Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Dahlia/georginer

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-23, 21:15   #21
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har handla mest georginer fra gardenliving.no, Blomsterhagen på Abildsø og diverse utsalg på Hagemessa, men de har jo på alt fra vanlige hagesenteret til Europris også. Jeg har best erfaring med å fordrive i drivhus, men de siste to sesongene har jeg planta rett ut. Det går også, men hos meg har det medført veldig sein blomstring.

Jeg klipper ned mine etter første frost*, tar opp knollene, skyller av dem og hiver dem i trådkurver fra Ikea. Så får de stå og tørke i yttergangen noen dager, før jeg setter dem til vinterlagring. De første åra jeg prøvde sto de på ei hylle i vinterhagen, som holder 10-12 grader gjennom vinteren, men siden det skal overvintres mye annet rart der (og jeg har tre Pax-trådkurver med knoller), har de bare stått i garasjen de siste åra. Garasjen er ikke oppvarmet, men er i husets sokkeletasje, så det fryser ikke. Jeg trur hvert år at jeg må kjøpe nye, men mister kanskje 1-2 av rundt 20 knoller.

Deler du de opp? De jeg har tatt ut i dag er svære klumper med mange knoller. I vår delte jeg de ikke, men tror de bør det til neste vår.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-23, 22:23   #22
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Deler du de opp? De jeg har tatt ut i dag er svære klumper med mange knoller. I vår delte jeg de ikke, men tror de bør det til neste vår.

Nei, har ikke gjort det med vilje, jeg har liksom mange nok … Men det hender noen knekker av, og da lagrer jeg det som virker friskt og forsøker å plante alt til våren igjen!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-23, 09:00   #23
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Takk for veldig nyttig deling av erfaringer, Matilda! Og Ma Dalton også!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-23, 09:04   #24
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Jeg har fått øynene opp for Dahlia i år, etter å ha holdt på med hage i 19 år. Nå synes jeg at jeg ser så utrolige mange vakre over alt. Er det en trend nå?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 08:09   #25
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Blåser liv i denne tråden igjen. Jeg har nå fått fem av sortene som jeg har bestilt, og jeg har satt de i jord til forkultivering. Jeg bruker fryseposer til å forkultivere de i.

Jeg starter med disse:
Dahlia Cafe au lait Dinnerplate
Dinnerplate Georginer Belle of Barmera
Dahlia Dinnerplate Penhill Watermelon
Dahlia Pompon Lindas Baby
Kaktusgeorginer Preference
Dahlia Dinnerplate Penhill Dark Monarch
Dahlia Pompon Rocco
Dahlia Decorative Dinnerplate Babylon Bronze
Dinnerplate Georginer Kelvin Floodlight

Noen flere som er i gang med sesongen?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 08:31   #26
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dahlia/Georginer

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg tror du må ta de opp av jorden og tørke av de.

Jeg beholdt de med jord på, samlet i en potte i frostfri mørk kjeller. De døde i vinter. Så neste vinter tar jeg bort all jord og tørker av de. :datapunkt:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 08:35   #27
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Har ikke sett denne tråden før.
Jeg er heldig med mine georginer. Den største har målt 20cm i diameter.
Tar de opp når frosten kommer og rister av jord og lar de ligge i en bøtte med avispapir oppi. Har ikke noe kaldt sted så de står i en mørk bod. Går fint her.
Putter de i jorda i begynnelsen av mai.

Jeg har alltid strødd kaffegrut rundt på mine bed i alle år. Samler opp i en bolle som står under vasken og stør rundt 1 gang i uka.
Begynner når snøen har smeltet, som regel ved påsketider og holder på til ca høstferien.
Har maks hatt 20 snegler ila en sommer på det meste. Tror på kjerringråd og dette har funket veldig godt her. Prøv.

