Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nynorsk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk?
Burde avskaffes 15 12,00%
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring 55 44,00%
Beholdes som i dag 42 33,60%
Nynorsk bør erstatte bokmål 5 4,00%
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk 7 5,60%
Annet, forklar i tråden 7 5,60%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-08, 17:11   #41
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg valgte "annet". Noe må gjøres med nynorsken. Det trengs en holdningsendring. Det trengs bedre opplæring av norsklærere. Kanskje det trengs en nynorskrevolusjon.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:59   #42
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Eller 30.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:02   #43
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg synest ein burde gjere noko for å unngå at nynorsk held fram med å vere så veldig upopulært. Men akkurat kva, dét veit eg ikkje.
Dersom ein tok bort det obligatoriske, ville det kanskje verte meir eksotisk å kunne nynorsk i enkelte delar av landet? Tvang framprovoserer gjerne uvilje, og dette har pågått i grunnskulen over lang tid.
HI si haldning er radikal og sårande nok (sjølv om dette er eitt av dei få innlegga eg skriv på mitt opprinnelege skriftspråk), og eg er veldig einig i Alfa, som skriv flott om dette og får meg til å angre på at eg stadig vekk skriv på bokmål.

Det ville ikkje vore noko praktisk problem for nynorsk-brukarar å gå over til bokmål, då vi har evna å ta inn over oss begge to gjennom ulike medier - at bokmålsbrukarar ikkje klarer det samme, skuldast vel at nynorsk blir brukt for lite.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:03   #44
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er ikke for avskaffing av nynorsken, men jeg er ikke sånn kjempestor fan av at den er obligatorisk i undervisningen for folk som bruker bokmål heller.

Folk som skriver bokmål og nynorsk klarer helt fint å kommunisere med hverandre.
Ville det ikke da være mer nyttig å ha samisk, blindespråk, tegnspråk etc som en del av opplæringen? (ikke en veldig godt gjennomtenkt tanke, så det er mulig dere argumenterer meg nedenom og hjem nå...)


Enig!!

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:40   #45
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, Alfa. Du tar fortsatt ting personlig. Når jeg sier "avskaffes" så har jeg da ikke sagt at nynorsk på noen måte skal kriminaliseres, ei heller at det skal skje over natta. Når jeg sier "avskaffes" mener jeg at det er noe vi bør kvitte oss med. Slutte å lære opp nye generasjoner i.

...den tankegangen og argumentasjonen minner mistenkeleg om fornorskingspolitikken som vart brukt mot samane Uansett korleis du vrir og vender på det så meiner du at ditt språk er betre og meir verdt enn mitt. Treng eg gjenta at språkforskarar meiner at bokmål truleg vil forsvinne før nynorsk om språkutviklinga held fram som no?

Eg kjempar for å behalde det norske språket. Både bokmål og nynorsk. Gjer du?


Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det gjelder det andre utsagnet mitt som du har uthevet - "ikke nødvendigvis" - det er mulig bokmålet ditt ikke er stødig nok, så jeg skal forklare. En slik formulering innebærer ikke at jeg hevder at ingen vil føle at nynorsk ligger nærmere deres dialekt. Det innebærer derimot at jeg åpner for at noen kanskje ikke er enige i at nynorsk er best for dem. Dette trengs det strengt tatt ikke forskningsresultater for å underbygge. Det er så lett for nynorskbrukere, i dette tilfellet deg, å hevde at den eller den dialekten ligger SÅ nært opp til nynorsk. Men hvis realiteten er at kanskje bare 50 % av de som bruker den bestemte dialekten likevel velger nynorsk - da har jeg mine ord i behold. Man vil "ikke nødvendigvis" være enig i at nynorsk er det naturlige valget.

Skjønnar du sjølv kva du seier her? Eg gjer det i allefall ikkje. Du meiner at du ikkje treng å underbygge påstandane dine fordi

Sitat:

jeg åpner for at noen kanskje ikke er enige i at nynorsk er best for dem

Sjølvsagt er det nokon som meiner at ikkje nynorsk er best for dei. Er det nokon som har hevda det motsette?

