Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Alternativer til deodorant?

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 10:29   #21
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Den inneholder aluminium. Krystallen er alum som er en uorganisk forbindelse som inneholder aluminium og kalium bundet til sulfat.

KAl(SO4)2.12H2O

Det er aluminium som er den aktive forbindelsen. Aluminium er aluminium selv om den foreligger i en naturlig forbindelse.

Hm. Og da er man vel like langt? For aluminiumen er jo ikke noe særlig, sant? Finnes det svettehemmende/lukthemmende midler uten aluminium i det hele tatt?

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 10:52   #22
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/153433
noe om deodoranter

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 20:40   #23
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg bruker krystallsten, og synes absolutt det er et poeng. Funker som bare det for meg - vel og merke hvis jeg ikke stresser for mye, for sånn stress-svettelukt tar den ikke, er min erfaring. Men "vanlig" svettelukt opplever jeg aldri når jeg bruker den. (Den er jo helt luktfri, så jeg bruker parfymespray i tillegg.)

Jeg merket ikke noe til denne krystallstenen what so ever. Ble også klam og ... ja. Kunne like gjerne gå uten...
Merker ikke så mye til lukt da, men det plages jeg generelt lite av. Klamheten var det verste.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 20:43   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ulvefar brukte krystallstein før, jeg syntes absolutt det var et poeng.

Hvorfor sluttet han?

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Hm. Og da er man vel like langt? For aluminiumen er jo ikke noe særlig, sant? Finnes det svettehemmende/lukthemmende midler uten aluminium i det hele tatt?

Ja det er vel egentlig det jeg også lurer på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 21:58   #25
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Hm. Og da er man vel like langt? For aluminiumen er jo ikke noe særlig, sant?

Hvorfor er den ikke det?

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 22:16   #26
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Jeg har og hatt gode erfaringer med krystallstein.
Nå bruker jeg ingenting. Kanskje på tide snart.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 22:42   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.162
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Jeg er litt skeptisk til deodorant. Mange inneholder vel hormonhermere, gjør de ikke? Og jeg liker ikke at man tilfører så mange sterke kjemikalier på supertynn hud like ved lymfe"systemet" (lizzom ). Men jeg lukter så ille hvis jeg ikke bruker det, så jeg klarer ikke å la vær...

(Aluminium er knyttet til Alhzeimer, er det ikke?)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:11   #28
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Det var snakk om at aluminium kunne være en risikofaktor/ bidragende årsak til utvikling av Alzheimers, og det har vært forsket mye på dette. Man har vel landet på at sammenhengen er usikker, og man har ikke kommet med noen anbefalinger vedr. inntak av/eksponering for aluminium.

http://alzheimers.org.uk/site/script...?documentID=99

Det gikk også en kjedemail rundt for noen år siden hvor man advarte om at antiperspiranter kunne føre til brystkreft, men dette er grundig tilbakevist.

http://www.cancer.org/docroot/NWS/co...ast_Cancer.asp

Så vidt jeg forstår, er det ioniserte former av aluminium som kan medføre helsefare i store doser (det kan bl.a. medføre skader på nervesystemet). Det er aluminiumioner som gjør at man svetter mindre av antiperspiranter; men i krystallstener er det ikke ionisert aluminium - igjen, så vidt jeg forstår. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil!)

http://health.howstuffworks.com/question627.htm

Sitat:

Aluminum is one of the most widely used metals and also one of the most frequently found compounds in the earth's crust. Due to these facts, aluminum is commonly known as an innocent compound. But still, when one is exposed to high concentrations, it can cause health problems. The water-soluble form of aluminum causes the harmful effects, these particles are called ions. They are usually found in a solution of aluminum in combination with other ions, for instance as aluminum chlorine.

