Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-11, 20:37   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

[Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Vi har blitt kjent med flere naboer i veien. Dermed kom plutselig lysten til å shine opp innkjørselen vår.

Vi har et søppelkassestativ som det er ekstra blomsterkasse på siden av. Kassen er på denne størrelsen:



Hva planter jeg i den? Kan jeg plante hva som helst eller er det noe jeg bør tenke på? Og er det noe som kan komme igjen år etter år? :lat:

Jeg har kjøpt en filtduk som jeg har tenkt å stifte fast i bunnen, det er vel lurt?

Hva med en rhododendron? Den blir kanskje for kjedelig når den ikke blomstrer.

Lavendel kunne kanskje vært noe, blandet med eføy? Eller har de veldig kort blomstringstid? Det skulle jo gjerne vært noe som varer litt, men som krever liten pleie.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:15   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Lavendel er vanskelig å få til å overvintre. Eføy også, i allefall her vi bor. Jeg ville kjørt på med noe som er umulig å drepe og som har større blomster enn de du nevner. Kanskje et par stauder? Høye bak og lavere foran? Det aller enkleste er jo sommerblomster som du slipper å overvintre og de blomstrer også lengre enn de fleste stauder. Et lite tre eller en busk går også an, men det blir jo bare grønt mesteparten av sesongen, og det er jo nok grønt rundt søppelkassene fra før.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:26   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Ja, du har rett i det med det grønne. Vi trenger farger!

Hva med et sånt lite gullregn tre? Hvilke andre trær kunne egnet seg?

Kanskje det blir noen stauder. Hvilke vil du anbefale? :grønn:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:29   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Jeg ville ikke hatt noe tre. Jeg ville tatt sommerblomster i år også sett meg rundt etter hvilke blomster som jeg liker andre har i sånne kasser i år og hermet neste år.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:31   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

En såpass stor kasse ville jeg satt et lite oppstammet tre i. F.eks selje, vrihassel, en stammet syrin eller annet, gjerne noe som blomstrer. Ved foten kan du f.eks sette ned sesongens blomster som henger litt over kanten og nedover f.eks lobelia som er rimelig og blomstrer lenge.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:33   #6
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Googler lobelia.



Ah, de ja! De er fine.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 21:46   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Jeg har rosebusker med lavendel rundt i noen store krukker (mindre enn de kassene). Eller, busk og busk, fru Blom. Jeg kjøpte dem på Plantasjen, komplett med knopper på. Tidligere har rosene mine overlevd i krukker, men i vinter ble det visst for tøft, eller den fikk ikke vann nok etter at den hadde ting eller noe. Men det skal kunne gå å la dem overvintre, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:20   #8
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Skal du ha stauder i slike potter må du fore de med isopor. Da vil alt fryse til ovenfra og røttene har det bra. Med uisolerte potter vil frosten komme fra siden og drepe røttene.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:39   #9
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Jeg ville plantet sommerblomster (altså ettårige planter) da de blomstrer hele sommeren. Enkelte stauder har ganske kort blomstringstid. Av sommerplaner så er alle typer margeritter godt egnet, synes jeg. Får de god jord og gjødsel en gang i blant så vokser de seg høye og fine

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:55   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Skal du ha stauder i slike potter må du fore de med isopor. Da vil alt fryse til ovenfra og røttene har det bra. Med uisolerte potter vil frosten komme fra siden og drepe røttene.

Neida, jeg overvintrer stauder i potter og har gjort det i årevis. Det gjelder bare å finne de riktige staudene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:12   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Hva med et sånt lite gullregn tre? Hvilke andre trær kunne egnet seg?

Du vet at gullregn er giftig?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:29   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Jeg ville ikke hatt stauder eller løk i sånne kasser, jeg har aldri fått de til å overvintre.

Hengepelargonia er en fin sommerblomst som blir litt størrelse på og som vil henge litt fint ned på sidene. Den tåler også sterk sol og også endel regn, altså at den blir fort fin igjen etter regnvær.
Den trenger du heller ikke dille så veldig med (som du må med petunia - altså plukke av visne blomster for at den skal fortsette å blomstre rikt)
På hengepelargoniaen faller blomsterstenglene av når de er visne.


Margeritter er også kjempefine i potter alene men røttene tar utrolig mye plass i kassen sammen med andre blomster. Alene er den superfin.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:21   #13
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du vet at gullregn er giftig?

Nei, det visste jeg ikke. Den utgår uansett.


Lavendel ble for kjedelig, så det blir pelargonia tror jeg.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:53   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Det gjør vel ikke noe at gullregn er giftig, man spiser ikke planter uten videre. Mange blomster og planter er giftige. Jeg har masse storkonvall ved terrassen. Det er kjempegiftig. Mange vanlige blomster er også giftige.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 20:10   #15
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?

Stauder er vel litt vanskelig å få til i kasser vil jeg tro. Ville kjørt på sommerblomster hvert år. Så kan du skifte ut etter humøret. Tar deg fem minutter å plante bare.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no