Argumentasjonsmessig er du på ein svært gyngande grunn her. Eg har forstått såpass som at du er for avskaffing av nynorsken, men du har ikkje gitt meg eitt argument som ein gong kan få meg til å forstå standpunktet ditt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:44   #46
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg er også enig med Kirsebær. Jeg synes det var noe ordentlig tull å bli tvunget til å skrive og lese nynorsk når jeg gikk på skolen. Det var unaturlig for meg å lese/skrive nynorsk, og jeg finner det unaturlig til dags dato. Jeg stemte forøvrig at det burde beholdes, som frivillig sidemål.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 20:54   #47
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg stemde "beholde som i dag".
Rett nok er det mange som ikkje vil få så mykje bruk for sidemålet sitt i vaksen alder, men dersom ein f.eks begynner å jobbe som lærar i ein kommune som bruker sidemålet er det jo ein fordel å kunne det, og sjølv eg med min nynorsk her på austlandet har jo faktisk rett på svar på mitt målføre når eg kontakter det offentlege. Ein fordel at dei kan litt da, og at ein har vore borti det alt i ung alder.

Det som er dumt er at det skal leggast opp til så vanskeleg og gamaldags som ein kan. Nynorsk er da trass alt også eit språk i endring og utvikling, vi heng ikkje fast i Ivar Aasen si første ordbok.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:00   #48
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Når det gjeld språkutvikling så tyder forsking på at bokmål faktisk vil "forsvinne" før nynorsk, nettopp fordi område der bokmål dominerer vert stadig hardare pressa av Engelsk. Sylfest Lomheim har t.d. holdt fleire foredrag om dette.

Er det noe Lomheim har begynt å mene de siste åra? Jeg synes bare det høres så rart ut, og har aldri hørt det før. I dette intervjuet (riktignok fra 2000) står det at Lomheim tror bokmål og nynorsk vil forsvinne samtidig. Dette er det folk på forumet som kan mye mer om enn meg, men så vidt jeg har skjønt, har Lomheim blitt mer optimistisk på vegne av det norske språket kontra engelsk de siste åra.

Fant også dette:

Opprinnelig lagt inn av Norsk Lektorlag

Direktør Sylfest Lomheim i Språkrådet reknar med at nynorsken kjem til å forsvinne. – Det er ikkje så farleg, seier han i eit intervju med Bergens Tidende.

Om nynorsken forsvinn, er det heilt greitt for Sylfest Lomheim, skriv Bergens Tidende.

- Dersom ein ser på endringane som har kome i perioden frå 1907 til 2007, er det ikkje urimeleg å tenkje at vi har eitt målføre (ei målform, nettredaktøren sin merknad) om hundre år. For meg er det ikkje nokon uhyggeleg framtidsvisjon om nynorsk og bokmål ein gong glir i hop, seier Lomheim.

OK, her fant jeg et annet sitat som underbygger det du sier (skjønt jeg synes ikke det er helt entydig, og må innrømme at jeg personlig tviler på om det stemmer). Det er hentet fra et tre år gammelt intervju med Lomheim i studentavisa Samviten i Bergen:

Opprinnelig lagt inn av Samviten

Mange tror at nynorsk er mer truet enn bokmål. Faktum er at begge språk kjemper med ryggen mot veggen, og på mange måter er faktisk bokmålets tradisjonelle bruksområder under sterkest press. Nynorsk står sterkt i kulturen, åndslivet og ikke minst som talemål. I forretnings-livet og vitenskapen, bokmålets tradisjonelle bruks-områder, er utviklingen mot mer bruk av engelsk svært urovekkende, og det er her vi må sette inn mye ressurser.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 10-01-08 kl 21:07.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:01   #49
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Eg blir litt skremd når eg leser slike diskusjoner. Å fjerne nynorsken vil vera å fjerna ein del av identiteten til mangen nordmenn. Eg er oppvaksen med nynorsk, både muntlig og skriftleg. Bur i ein nynorsk kommune, og ungane mine tar heldigvis mest etter mammaen sin talemåte. Er stolt av skriftspråket mitt eg.

