Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Flere flerspråklige familier her?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-07, 20:56   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Flere flerspråklige familier her?

-Har du selv vokst opp flerspråklig, eller har du barn som vokser opp med flere språk?
-Hva snakker dere hjemme?
-Hva snakker barna?
-Bruker dere noen spesiell strategi for å få barna til å bruke minoritetsspråket? (Spansk i vårt tilfelle.)

Her snakkes det mest spansk hjemme. Mannen min og jeg snakker spansk sammen, og mannen min snakker kun spansk til guttungen. Han forstår det meste, men vil bare snakke norsk. Siden han har brukt lang tid på å lære seg å snakke, har ikke pappaen presset ham til å bruke spansk, men etterhvert som han lærer seg norsk skikkelig, vil han i større grad prøve å lure ham til å bruke spansken.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:19   #2
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg er så misunnelig på barn som vokser opp flerspråklige!

Det nærmeste jeg kommer er en far som er bergenser.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:23   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Samboer er fra New Zealand, så her går det i engelsk + litt norsk. Han snakker stort sett engelsk med vesla, men har begynt å prate litt norsk med henne også (det han kan). Er litt usikker på hvor smart det er, men han trenger å øve seg på norsken da de snakker engelsk på jobb.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:26   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Mannen min er serber (født og oppvokst i Sverige), så her snakker vi serbisk til ungene. Det vil si, vi prøver. Mannen min glemmer seg veldig lett og snakker heller svensk, så det blir en salig blanding av norsk/svensk/serbisk her i gården.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 21:36   #5
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg snakker konsekvent norsk til Amanda og samboer snakker konsekvent nederlandsk. Sambo og meg snakker engelsk og nederlandsk og norsk sammen i en salig røre, og i barnehagen snakker de engelsk.

Amanda forstår det vi sier til henne både på norsk og nederlandsk, og hun svarer på norsk og nederlandsk. Foreløbig er det bare noen få fraser hun sier på engelsk som "good morning", "pick it up", "love you".

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:40   #6
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg snakker norsk og mannen min snakker både engelsk og norsk til barna. De svarer stort sett alltid på norsk. Vi snakker engelsk til hverandre. Barna snakker mest norsk, men det er ingen tvil om at de forstår alt vi sier, og når vi er i England snakker de engelsk.

Vi har ikke hatt noen spesiell strategi, annet enn at mannen min prøver å snakke så mye engelsk som mulig til barna. Siden vi snakker engelsk sammen, så hører jo barna språket daglig. I tilegg ser vi barneTV på BBC prime og innimellomtil ser vi filmer med engelsk tale.
Vi har også endel bøker på engelsk, men barna er ikke så glad i å høre på de, de vil ofte ha de oversatt til norsk.
Etterhvert som Storebror begynner å skrive på norsk (han går i 1.klasse) tenkte vi at vi kunne prøve å skrive litt på engelsk samtidig hjemme (men vi får se hvordan det går).

Vi forsøker å ha et avslappet forhold til det, og regner egentlig med at de lærer å snakke engelsk uansett hva vi gjør.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:55   #7
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Flere flerspråklige familier her?

Halvveis, snuppa lærer engelsk også.
Jeg lærte også det fra jeg var helt liten, for vi har familie i USA og Australia, vi prater jo med dem på nett og tlf støtt, og jeg har jo vært og besøkt dem i Australia flere ganger (før snuppa kom).
Vi har også omgangsvenner som kunn snakker engelsk til henne, en fra brasil, en familie fra england osv.
Strategi og strategi, nja, jeg snakker mest norsk men også mye engelsk til henne. Er jo bare oss to. Hun kan mange ord og noen setninger på engelsk, og er flink til å svare på engelsk så sant hun kan når jeg spør/snakker til henne på engelsk.
Faktisk er hun 3 språklig, da hun også kan tegn

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:22   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.452
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Hvis jeg skriver hvilke spraak vi snakker og hvor vi bor og saann, er jeg redd for at alle skjönner hvem vi er, og det har jeg ikke saa lyst til. Derfor et par koder.

Mannen er fra X-land og snakker X-spraak med gutten.
Jeg er norsk og snakker norsk med gutten.
Jeg og mannen snakker X-spraak sammen.
Vi bor i Y-land og det snakkes Y-spraak i bhg. og blant venner vi har.

Gutten var er 3,5 aar. Han snakker mest Y-spraak, med norske og X-spraak ord blandet inn. Med mannen min snakker han noe mer Y-spraak.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:28   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Min eks er spansktalende, så eldstemann snakket både spansk og norsk da han var liten. Nå snakker han nesten bare norsk, men kan snakke spansk hvis han må. Min eks og jeg snakket spansk sammen, men var veldig konsekvente på at jeg skulle snakke norsk og pappaen spansk når vi snakket med gutten.

