Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vindu litt åpent hele døgnet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-24, 21:57   #41
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Selvsagt kjøler et kaldt soverom (eller underliggende rom) ned resten av boligen, med mindere skilleveggen er ytterveggsisolert. Hvor mye avhenger av isolasjonsevne og areal på skillevegger, temperaturforskjell mellom rommene. Strømregningen vil uten tvil påvirkes av dette gjennom en vinter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 22:26   #42
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Selvsagt kjøler et kaldt soverom (eller underliggende rom) ned resten av boligen, med mindere skilleveggen er ytterveggsisolert. Hvor mye avhenger av isolasjonsevne og areal på skillevegger, temperaturforskjell mellom rommene. Strømregningen vil uten tvil påvirkes av dette gjennom en vinter.

Så enkelt er det ikke. Det kommer jo an på planløsningen i huset. Vi har fire kalde soverom i husets 2. etasje. Vinduet på det ene står alltid åpent, på de tre andre er vinduene stengt når det er som kaldest, men det er ingen oppvarmingskilder der. Det er heller ingen ovn i trappegangen mellom etasjene (lukket trapp og gang). Oppholdsrom er i husets hovedetasje. I underetasjen er det oppholdsrom og et noe oppvarmet soverom. Dette varmes dels fordi hun som bor der gjerne vil ha det på 17-18 grader og dels fordi det ligger vann- og avløpsrør i etasjeskilleren. Det åpne vinduet på soverommet påvirker ikke strømregningen vår. Hadde vi hatt oppvarmede rom i samme etasje som eller over det iskalde soverommet, hadde saken vært annerledes.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 00:09   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Ok, jeg noterer meg at det ikke er så uvanlig å ha et vindu åpent hele døgnet, vinteren igjennom. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere har det? Er det ikke bedre å lufte rett før leggetid, og sjokklufte om morgenen?

Det Karamell sa:

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Innbrudd? Tja, de må ha stige da, og selv om det er mer åpent enn bare luftestilling, må de jo hekte av den dingsen på høye side av vinduet på disse husmorvinuene våre.

Jeg liker å legge meg i kaldt soverom og er for lat og glemsk til å gå og åpne det en time før leggetid.

Og hvorfor tenker du det er bedre å sjokklufte før og etter soving, når man liker å ha vinduet åpent hele natta og ikke har problemer med at det kjøler ned huset om dagen? Hva er fordelene med denne sjokkluftingen (som man må huske på en stund før man skal legge seg, ha bevissthet til å iverksette når man står opp, og huske på å lukke før man går på jobb)?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 00:20   #44
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Å sjokklufte er jo uansett en veldig dårlig løsning når behovet er å sove i et rom med kald og frisk luft hele natten. Effekten av sjokklufting varer veldig kort når man er tre mennesker i et lite rom.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 01:06   #45
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Jeg må ha frisk luft for å sove godt, selv når jeg sover i hus med balansert ventilasjon. Hvis ikke våkner jeg med hodepine eller migrene, og skikkelig poser rundt øynene. Det hjelper på ingen måte å lufte før jeg legger meg. Det tar ikke lange tiden før den effekten er over.

Dette med å sove i frisk luft kan være et norsk/nordisk fenomen. Jeg mener, vi legger jo barna våre ute i barnevogn selv i en god del minus. Det vekker jo internasjonal oppsikt Når jeg forteller andre enn skandinavere hvor kaldt jeg ønsker å ha det på soverommet, så tror de jeg er fullstendig gal.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 06:52   #46
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Jeg har full forståelse for at man vil sove kaldt og med frisk luft. Vi sover også kaldt (målte 8 grader en gang nå i vinter), men må ikke ha vindu åpent for å få det på vinteren (tre dårlig isolerte yttervegger og ingen ovn). Nå på vinteren så skulle vi uansett ikke ha åpent vindu uten velge å åpne opp ekstra før vi legger oss og når vi er hjemme. Vi har soverom i 2. etasje, men det er rimelig enkelt å få dit en stige og det er ubeskyttet så at ingen skulle se om noen klatret inn så derfor har vi alltid vinduer stengt når vi ikke er hjemme.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:33   #47
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har full forståelse for at man vil sove kaldt og med frisk luft. Vi sover også kaldt (målte 8 grader en gang nå i vinter), men må ikke ha vindu åpent for å få det på vinteren (tre dårlig isolerte yttervegger og ingen ovn).


