Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-14, 20:12   #961
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg synes heller ikke noe om at lærere blir beskyldt for å sutre, jeg blir faktisk pissesur og får problemer med å holde meg saklig, også her inne. Kanskje særlig her inne, siden jeg er så glad i FP og mange av brukerne her, så jeg blir skuffa i tillegg til sur. Men det er enkelte som bør jobbe med retorikken sin og som ikke framstår så heldig for ikke-lærere. Jeg skjønner frustrasjonen som ligger bak, da.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå  
Gammel 20-08-14, 20:30   #962
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan skjønne at enhver arbeidsgruppe som blir møtt med at de skal bli kontrollert og fratatt det de opplever som goder i jobben uten kompensasjon nekter å gå med på det. Akkurat det er helt logisk synes jeg. Det blir litt på linje med det bråket man får når man skal heve pensjonsalderen for forsvarsfolk.
Men utanningsforbunde bør på mediakurs, for det er fp-lærerne som har fått meg til å skjønne denne konflikten. Mao tror jeg det er mange utenfor fp som ikke skjønner bæret.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:31   #963
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg synes heller ikke noe om at lærere blir beskyldt for å sutre, jeg blir faktisk pissesur og får problemer med å holde meg saklig, også her inne. Kanskje særlig her inne, siden jeg er så glad i FP og mange av brukerne her, så jeg blir skuffa i tillegg til sur. Men det er enkelte som bør jobbe med retorikken sin og som ikke framstår så heldig for ikke-lærere. Jeg skjønner frustrasjonen som ligger bak, da.

Jeg er veldig enig i dette, kjenner jeg. Jeg har i grunnen alltid kjent på det.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:34   #964
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Kan'ke bare vi fp-lærere starte vårt eget forbund.

Eller ikke.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:35   #965
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg ser også tydelig at det er svært ulike definisjoner på sutring. Av og til kan man ikke si et kløyva ord annet enn "jeg elsker jobben min" uten å bli beskyldt for sutring. Til og med her inne. Ikke av alle, selvsagt, men det har skjedd. Gjerne med en tilføyelse a la "du aner ikke hvor heldig du er."

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:36   #966
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser også tydelig at det er svært ulike definisjoner på sutring. Av og til kan man ikke si et kløyva ord annet enn "jeg elsker jobben min" uten å bli beskyldt for sutring. Til og med her inne. Ikke av alle, selvsagt, men det har skjedd. Gjerne med en tilføyelse a la "du aner ikke hvor heldig du er."

Ja, det er pussig hvordan det jeg anser som en nøytral og faktabasert beskrivelse av arbeidsavtalen vår, av enkelte oppfattes som sutring.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:45   #967
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan skjønne at enhver arbeidsgruppe som blir møtt med at de skal bli kontrollert og fratatt det de opplever som goder i jobben uten kompensasjon nekter å gå med på det. Akkurat det er helt logisk synes jeg.

Ja, det er logisk. Men jeg tror veldig mange som ikke skjønner streiken tenker som så at "hvorfor skal ikke lærerne måtte være på jobb 8-16, det må jo jeg! Herregud, gjør jobben deres!" Uten tanke for hvor mangfoldig læreryrket er og hvilken grad av fleksibilitet det i mange tilfeller krever.

Jeg liker dårlig at de har tatt ut barneskoler nå, slik at førsteklassinger rammes fra i morgen. Det må jo løses på et vis??

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 20:55   #968
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.659
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

De trenger vel ikke ta ut hele skoler? Altså, det er jo ikke sikkert at førsteklasselæreren er tatt ut, selv om lærerene som har storskolen f.eks er det?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 21:05   #969
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.396
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Her er det bare 5.-7.trinn som er tatt ut på barneskolen.

Kom nettopp hjem fra møte, det var rimelig hallelujastemning, men de som har vært i streik i to uker snart trenger vel kanskje å bli piffet opp litt. Det ble litt over the top for min del, spesielt starten med min gamle historielærer som fikk minnene fra vgs til å dukke opp.

http://www.ta.no/nyheter/article7539738.ece

I morgen starter jeg også å streike.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 21:17   #970
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan skjønne at enhver arbeidsgruppe som blir møtt med at de skal bli kontrollert og fratatt det de opplever som goder i jobben uten kompensasjon nekter å gå med på det. Akkurat det er helt logisk synes jeg. Det blir litt på linje med det bråket man får når man skal heve pensjonsalderen for forsvarsfolk.
Men utanningsforbunde bør på mediakurs, for det er fp-lærerne som har fått meg til å skjønne denne konflikten. Mao tror jeg det er mange utenfor fp som ikke skjønner bæret.

