etter at jorden er borte?

Og så kan du fylle på med god, feit kompostjord som du du får på gjenbruksstasjonen.

Jeg ville plantet buskete, tette, lave stauder av ymse slag. Mye forskjellig. Jeg har aldri klart å designe et sånn balansert bed der man koordinerer blomstringstid og farger og høyder og alt. Det blir for mye, pluss at det er helt vilkårlig hva som overlever. Og en kryprose som fair lady i hvert hjørne,kanskje.

Roser er slett ikke vanskelige. De vil ha:
- Skikkelig god jord.
- å bli klippet hardt og brutalt ned hver vår
- om du fjerner blomstene etter hvert som de visner så får du rikere og lengre blomstring

De du har uten knopper kan godt komme fint tilbake om du klipper dem godt ned neste vår.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 08:48   #29
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Jeg har en Rosa Rugosa, en hvit med mye mer fylte blomster enn de vanlige rosa. Den er vel ikke bannlyst? Den står på en mur mot "villmark" og sprer seg. Hvis den ikke må utryddes, kan jeg la den stå i fred?

Jeg har fått med meg at den rene arten Rosa Rugosa ikke er lov å plante lenger. Men det er jo et utall kultivarer av RR.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 11:28   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

The fairy kombinert med staudelavendel og praktmarikåpe. Plant masse krokus og allium til høsten, så har du noe gøy på våren. Fint bed som klarer seg uten mer væte en hva Trøndelag byr på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 11:53   #31
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Hvis du ikke får til lavendel så prøv Katteurt. Veldig lik og lik blomsterflor. Den er mer hardfør.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 18:34   #32
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

...


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 08:41.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 18:35   #33
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Det kommer til å bli så fiiint! Tenk når det vokser skikkelig til... Jeg skal akkurat til å bestille løk nå, men er redd for at jeg går på en skikkelig smell og kjøper for tusenvis av kroner. Jeg har jo plass til det, sant?

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 18:37   #34
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?



Hvor kjøper man løk, forresten?

Jeg har lyst på fiiiine tulipaner, men det har sikkert rådyrene mine også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 18:47   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Det er tydeligvis noe med meg og plantetrådene dine. Nå leste jeg "min nye hasjplante".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 18:50   #36
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Zimtrade, Garden Living, Hageglede eller Planteliste, evt. Bakker (flere har dårlige erfaringer derfra, vet jeg) eller ditt lokale hagesenter. De har jo løk på Plantasjen også, men ikke allverdens utvalg.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 19:17   #37
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Ja, Talluah, jeg har sett Weeds og satser på å bli den lokale langeren til langrennsløperne i villastrøket.

Skal se på butikkene, Albertine. Aner ikke hvor mye jeg trenger egentlig.

Pluss at jeg vil ha krokus, snøklokker og sånne søte blå i plena.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 19:27   #38
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Vil forresten ha en hvit astilbe i bedet, men har ikke funnet. Mamma har ikke heller, så jeg kan ikke hente med henne.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 19:36   #39
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Du kan jo prøve BoGrønt på Stjørdal, eller du kan sende en speider for å sjekke.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-15, 20:19   #40
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Min nye hatplante. Og hva skal jeg plante i stedet?

Om du er der så må du gjerne se etter. Jeg kan jo være spaner på Nypan om du er på utkikk etter noe en gang.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no