Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-13, 14:11   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Jeg er novise på pepperkakehus, men nå skal vi da prøve....med Ikeadeig.
Her er spørsmålene:

  • når man bruker smørbukk til å lime sammen, smelter man dem og smører det på delen som skal limes? Eller dypper man hele kanten oppi?
  • Hva er oppskriften på Royal Icing? (Ja jeg kan Google, men nå er jeg litt for stressa.)
  • Kan jeg bruke knust kamferdrops til vinduene? Jeg fikk ikke tak i andre drops!
  • Pynter man kunstverket(!) før man limer det sammen?
  • Er det noe mer jeg bør tenke på?
Dette kan definitivt havne i tabbekaketråden, kjenner jeg!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:15   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Ja, jeg vil absolutt tro du kan bruke knust kamferdrops til vinduer.
Når jeg limer hus med knekk, smelter jeg det i panna og dypper hver side ned i panna. Og bruker ellers kniv til å smøre på der det trengs. Man pynter før man limer sammen. I alle fall gjør jeg det.

Det er lurt å renskjære kantene etter at pepperkakene er stekt, mens de fremdeles er litt myke. Legg malen oppå hver del og renskjær, så får du rette, fine kanter som er lettere å sette sammen.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:19   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ja, jeg vil absolutt tro du kan bruke knust kamferdrops til vinduer.
Når jeg limer hus med knekk, smelter jeg det i panna og dypper hver side ned i panna. Og bruker ellers kniv til å smøre på der det trengs. Man pynter før man limer sammen. I alle fall gjør jeg det.

Det er lurt å renskjære kantene etter at pepperkakene er stekt, mens de fremdeles er litt myke. Legg malen oppå hver del og renskjær, så får du rette, fine kanter som er lettere å sette sammen.

Takk for svar.
Det var vel her inne et sted jeg leste at det var bedre å lime med smørbukk?
Men fester ikke den smeltede dropset seg til bakepapiret? Eller bruker man ikke bakepapir?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:20   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Jøss, så mange fiffigheter du kan da.
Bruke Smørbukk å lime med har jeg ikke hørt om men sikkert lurt istedenfor å smelte sukker i panna.
Jeg ville i alle fall pyntet etter at huset er limt sammen.
Venter på flere smarte tips, jeg også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:20   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Takk for svar.
Det var vel her inne et sted jeg leste at det var bedre å lime med smørbukk?
Men fester ikke den smeltede dropset seg til bakepapiret? Eller bruker man ikke bakepapir?

Jeg har aldri prøvd å sette sammen med smørbukk, bare med knekk.
Jeg bruker bakepapir under, ja, når jeg smelter dropsene. Det har ikke vært noe problem, men det er ofte smart å vente til kakene har kjølt seg ned før du løsner dem fra bakepapiret.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:23   #6
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jøss, så mange fiffigheter du kan da.
Bruke Smørbukk å lime med har jeg ikke hørt om men sikkert lurt istedenfor å smelte sukker i panna.
Jeg ville i alle fall pyntet etter at huset er limt sammen.
Venter på flere smarte tips, jeg også.

Dette kan jeg definitivt IKKE.
Har jeg drømt om at det skulle være så bra å lime med smørbukk?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:23   #7
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg har aldri prøvd å sette sammen med smørbukk, bare med knekk.
Jeg bruker bakepapir under, ja, når jeg smelter dropsene. Det har ikke vært noe problem, men det er ofte smart å vente til kakene har kjølt seg ned før du løsner dem fra bakepapiret.

Det skal jeg huske på! Tusen takk for at du veileder meg her.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:24   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Har jeg drømt om at det skulle være så bra å lime med smørbukk?

Du har ikke drømt. Jeg mener å ha lest det et sted her inne også.

Et kjapt søk, og joda: http://www.foreldreportalen.no/forum...69&postcount=4

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"

Sist redigert av Mex : 05-12-13 kl 14:25. Årsak: Et kjapt søk, og joda: http://www.foreldreportalen.no/forum/showpost.php?p=3858969&postcount=4
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:25   #9
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Her pyntes huset etter monteringa. Det er ungene som pynter, så direkte vakkert blir det ikke uansett. Jeg synes det er strevsomt nok å sette det sammen uten pynt.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:30   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Du har ikke drømt. Jeg mener å ha lest det et sted her inne også.

Et kjapt søk, og joda: http://www.foreldreportalen.no/forum...69&postcount=4

Hah! Jeg var ikke blitt tullete!

Så gjenstår det bare å se om jeg får det til.
Men royal icing da? Anyone?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:32   #11
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Royal icing; er det å piske eggehviter, ha oppi melis og så litt sitron til slutt for glans og den slags?

Og når du bruker bakepapir og venter til det har kjølnet litt så løsner det helt fint fra bakeplata. Har brukt å lage hjerter med bringebærdrops som vindu, aldri hatt problemer med å få det løst fra bakepapiret.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:43   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Jeg skal teste smørbukk liminga for første gang i år, så kan ikke si noe om hvordan det går ennå, men fordelen med det er jo at en ikke skal brenne seg på hverken fingrer eller at det skal stivne for fort. Jeg vil dyppe hele kanten som skal limes oppi den smeltede blandingen i panna også bør huset stivne i skjøtene før du begynner med pyntingen. Smørbukken stivner ikke så fort som knekk, så ville latt det stått litt ekstra tid.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 14:52   #13
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Du må piske hvite stiv før du tilsetter melis, litt etter litt. Til slutt noen dråper sitron, for smak og glans.

Jeg pynter huset før jeg limer, men tar finishen etterpå. Dvs. jeg ruter ferdig tak, rundt vinduer etc., men jeg dekker selve limingen og lager kanter osv. til slutt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:23   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Takk alle ihopa. Nå får vi se hvordan det blir...bilde følger.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:37   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Ikeadeig er fint, den hever ikke så mye. Du kan også ta et ekstra ark bakepapir som du legger rett oppå nystekte pepperkakedeler før du setter en langpanne med noe tungt i oppå, så de presses helt flate. Kutt kanter etc. helt rette før pepperkakene kjølner, altså mens de enda er myke - hvis de får veldig ujevne kanter.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:49   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Hvilken deig kjøper dere? Deigen jeg kjøpte i fjor var superenkel å kjevle ut men husker ikke hvilket merke det var.
Så en deig på Kiwi, tror det var fra Bjørken. Den er vel helt grei? Gidder ikke dra på IKEA for en deig eller to.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 15:56   #17
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Jeg har brukt/bruker Bjørken i år, funker fint det.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 16:19   #18
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Det må DEFINITIVT renskjæres! Jeg har aldri sett noe så skeivt.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 16:26   #19
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Jeg smelter drops av hvilket som helst slag så kamfer går nok . Du kunne knust vanlig kjærlighet også . Når det kjøler sitter det ikke fast . Jeg limer alltid huset først med melisglasur/ royal icing . Dette gjør jeg dagen / natta før barna pynter . Da tåler det mye .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-13, 16:36   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusspørsmål. Haster!

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg er novise på pepperkakehus, men nå skal vi da prøve....med Ikeadeig.
Her er spørsmålene:

  • Er det noe mer jeg bør tenke på?

Ja, du må ta bilder av prosessen under veis så vi får se!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no