Har en nabo som tror jeg ljuger for hun plukker visst 100 snegler ila en kveld på sommeren. Æsj, og er glad jeg slipper.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 08:40   #28
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Gina, mener du at du legger ut kaffegrut for å holde unna snegler? Det har jeg aldri hørt om. Forbinder kaffegrut med næring til Rhododendron.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 12:26   #29
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Kaffegrut mot snegler er ikke hard nok kost her. Jeg har georginer som ble oppspist i fjor, men jeg flyttet de og tok vare på knollen. Har lagt den kjølig og mørkt men har ikke startet plante den enda.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 12:27   #30
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Dahlia og georginer, har dere dem i potter eller i bed?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 13:52   #31
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Jeg skal ha de i store krukker på verandaen og på gårdsplassen rett ved verandaen. Dette i håp om at de ikke skal bli spist opp av snegler.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 15:39   #32
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Mine står i bed. Kaffegrut fra filterkaffe.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-24, 17:43   #33
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Så mange fine georginer du har, Nooria!!

I fjor hadde jeg disse:

Dahlia Cafe au lait rose
Dahlia Dinnerplate Penhill Watermelon
Dahlia Crazy love
Dahlia Life Style
Og en nydelig stor, gul kaktusgeorgine med litt rosaskjær som jeg fikk av bygartneren da de gravde opp rådhusbedene for et par år siden. Usikker på navn, så kaller den bare Rådhusplassen

Jeg hadde under tvil plass til én ny i år, men gikk selvsagt på en liten smell Bestilte denne: Dahlia Labyrinth (dinnerplate) – og to til som jeg ikke helt husker. Fra en eller annen nettbutikk, som jeg heller ikke husker. Venter altså i spenning på hentemelding fra et eller annet sted

Har ikke begynt å forkultivere inne. Er redd at de skal bli for stenglete, men det er vel egentlig bare å knipe av toppskuddene etter hvert?

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 12:14   #34
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Jeg skal forsøke meg på Dahlia for første gang. Vi har flyttet fra hage til takterrasse, hvor jeg har lyst til å lage en oase med krukker med litt forskjellig. Begynner med 5 dahliapotter, så får vi se om jeg får det til. #ikkesågrønnefingre

Har bestilt
1 x Dahlia Amber Crystal
1 x Dahlia Apricona
1 x Dahlia Baccara
1 x Dahlia Bizon Red
1 x Dahlia Café Au Lait

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 14:40   #35
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Dahlia og georginer, har dere dem i potter eller i bed?

Jeg har mine i store, dype trekasser på verandaen utenfor 2. etasje. Garantert sneglefritt.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 15:16   #36
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Jeg har mine i store, dype trekasser på verandaen utenfor 2. etasje. Garantert sneglefritt.

Jeg har sett snegler ganske høyt oppe på husveggen hos meg.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-24, 15:17   #37
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Jeg skal forsøke meg på Dahlia for første gang. Vi har flyttet fra hage til takterrasse, hvor jeg har lyst til å lage en oase med krukker med litt forskjellig. Begynner med 5 dahliapotter, så får vi se om jeg får det til. #ikkesågrønnefingre

Har bestilt
1 x Dahlia Amber Crystal
1 x Dahlia Apricona
1 x Dahlia Baccara
1 x Dahlia Bizon Red
1 x Dahlia Café Au Lait

Jeg har også den siste. Må sjekke de andre du har bestilt.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 09:12   #38
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Jeg har bare en type, ser ut som rota har klart seg i vinter. Har lyst til å kjøpe noen flere, vi skal ha en Dahlia-workshop i hagelaget rett etter påsken og da kjøper jeg sikkert noen flere.

Jeg har prøvd kaffegrut mot snegler men det hjelper ikke nok her, jeg har både for mange snegler og for mye hage. Men jeg dreper selvsagt alle jeg ser. Snegler altså.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 10:50   #39
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Er jord en kjøper i sekker på plantasjen osv ok? Jeg har egentlig planer om å lage kompost, men det rekker jeg ikke nå i vår.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 13:15   #40
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dahlia/georginer

Ja, den er ok, og den er fin å starte sesongen med, og så kan du kjøpe en sekk med noe kukompost eller hønemøkk (pellets f.eks) å blande med etterhvert utover sesongen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no