Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-11, 20:13   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Har du en god oppskrift på helt plain sjokoladekake uten noe fancysmancy? Helst med bakekakao, det er så deilig å røre det inn i eggedosisen!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 20:18   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Cluet er å ha mer egg og mer sjokolade enn hva du tror.

Så:

4-5 egg
3 dl sukker

1,5 dl hvetemel
1/2 teskje bakepulver
1 dl kakao (eller straks under)
1 teskje vaniljepulver

100 g smeltet margarin/smør

175 grader 30-35 minutter avhengig om du vil ha den klissete eller ikke (best litt klissete)

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:11   #3
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Jeg har en med kulturmelk jeg synes blir god. Jeg lager ikke eggedosis, men den inneholder bakekakao.
Oppskrift
300g smør
500g sukker
Røres hvitt
Tilsett
4 store egg som er lett pisket sammen
500g mel
2ts natron
1/2 ts salt
4 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
80g kakao
7 dl kulturmelk

Stekes på 175 grader i 45 min

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:19   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Det jeg får mest skryt for på sjokoladekakefronten, er toro. Med smørkrem med nesquick på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:25   #5
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Denne synes vi er god, og ikke minst enkel å lage:

3 egg
4 dl sukker
5 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
1,5 ss kakao
2 dl melk
175 g smeltet smør

Visp egg og sukker litt, rør i resten.
Kle panne med bakepapir (oppskriften passer til langpanne 30x40 cm eller stor rundform).
Stek 40 minutter på 180 grader.
Avkjøl i formen.

Glasur: (kan gjerne multipliseres med 2 hvis man liker litt tykkelse på glasuren)
2 dl melis
2 ss sterk kaffe
1/2 plate kokesjokolade
50 g smeltet smør
kakestrø

Smelt smør (sakte, ikke la det koke for da sukrer glasuren seg) i en kasserolle og tilsett kaffe og kokesjokolade.
Rør om til alt er oppløst.
Rør inn melis til smidig glasur.
Kan med fordel has på kaka mens kaka er lunken, da fester den seg bedre.
Pynt med strø eller noe annet godt.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:28   #6
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Nydelig sjokoladekake fra det søte liv.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:30   #7
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Verdens beste brownies!

8 egg
1 kg sukker
- Piskes sammen.


Tilsett deretter 16 ss kakao, 6 ts vaniljesukker og 500g smeltet smør.
Hakk 200g mørk sjokolade i små biter og ha i røren.
Tilsett tilslutt 6 dl hvetemel.

Bland godt sammen, og ha i en smurt langpanne.
Stekes på 180grader i ca 35 min.
Dryss litt melis på, å server.

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!

Sist redigert av Harriet Vane : 13-06-11 kl 21:53. Årsak: Sorry, Silje sol, men oppskrifter er umulig å lese når de er midtstilt
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:50   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Dette er en aldeles nydelig sjokoladekake som det bare ikke går an å gjøre feil med.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:56   #9
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Opprinnelig lagt inn av Silje sol, her.

Verdens beste brownies!

8 egg
1 kg sukker
- Piskes sammen.


Tilsett deretter 16 ss kakao, 6 ts vaniljesukker og 500g smeltet smør.
Hakk 200g mørk sjokolade i små biter og ha i røren.
Tilsett tilslutt 6 dl hvetemel.

Bland godt sammen, og ha i en smurt langpanne.
Stekes på 180grader i ca 35 min.
Dryss litt melis på, å server.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 21:58   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Prøv noe med kulturmelk/kefir. Det blir saftig på en helt annen måte. Eller brownies da.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:00   #11
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I know! Den er bare best.

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:13   #12
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Jeg lager alltid "sjokoladekake med kefir" fra kakemonsen.no: http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=1218

Den faller alltid i smak, både hos liten og stor. Hos stor høster jeg ofte komplimenter for den også, ikke ufortjent om jeg selv må si. Jeg lager den såpass ofte, og i forskjellige størrelser, slik at jeg har regnet ut fflere orskjellige porsjoner av oppskrifta. Jeg kan virkelig anbefale den, bare pass på å ikke stek den for lenge slik at den blir tørr. Jeg bruker gjerne å ha 2-3 ss kaffe i kaka også.

Kan godt lages med litt mindre sukker. Har prøvd med 600 gr, og det gikk helt fint.
Ingredienser
650 gr sukker
4 egg
250 gr smeltet smør
450 gr mel
1 1/2 ts vaniljesukker
3 ts natron
6 dl kefir
6 ss kakao
Fyll:
200 gr smør
500 gr melis
6 ts kakao
2 ts vaniljesukker
2 ss kaffe
Slik gjør du
Visp egg og sukker sammen. Bland i resten og rør godt (kan godt bruke mixmaster). Stekes i stor langpanne på 200 grader i ca 20 min.
Fyll:
Rør smør og melis hvitt. Rør inn resten.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 22:49   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Den hemmelige ingrediensen i sjokoladekake som garantert gjør den saftig, er rømme - som i f.eks "Texaskake".

(Har ikke oppskriften tilgjengelig, men de er lett googlebar.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 08:59   #14
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Takk for flotte oppskrifter og tips, skal prøvebake noen av de før helga!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 20:31   #15
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Den hemmelige ingrediensen i sjokoladekake som garantert gjør den saftig, er rømme - som i f.eks "Texaskake".

(Har ikke oppskriften tilgjengelig, men de er lett googlebar.)

Nå står Texaskaka i ovnen!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:01   #16
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå står Texaskaka i ovnen!



Beste sjokoladekaka! Håper du blir fornøyd! (...om ikke, så kommer du vel og skremer meg? )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:34   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!



Den ble litt bløt, fallt litt fra hverandre da vi skulle spise den, jeg hadde den ikke i ovnen lenge nok, kanskje? Men VELDIG luftig og frisk, ble den!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:37   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Denne er kjempegod, og er faktisk uten egg.

Ingredienser 1 liter kulturmelk ( tine blå kartong)
500 gr sukker
800 gr hvetemel
4-8 ss kakao
4 ts natron
250 gr smeltet smør

krem:
100 gr smeltet smør
8 ss kaffe
500 gr melis
4 ts vaniljesukker
ca 2 ts kakao (du ser hva du liker)

Ta kulturmelk og sukker oppi en stor bakebolle, ta litt vann i kartongen og rist denne så du får alt ut. Ca 1 dl vann. Rør dette sammen i ca 1 min.
Bland det tørre ( hvetemel, kakao og natron) oppi melkeblandingen. Smelt smør, avkjøl og tilsett til slutt.

Krem:
Smelt smør, kaffe og kakao i en kjele. Avkjøl dette og ta oppi melis. Legg dette på avkjølt kake. Pynt med kokosmasse.

stek kaken 175 grader ,nederste rille, i ca 45 min.

  Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:53   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Takk for tips, jeg skal lage alle i tråden (ikke på en gang, da!), men den siste her så veldig god ut. Liker tanker på kulturmelk i kaka! Så skal jeg komme tilbake til hvilken oppskrift jeg likte best!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 23:01   #20
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekaka jeg lager er ikke spesielt god!

Trenger du hjelp til å prøvesmake?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no