Ellers må eg få sei at Alfa seier utrulig mykje bra her. Skulle kanskje heller berre signert ho.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:04   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Nynorsk er flott og en viktig del av det norske språk. Språket har jo også utviklet seg mye de siste årene, nynorsken inkludert. Jeg mener opplæringen burde fortsette som i dag, men oppdaterte lærere er selvsagt ikke å forakte.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:08   #51
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er det noe Lomheim har begynt å mene de siste åra? Jeg synes bare det høres så rart ut, og har aldri hørt det før. I dette intervjuet (riktignok fra 2000) står det at Lomheim tror bokmål og nynorsk vil forsvinne samtidig. Dette er det folk på forumet som kan mye mer om enn meg, men så vidt jeg har skjønt, har Lomheim blitt mer optimistisk på vegne av det norske språket kontra engelsk de siste åra.

Fant også dette:

Eg hugsar ikkje eksakt dato og år eg var på foredrag med godaste Lomheim, men eg meiner det var i 02/03/04 ein gong.

Samnorsk ein gong i framtida er ikkje noko katastrofescenario for meg heller, men då må det i så fall vere eit naturleg resultat av ei stadig tilnærming. I dag er det så stor skilnad på setningsbygnaden og utvalet av ord i bokmål og nynorsk at det ikkje vil vere naturleg å avskaffe verken det eine eller det andre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:11   #52
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk?

Jeg synes nynorsk skulle vært et muntlig fag. Det er en del av vår språkhistorie, men jeg ser ikke helt poenget i at det skal være et skriftlig fag på linje med bokmål. Det er stort fokus på hvor dårlig skrive- og leseferdighetene til skolebarn og -ungdom er, og også voksne. Jeg synes heller det bør brukes mer ressurser på mestring av ens hovedmål (bokmål for mitt vedkommende) enn å skrive perfekt nynorsk.
Det er dermed ikke sagt at jeg vil avskaffe nynorsken, men lese nynorsk litteratur og få den delen av språket inn på den måten.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:12   #53
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring.

Helt enig.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:17   #54
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Jeg synes nynorsk skulle vært et muntlig fag.

Det skurrer å ha et skriftlig språk som bare muntlig fag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:20   #55
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det skurrer å ha et skriftlig språk som bare muntlig fag.


Eg må ofte kvele latteren når nokon kommenterer at eg snakkar nynorsk.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:20   #56
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk?

Muntlig i den forstand at elevene bare leser nynorsk litteratur, ikke sitter og terper det skriftlig.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:23   #57
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.


Eg må ofte kvele latteren når nokon kommenterer at eg snakkar nynorsk.

Jeg blir oppgitt når folk sier slikt. Det bare viser hvor lite peiling de har.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:24   #58
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Muntlig i den forstand at elevene bare leser nynorsk litteratur, ikke sitter og terper det skriftlig.

Og hvordan vil du da sette karakter? Eller vil du bare ha det som en liten gjesteopptreden i resten av norskfaget?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:27   #59
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Og hvordan vil du da sette karakter? Eller vil du bare ha det som en liten gjesteopptreden i resten av norskfaget?

Tenk så fint det hadde vore om vi kunne kutte alt vi ikkje kom til å få bruk for seinare frå læreplanen :drømmer:
Eg hadde kutta ut geometri, algebra, fysikk og blokkfløyte

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 21:27   #60
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nynorsk?

Har ikke sagt at gjesteopptredenen trenger å være så liten, men jeg mener at man heller kan konsentrere seg om å få bra skriveferdigheter i ett norskspråk og ikke to.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no