Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-08, 10:19   #441
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: TORO på sporet!

Ungene og mannen er storfan av tomatsuppa til TORO. Jeg har prøvd meg med gode, hjemmelagede varianter...aber nein Det likte jeg veldig godt, men ikke barna.

Sånn situasjonen er nå, så har vi tid og mulighet til å lage fra-bunnen-av-mat, men med jobb og studier kan det være at jeg tar noen kjappe løsninger iblandt.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:24   #442
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Ungene og mannen er storfan av tomatsuppa til TORO. Jeg har prøvd meg med gode, hjemmelagede varianter...aber nein Det likte jeg veldig godt, men ikke barna.

Sånn situasjonen er nå, så har vi tid og mulighet til å lage fra-bunnen-av-mat, men med jobb og studier kan det være at jeg tar noen kjappe løsninger iblandt.

Jeg har også prøvd meg på flere hjemmelagde tomatsupper uten hell. Storesøster har i løpet av barnehageårene lært at tomatsuppe kommer fra pose - noe som ikke kommer på bordet her. Men Mim sin tomatsuppe servert med kjøttboller og makaroni slo virkelig an. Hun spiste flere porsjoner, og sa det var den beste tomatsuppa hun hadde smakt.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:36   #443
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg lager ertestuing fra grunnen av. Men jeg legger ertene i bløt over natten og koker dem opp om morgenen, så står de og koser seg i det varme vannet den dagen og da tar det ikke så lang tid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 10:54   #444
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Det var smart, Blå. :noterer: Kan du estimere hvor lenge "ikke så lang tid" er?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 12:22   #445
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg skal heretter gjøre som Blå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 12:27   #446
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det var smart, Blå. :noterer: Kan du estimere hvor lenge "ikke så lang tid" er?

Jeg beklager. Jeg lager mat etter innfallsmetoden og er generelt dårlig på mål og tid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 12:29   #447
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Blås metode er klart best. Men det stemmer at jeg som regel lager ertestuing av hermetiske erter, og det er veldig mye bedre enn Toro-pose.
Egentlig kan jeg ikke huske sist vi hadde ertestuing, det har liksom gått litt ut av bruk her i det siste. Men det kan jo være godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:22   #448
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg bare trekker frem denne tråden igjen, for å skryte av at jeg har lagd glutenfri tomatsuppe Jeg brukte en av Mims oppskrifter, men jevnet med maizenajevner til slutt. Og jeg hadde kjøpt feil boks med hakkede tomater, med chili. Det var jo umulig å se der og da, for det sto jo med liten skrift, og det var bilder av røde chilier oppå de røde tomatene . Men det ble kjempegodt, så det anbefales absolutt. Enda mer lettvindt å få en smakfull suppe!

Jeg må virkelig få sende en takk til Madam Mim og kjepphest-ridningen hennes. Det har gjort at jeg har fått troa på at jeg kan lage mer mat selv, fra bunnen av. Og det kommer godt med når man må leve på spesiell diett.

Men, er det noen som har noen tips til hva slags kjøttbuljong som finnes der ute, som ikke inneholder gluten, og heller ikke kunstige stoffer som glutamat etc?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:28   #449
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Det skal finnes en på Helios.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:32   #450
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg fant en økologisk grønnsaksbuljong på Rema som ikke innholdt slikt noe. På glass.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:35   #451
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg fant en økologisk grønnsaksbuljong på Rema som ikke innholdt slikt noe. På glass.

Ja, den har jeg også funnet. Men det er jo ikke det samme som kjøttbuljong.

Går det an å koke kraft, og koke den inn og fryse i isterningposer? Hvor mange slike "terninger" trenger man da, f.eks. til en saus? Og hvordan koker jeg kraft?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 23:25   #452
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: TORO på sporet!

Klart du kan koke kraft selv.
Du tar noen gode kraftbein og koker til kjøttet løsner fra beina. Husk å skumme av gryten.
Da kan du selv velge om du skal ha i krydder eller ha kraft uten, det er best med litt salt og pepper da.
Sil kraften, kjøl ned og frys. Veldig enkelt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 19:06   #453
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg hadde fullstendig dilla på å koke kraft på oksebein en lang stund.

Jeg gjorde sånn:

Del opp bein, brusk og slintrer i biter (f.eks 1 kilo), slik at de får plass i en kjele.
Hel over kaldt vann til det dekker.
Ha i 1 løk i store biter, 1-2 gulrøtter i store biter, 1 dusk persille, 1 laubærblad.

Kok opp, skru ned varmen og la det stå og syde i 4-5 timer. Skum av innimellom.
Sil av bein og grønnsaker og la kraften få koke inn, slik at den blir ekstra konsentrert (1-2 timer).
For ekstra kraftig smak bruner du beina og brusken og det i ei panne før du koker det. Hell den ferdig, avkjølte kraften i isterningsposer, og frys.

Hvor mye du trenger til hver rett, må du nesten bare smake deg fram på. Jeg pleier å bruke ganske mye kraft hvis jeg lager saus, men når jeg bruker disse konsentrerte terningene trenger jeg kanskje, hm … (tenker) tre stykker på 5 dl veske, kanskje.

__________________
2007 2010


Sist redigert av rajraj : 06-11-08 kl 19:19. Årsak: Okse, okse, okse
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 19:18   #454
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Jeg har blitt en racer på tomatsuppe. Hele familien og halve slekten er råimponert.
Jeg utkonkurrerer lett Toro, det er jo mye kjekkere å lage den fra grunnen enn å stå og røre i den der pose-sausen!

Jeg lager for øvrig ikke Mim sin, jeg lager Ole Brumm sin:
Hakk 1 løk i fillebiter, blank i kjele med en dæsj smør.
Hell over en boks eller to med hakkete tomater. Tilsett en dæsj fløte og vann. Jeg pleier å fylle tomatboksen med vann, og ha det oppi.
Tilsett ymse krydderier, salt og pepper.
Ha alt i blender, kjør til passe konsistens.
Hell tilbake i kjele, tilsett en dæsj med fetaost.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 06-11-08 kl 19:27.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 21:38   #455
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har blitt en racer på tomatsuppe. Hele familien og halve slekten er råimponert.
Jeg utkonkurrerer lett Toro, det er jo mye kjekkere å lage den fra grunnen enn å stå og røre i den der pose-sausen!

Jeg lager for øvrig ikke Mim sin, jeg lager Ole Brumm sin:
Hakk 1 løk i fillebiter, blank i kjele med en dæsj smør.
Hell over en boks eller to med hakkete tomater. Tilsett en dæsj fløte og vann. Jeg pleier å fylle tomatboksen med vann, og ha det oppi.
Tilsett ymse krydderier, salt og pepper.
Ha alt i blender, kjør til passe konsistens.
Hell tilbake i kjele, tilsett en dæsj med fetaost.

Dæsjing er bra.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no