Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fonduehjelp

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 16:39   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Fonduehjelp

Jeg vurderer å ha fondue til middag i morgen. Vi fikk en fonduegryte til bryllupet 2001 og den er fremdeles ubrukt, så det er vel på tide å gjøre noe med det. Jeg antar nemlig at storebror vil synes at det er morsom mat. (Raclette får vi vel servere ham snart også.)

Men...

Jeg trenger tips til hva vi kan putte oppi, ha ved siden av osv. Jeg har lyst til å lage buljongbasert og ikke oljebasert fondue(det er vel både sunnere og mindre søl med buljong?), men siden jeg er en fonduejomfru tar jeg i mot alt av tips og råd.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:15   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduehjelp

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg vurderer å ha fondue til middag i morgen. Vi fikk en fonduegryte til bryllupet 2001 og den er fremdeles ubrukt, så det er vel på tide å gjøre noe med det. Jeg antar nemlig at storebror vil synes at det er morsom mat. (Raclette får vi vel servere ham snart også.)

Jeg ser fonduegryta di, og høyner med 2 fonduegryter og et stk. raclettejern, alle bryllupsgaver fra 1999. Vi har planer om å bruke minst en av dem snart. Tror jeg.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:18   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fonduehjelp

Åhh, husker vi spiste fondue da jeg bodde i Frankrike, var kjempegodt. Raclette også var utrolig godt, men hvordan det ble laget og hvilket tilbehør husker jeg ikke. Finner du ikke tips i noen kokebøker?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:18   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduehjelp

Lenge siden jeg har spist fondue nå. Blitt kun Raclette i det siste.

Jeg har aldri prøvd buljong. Bare olje.
Og det er som sagt lenge siden... noe tips på nett da?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:26   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fonduehjelp

Jeg spiste fondue for første gang nå i høst - olje, og det var knallgodt. Vi skal overta foreldrene mine sin ubrukte fonduegryte så fort som mulig slik at vi kan ha det oftere.

Vi fonduerte (!?) sopp, cherrytomater, paprika, diverse kjøtt, sølvløk, surret bacon rundt ting... og og.. vi hadde i allefall mye å spise! Det beste var nesten tilbehøret. Salater, dressinger, brød og gratinerte poteter.

Nam!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:30   #6
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fonduehjelp

Vi har gått over til bulljongbasert pga barna. Jeg bruker kalvefond, hvitløk og løk som jeg koker opp i fonduegryta i ca 30 min så det blir skikkelig smak. Oppi brukre vi småpølser, biff, kyllingbryst, paprika ol. Kjempesuksess her ihvertfall. Ved siden av har vi Amadinepoteter, eller Rattepoteter og så kjøper vi ulike sauser som Fondua , hvitløk, bbq ol. De fleste store butikker har godt utvalg av sauser.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:34   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fonduehjelp

Buljong varianten har jeg aldri prøvd, må nesten ha ting som skal kokes ferdig da? Aner ikke, men dersom det kommer noen gode tips her kan jeg alltids prøve.

Som zol har vi til olje fondue: sopp, kjøtt (kylling, svin, storfe osv), asparges, paprika, bacon, sølvløk, rødløk, asparges også videre. Alt som kan stekes er brukendes.
Tilbehør: salat, grønnsaksbiter, ris eller poteter. Rømme og dipper av alle mulige varianter (dersom du ikke vil lage mange kan man få kjøpt fondue saus/dipp pakker), aiolie, barbeque, tsatziki, salsa osv.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:39   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduehjelp

Buljongbasert fondue heter Fondue chinois i motsetning til oljebasert som heter Fondue bourginion. Bare som tips hvis du skal søke.

Til Fondue chinois er det vanligst å bruke fint skåret kjøtt, typisk vil reinsdyrskav ha riktig størrelse og tykkelse.

Jeg har forresten masse oppskrifter på fonduesauser hvis du er interessert.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 17:47   #9
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fonduehjelp

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.


Jeg har forresten masse oppskrifter på fonduesauser hvis du er interessert.

Ja takk.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 18:15   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonduehjelp

Dip til fondue

Grunnsaus:
1 pk majones
1 dl piska kremfløte
sitronsaft
salt og pepper

Grunnsausen kan for eksempel tilsettes følgende:

1. Hakka paprika og paprikapulver
2. Persille, gressløk og pressa hvitløk
3. Ketchup og Worchestersaus
4. Karri og mer majones
5. Finsnitta purreløk
6. Hardkokte finhakka egg, paprikapulver og klippet persille

Alternativt:

Hermetisk paprika (ikke med eddik) og/eller fersk paprika i terminger kokes med salt, pepper og paprikapulver. En stor løk hakkes og surres til den er myk og blank. Avkjøles. Kraften fra paprikaen slås over løket og blandes med et par spiseskjeer tomatpuré. Smakes til med Worchestersaus og paprikaen tilsettes til slutt.

Det er også mulig å bruke ananasbiter, tyttebær, pickles eller sylteagurk, mais eller sopp.

Til Fondue Bourginion bruker jeg ofte fersk sopp og løkbåter. Serveres med loff eller baguetter, ris eller potetgull.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 19:44   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fonduehjelp

Fonduedessert som vil falle i smak hos både store og små er sjokoladefondue som drer ken dyppevfruktbiter i.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no