Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Grønnsakspørsmål

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 14:16   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønnsakspørsmål

Siden jeg var litt treg med å flytte meg ligger grønnsakspørsmålet mitt på Ville Modne, men nå kommer det her også.

Er det noen som har noen gode bruksområder for portulakk (som jeg fikk i min grønnsaksforsyning i går)?

Jeg vet at det kan brukes i salat og muligens i fiskeretter.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 15:21   #2
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg enda visst hva portulakk hadde vært, så kanskje jeg kunne ha hjulpet deg.

Er det det samme som pastinakk?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 15:43   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den kan i følge bla. Flora Danica brukes til både det ene og det andre.

Portulakk
Portulakkens grenete stilker har en gummiaktig konsistens og er gjennomtrukket av vann. Det er også de tykke, møre, kjøttfulle bladene. Portulakk er en utmerket kilde til kalium og magnesium.

Bruksområde:
De møre stilkene kan tilberedes som spinat eller som kardon, men bruk dem med måte hvis du ikke er vant til den skarpe smaken. Portulakk brukes til å smaksette og pynte supper, sauser, majones, omeletter og stuinger. Den er utmerket servert med revne gulrøtter eller potetmos. Brukes ofte syltet.

Syltet portulakk er et kjært minne for mange, fiskesuppa får det "lille ekstra"
Nå har du muligheten til å lage ditt eget portulakksyltetøy!

En god oppskrift er som følger:
1 kg portulakk-stilker
1/2 liter 7% eddik
750 g farin
7-8 (opptil 10) hele nellik
1 stk hel kanel(noen cm)

Framgangsmåte:
Stilkene skjæres opp i passende biter, og kokes møre i laken. Ta stilkene over i et annet kjørrel og kok inn laken så den blir tykkere. Ta oppi portulakkbitene igjen og kok opp alt i sammen. Varm/steriliser glassene på 150 grader i stekeovnen. Ta alt over i de varme glassene.
Nyt fiskesuppa di!!!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no