Det Katta sa.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 21:31   #971
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.396
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Bedre bilde her. Men ikke så mye tekst.
Mange folk, mye klapping, mange gode appeller. http://www.varden.no/nyheter/ibsenhu...ilje-1.1315329

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 21:46   #972
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.111
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser også tydelig at det er svært ulike definisjoner på sutring. Av og til kan man ikke si et kløyva ord annet enn "jeg elsker jobben min" uten å bli beskyldt for sutring. Til og med her inne. Ikke av alle, selvsagt, men det har skjedd. Gjerne med en tilføyelse a la "du aner ikke hvor heldig du er."

Merkelig. Jeg er lærer, har vært på forumet siden oppstarten, og har aldri(!) blitt beskylt for å sutre om jobben min. Tvert i mot har jeg fått utrolig mange positive kommentarer de gangene jeg har delt noe fra jobbhverdagen min.

007 er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 21:59   #973
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Merkelig. Jeg er lærer, har vært på forumet siden oppstarten, og har aldri(!) blitt beskylt for å sutre om jobben min. Tvert i mot har jeg fått utrolig mange positive kommentarer de gangene jeg har delt noe fra jobbhverdagen min.

Er vel ikke så merkelig, det er jo ikke likt for alle. Det er jo godt mulig folk synes jeg sutrer mer. Jeg har en tendens til å holde meg unna skoletråder, lese for meg selv, og deretter hisse meg opp og så gripe inn og skrive når begeret har rent over. Etter en særdeles ubehagelig opplevelse (husker ikke hva det dreide seg om nå) i fjor en gang, lovet jeg meg selv å ikke nevne skole med et ord igjen her inne. Det holdt jeg ganske lenge, faktisk helt til denne tråden, tror jeg. Jeg har ikke hatt noen slike opplevelser i etterkant, men i likhet med Matilda kan jeg bli litt overrasket/ skuffa over det jeg oppfatter som manglende forståelse fra enkelte.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:00   #974
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.396
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

(husker ikke hvaererc dreudexseg om nå)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:06   #975
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg har en møkkatelefon. Etter at skjermen knuste i vinter, responderer den ikke skikkelig på mellomromstasten. Og jeg skriver altfor fort, så det blir mye rart. Jeg retter annethvert ord.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:15   #976
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.396
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Hva bør jeg ha med meg på første dag i streik?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:24   #977
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Ja, det er pussig hvordan det jeg anser som en nøytral og faktabasert beskrivelse av arbeidsavtalen vår, av enkelte oppfattes som sutring.

Jeg tror kanskje det kom litt skjevt ut i starten av konflikten. Jeg brukte tid på å finne fakta, men leste mange sterke følelsesladde innlegg i media skrevet av lærere som beskrev en offerrolle.
Etterhvert synes jeg det har blitt mer fokus på fakta og sett mange flere ryddige innlegg forskjellige steder på nettsom begrunner hvorfor det er viktig å beholde arbeidstidsordningen. Det er supert. Det er mye mer interessant enn å høre om hvor mye snørr man må tørke av nesa til Per og hvor mye trøst man må gi til lille Trine og hvor andre yrkesgrupper blir sammenlignet uten at de som skriver egentlig har begrep om hvordan arbeidshverdagen er hos andre

Jeg tenker at lærerne har en veldig god sak, men at den ble kommunisert skjevt ut i starten. Det har rettet seg en del for min del.

Jeg ønsker lærerne lykke til og vil ha lærere som er fleksible, får forberedt seg godt og som ikke bare er brikker i et puslespill.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:27   #978
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva bør jeg ha med meg på første dag i streik?

T- skjorta di.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:27   #979
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva bør jeg ha med meg på første dag i streik?

Kaffe?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv  
Gammel 20-08-14, 22:27   #980
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.903
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva bør jeg ha med meg på første dag i streik?

Du trenger vel ikke så mye. Matpakke kanskje?

Anne C er aktiv nå  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no