Men kaldt er jo ikke nødvendigvis det samme som frisk luft. For meg nytter det ikke at lufta er iskald hvis det er den samme lufta hele natta.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:41   #48
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men kaldt er jo ikke nødvendigvis det samme som frisk luft. For meg nytter det ikke at lufta er iskald hvis det er den samme lufta hele natta.

Nemlig.

Og har dere som er redd for innbrudd ikke lås på vinduene?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:44   #49
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.


Dette med å sove i frisk luft kan være et norsk/nordisk fenomen. Jeg mener, vi legger jo barna våre ute i barnevogn selv i en god del minus. Det vekker jo internasjonal oppsikt Når jeg forteller andre enn skandinavere hvor kaldt jeg ønsker å ha det på soverommet, så tror de jeg er fullstendig gal.

Jeg så en dokumentar om et norsk kvinnefengsel (Helene flytter inn, kanskje?), hvor det kom frem at en vanlig kilde til bråk var om vindu skulle være åpent om natten i cellen. De bodde på flermannsrom, og konflikten stod alltid mellom de norske og utenlandske kvinnene. Utlendingene syntes det var absurd å ha et vindu åpent om vinteren. Enormt disiplinerende for meg, jeg må unngå fengsel, for å sove med lukket vindu hadde vært tortur.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:52   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Jeg er en sånn som egentlig burde sove ute hele året. Jeg liker at det er frisk luft og kaldt når jeg sover. (Mannen min er ikke enig med meg, så jeg ligger nærmest vinduet.)

Nei, vi er ikke redd for innbrudd. Vinduet tilter og er åpent i toppen og vi bor innerst i en låst bakgård. Mange av de nærmeste naboene har også vinduene sine åpne hele året.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:52   #51
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Men kaldt er jo ikke nødvendigvis det samme som frisk luft. For meg nytter det ikke at lufta er iskald hvis det er den samme lufta hele natta.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nemlig.

Og har dere som er redd for innbrudd ikke lås på vinduene?

Kald og frisk er ikke det samme. Men vi har ventilasjon også så luften er rimelig frisk. Og kaldere enn 8 grader (som det var som kaldest) orker vi uansett ikke.

Vi er ikke redd for innbrudd, men vi føler ikke at vi trenger å invitere til det når vi ikke er hjemme. Det er nok også lurt å sjekke om forsikringen gjelder fullt ut om noen kommer inn gjennom et vindu som er åpent. Vi har ikke gode sikringer på vinduene, tror jeg, bare en plastpinne som nok er vanskelig å få opp, men vil man og har riktig verktøy så får man det til. Det skulle nok være annerledes om vi bodde noen etasjer opp i en leilighet.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:03   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Det ville overraske meg om våre låser ikke var godkjent. De er solide saker. Og helt ærlig har det ikke ramla meg inn at de ikke kunne være det, i mitt hode er det det normale at hinduer stort sett er åpne, det ee slik jeg er vokst opp og trodde at ting var.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:07   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Om vårt vindu er åpent for lufting så inviterer det ikke til innbrudd, vi har vindu som først må lukkes helt fra innsiden for å kunne gå fra luftestilling til helt åpent (må stenge håndtaket på høyre side og åpne det under for å skifte stilling, og da må vinduet være igjen). NorDan Sikkerhetsvindu. Så det er ikke mulig å komme inn den veien, uansett verktøy.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-02-24 kl 09:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:10   #54
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Uten at jeg har så mye kriminell erfaring, så tror jeg det er andre ting som inviterer til innbrudd enn et vindu på gløtt i andre etasje. Og det vil definitivt være enklere å knuse et kjellervindu og snike seg inn der enn å klatre opp en stige og knote med å lirke opp et vindu i låst luftestilling. Kanskje jeg skal skifte karriere?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:17   #55
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Så enkelt er det ikke. Det kommer jo an på planløsningen i huset. Vi har fire kalde soverom i husets 2. etasje. Vinduet på det ene står alltid åpent, på de tre andre er vinduene stengt når det er som kaldest, men det er ingen oppvarmingskilder der. Det er heller ingen ovn i trappegangen mellom etasjene (lukket trapp og gang). Oppholdsrom er i husets hovedetasje. I underetasjen er det oppholdsrom og et noe oppvarmet soverom. Dette varmes dels fordi hun som bor der gjerne vil ha det på 17-18 grader og dels fordi det ligger vann- og avløpsrør i etasjeskilleren. Det åpne vinduet på soverommet påvirker ikke strømregningen vår. Hadde vi hatt oppvarmede rom i samme etasje som eller over det iskalde soverommet, hadde saken vært annerledes.