Nå er jeg gift med en engelskmann. Vi snakker engelsk med hverandre, han snakker konsekvent engelsk til begge ungene (eldstemann lærte seg engelsk da han var fire og vi bodde i England), mens jeg snakker norsk til dem. Eldstemann må altså forholde seg til norsk, engelsk og spansk i hverdagen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:43   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.522
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

I vår familie er det meningen at lille skal bli tospråklig og snakke engelsk og norsk. Jeg snakker norsk til ham og mannen skal snakke engelsk, men det blir av og til en blanding av engelsk og norsk. Men vi ser at lille forstår både engelsk og norsk. Jeg og mannen snakker norsk med hverandre, det må vi nesten sånn at han lærer seg å snakke veldig bra norsk.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 20:59   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hvis jeg skriver hvilke spraak vi snakker og hvor vi bor og saann, er jeg redd for at alle skjönner hvem vi er, og det har jeg ikke saa lyst til

Er dere så kjent at alle vet hvem dere er?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:07   #12
Raquelita
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 19
Raquelita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Min mann& co er fra Scotland, eg er fra Bolivia.
Her i huset snakker mannen kun engelsk med ungene, eg snakker kun spansk med de, og mannen og eg snakker norsk mellom oss...

Raquelita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:13   #13
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Vi er ikke en flerspråklig familie, men jeg kan si litt om tantebarna mine. Søsteren min bor i Frankrike og har fire barn. Den eldste snakker flytende norsk med fransk aksent. Nr. 2 snakker omtrent ikke norsk, men skjønner det meste. Nr. 3 snakker godt norsk, mens nr. 4 bare snakker fransk. Søsteren min snakker konsekvent norsk med dem, mens mannen snakker fransk. De snakker fransk seg i mellom. Her er det store variasjoner, med andre ord.


Sist redigert av cora : 24-02-07 kl 11:03. Årsak: slurevefeil
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:32   #14
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Vi er også en norsk-spansk familie. Sambo er fra den Dominikanske republikk. Jeg snakker norsk til Snuppa, og pappaen snakker spansk og norsk. Vi voksne snakker både norsk og spansk sammen, mest spansk.

Vi er i utgangspunktet heldig som har Snuppa i tospråklig barnehage, men nå har den spanskspråklige assistenten vært sykemeldt nesten hele 2007, så det er ikke så mye hjelp å hente der akkurat nå. Ellers hører vi mye på latinamerikansk musikk, leser bøker på spansk og er en del sammen med andre spansk-norske familier med barn på samme alder som Snuppa.

Snuppa har akkurat fylt 2 år, og snakker helt klart mest norsk, men hun kan mange spanske ord også, og ofte velger hun å bruke det spanske hvis hun kan ordet på begge språk.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:40   #15
Raquelita
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 19
Raquelita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Glemte å skrive at ungene som nå er 2 g 3 år blande alle tre språkene.
Men de forstå alt med sier uanset hvilket språk det er på.

Raquelita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:50   #16
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg er halvt italiensk, men faren min lærte oss ikke italiensk. Noe som irriterer meg grønn nå. Det er like morsomt hver gang tanten min fra Italia ringer.
Faren min jobbet på sjøen og var leeeenge ute av gangen. Tror det er en av grunnene til at han ikke lærte oss italiensk. Han kunne være borte opptil 1 år av gangen når vi var små.
Men siden vi har bodd i Spania har jeg lært spansk så jeg forstår jo noe.
Christian skal ihvertfall få lære seg italiensk. Han skjønner vel noe allerede. Han lærer av farfaren sin.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 21:57   #17
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.452
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Er dere så kjent at alle vet hvem dere er?

Nei, men dem som evt. kjenner meg uten aa vite at jeg er her, vil jo vite det. Og jeg har ikke lyst til aa bli gjenkjent uten at jeg vet om det selv. Muligens saert, men slik er jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 10:47   #18
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg vokste opp tospråklig norsk/engelsk. Pappa snakket bare engelsk når jeg var liten, men selv snakker jeg norsk til mine barn. Jeg VET jeg burde lære dem engelsk, men det er fryktelig unaturlig for meg å bruke engelsk hjemme. Satser på at de plukker opp språket etter hvert som de begynner med engelsk + at vi reiser dit regelmessig.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 10:55   #19
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg vokste opp i Spania, og husker at jeg gikk på norsk undervisning hver lørdag. Der leste vi om fiffi og foffo husker jeg. :fniser:
Jeg kunne ikke så mye norsk når vi flyttet til Norge da jeg var ti år gammel, men det tok ikke så lang tid før jeg lærte meg det.

Har lenge hatt et ønske om å lære jentene spansk, men det er ikke så lett som jeg trodde siden det faller naturlig for meg å snakke norsk til vanlig.
Jeg fikk et tips av en i barnehagen om å spille barnesanger på spansk for dem, så kanskje jeg skulle prøvd det.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 11:09   #20
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Flere flerspråklige familier her?

Jeg snakker norsk til snuppa og Mannen nederlandsk.

Mannen og jeg snakker engelsk og nederlandsk sammen.

Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre, er å være gode språklige modeller for snuppa - lese, synge, holde på med rim og regler i tillegg til den vanlige praten. Gleder meg til hun begynner å prate og regner vel med at det er norsken som kommer først siden jeg er hjemme med henne og hun foreløpig har mest norske venner.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no