The uptake of aluminum can take place through food, through breathing and by skin contact. Long lasting uptakes of significant concentrations of aluminum can lead to serious health effects, such as:

- Damage to the central nervous system
- Dementia
- Loss of memory
- Listlessness
- Severe trembling

Aluminum is a risk in certain working environments, such as mines, where it can be found in water. People that work in factories where aluminum is applied during production processes may endure lung problems when they breathe in aluminum dust. Aluminum can cause problems for kidney patients when it enters the body during kidney dialyses. Inhalation of finely divided aluminum and aluminum oxide powder has been reported as a cause of pulmonary fibrosis and lung damage. This effect, know as Shaver’s Disease, is complicated by the presence in the inhaled air of silica and oxides of iron. May also be implicated in Alzheimer’s disease.

http://www.lenntech.com/Periodic-cha...ents/Al-en.htm

Så jeg drister meg til følgende konklusjon: Aluminium i ionisert form kan være skadelig i for store doser, derfor kan det i følge føre-var-prinsippet være lurt å unngå å bruke antiperspiranter med ionisert aluminium. Krystallstener inneholder ikke slike aluminiumformer og er derfor ufarlig å bruke.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:14   #29
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Salter løser seg opp i forskjellig grad. Aluminium er ikke 100% immobilisert selv i alum.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:15   #30
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Kan det hende at denne krystallstenen ikke virker på alle? Jeg følte virkelig ingen effekt jeg.. kanskje jeg har brukt den feil..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-09, 23:48   #31
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kan det hende at denne krystallstenen ikke virker på alle? Jeg følte virkelig ingen effekt jeg.. kanskje jeg har brukt den feil..

Den skal jo bare hindre lukt, ikke hindre at du blir svett.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 05:51   #32
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Her er en dame som bruker 1 del bakepulver og 6 deler kornstivelse...tror jeg. Norsken hennes er ikke kjempesterk:
http://1greengeneration.elementsinti...?p=596&lang=no

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 06:58   #33
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

HAHA. Husker noen overtalte meg til å prøve krystallsten engang. Det var jo ikke noe poeng....

Hvorfor ikke?

Den er renere enn vanlige deodoranter, og den funker til tusen. Dessuten varer den to-tre år om man ikke mister den i gulvet så den knuser.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 19:31   #34
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Den skal jo bare hindre lukt, ikke hindre at du blir svett.

Luktet ikke godt.
Dvs jeg følte ikke at jeg stinket, men følte det var ubekvemt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 19:31   #35
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hvorfor ikke?

Den er renere enn vanlige deodoranter, og den funker til tusen. Dessuten varer den to-tre år om man ikke mister den i gulvet så den knuser.

Ikke enig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 20:44   #36
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Luktet ikke godt.
Dvs jeg følte ikke at jeg stinket, men følte det var ubekvemt.

Ubekvemt på hvilken måte?

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 21:37   #37
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Luktet ikke godt.
Dvs jeg følte ikke at jeg stinket, men følte det var ubekvemt.

Den lukter ingenting vel.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 22:01   #38
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Jeg har vert i det eksprimentelle hjørnet hva hudpleie angår i det siste. Forsøkene mine har, foruten vaskenøtter, bestått av å lage og prøve ut hjemmelaget deodorant. Siden de fleste oppskrifter inneholder mange avanserte ingredienser som medfører planlegging og netthandel, bestemte jeg meg for en enkel oppskrift med det jeg har i huset. Så jeg puttet en ts natron i en kopp, deretter seks ts maismel og rørte rundt. Oppskriften sier at det skal være noe klorofyll-greier i, men i mangel på nyslått gress i januar ble det en variant uten. Jeg har påført pulveret med en bomullspad.
Konklusjonen etter fem dagers bruk er at den føles utrolig deilig på. Første dagene følte jeg meg naken uten den klissete smørja jeg normalt klistrer på meg, men samtidig føltes det befriende deilig og nesten nakent ut. Jeg var veldig bekymret første dagen på jobb og hadde kledd på meg en ullgenser for å være sikker. Men ingen lukt, ingen fukt, jeg følte meg bare ren selv etter en hel arbeidsdag. Så den fungerer. I alle fall en dag. Nå må jeg legge til at jeg ikke er spesielt svettsom av meg, mer normalt kanskje? (jeg har ikke sammenlignet svetteproduksjonen min med andre kvinners... merkelig)

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:01   #39
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Jeg er fristet til å prøve, pulverheksa. Hva skulle klorofyllet være godt for? Fæncy farge?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 00:48   #40
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativer til deodorant?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Den lukter ingenting vel.

Nei det var vel det som var dumt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no