Altså, det er helt udiskutabelt at dersom du har kaldere rom som grenser mot varmere, og det er uisolert eller lite isolert i skillekonstruksjonen, så avgir det varmere rommet varme til det kaldere rommet. Enten rommene ligger ved siden av hverandre eller over/under hverandre. Som sagt, hvor mye det utgjør avhenger av areal av felles skillekonstruksjon, isolasjonsevne i skillekonstruksjonen, temperaturforskjell. Dette er bare fysikk. Om det kalde rommet er oppe, og du fyrer i rommet under, blir rommet oppe varmere og rommet nede kaldere. Naturen tilstreber likevekt. Hvis du stadig slipper ut varm luft i fra det kalde rommet driver du denne varmeforflytningen. Det er ikke sikkert det utgjør mye, men det er et varmetap over den kalde årstiden som kan karakteriseres som "fyring for kråka".

Et tiltak for både økonomi og miljø ville i allefall være å lukke vinduet på dagtid, selv om man sover med det åpent om natten.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:22   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Påvirkningen på temperaturen i resten av huset er så lite merkbar, at det ikke er behov for å bruke mer strøm selv om vinduet er åpent. Vi merker ingen forskjell i resten av huset, på om vinduet på soverommet i 2.etg er åpent eller lukket. Det har dermed ingen ting å si for økonomi eller miljø, og er neglisjerbart sammenlignet med strømforbruket for øvrig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:27   #57
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Og hvorfor tenker du det er bedre å sjokklufte før og etter soving, når man liker å ha vinduet åpent hele natta og ikke har problemer med at det kjøler ned huset om dagen? Hva er fordelene med denne sjokkluftingen (som man må huske på en stund før man skal legge seg, ha bevissthet til å iverksette når man står opp, og huske på å lukke før man går på jobb)?

Jeg skjønner at vinduet må få stå åpent om natta også. Lufte skikkelig før leggetid, vinduet passende åpent hele natta og så lufte med vinduet på vidt gap om morgenen. Det ser jeg for meg er sunnere for innemiljøet og det kjøler ikke leiligheten like mye ned som å ha vinduet litt oppe hele døgnet.

(Men jeg syns jo dere er gale som har vinduet åpent på natta om vinteren, så meg hører dere neppe på. )

Jeg husker forøvrig året på folkehøgskole der jeg delte rom med ro forskjellige. Det første halvåret måtte vinduet være på vidt gap uansett temperatur ute. Det andre halvåret skulle vinduet være lukket, selv på sommeren. Bra for meg at jeg fortsatt var ung og fleksibel!


Sist redigert av Timar : 13-02-24 kl 09:35.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:29   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg skjønner at vinduet må få stå åpent om natta også. Lufte skikkelig før leggetid, vinduet passende åpent hele natta og så lufte med vinduet på vidt gap om morgenen. Det ser jeg for meg er sunnere for innemiljøet og det kjøler ikke leiligheten like mye ned som å ha vinduet litt oppe hele natta.

(Men jeg syns jo dere er gale som har vinduet åpent på natta om vinteren, så meg hører dere neppe på. )

Jeg husker forøvrig året på folkehøgskole der jeg delte rom med ro forskjellige. Det første halvåret måtte vinduet være på vidt gap uansett temperatur ute. Det andre halvåret skulle vinduet være lukket, selv på sommeren. Bra for meg at jeg fortsatt var ung og fleksibel!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hva mener du med "passende åpent" hele natta, sammenlignet med "litt oppe" hele natta?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:36   #59
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hva mener du med "passende åpent" hele natta, sammenlignet med "litt oppe" hele natta?

Forståelig, siden det over hodet ikke ga mening.
Rettet opp nå.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:40   #60
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindu litt åpent hele døgnet

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vanligvis utveksles det ikke luft mellom leiligheter i ulike etasjer. Kald og varm lufts evne til gå oppover er derfor ikke relevant. Men man deler jo på etasjeskillet mellom leilighetene. Dersom det er temperaturforskjell mellom leilighetene vil man derfor enten motta varme eller avgi varme.

Hos meg er det slik at at etasjeskillerene er kjempehøye og totalt uten isolasjon (fikk gleden av å titte inn i de da vi skiftet balkonger), så selv om jeg bor i 4 er det null varme fra naboen. Gammelt hus da.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Uten at jeg har så mye kriminell erfaring, så tror jeg det er andre ting som inviterer til innbrudd enn et vindu på gløtt i andre etasje.

Denne tråden hadde blitt mye morsomere hvis du hadde hatt mye kriminell erfaring.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no