Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er din miljøsynd?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-24, 21:39   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jo, jeg ser den, men i 2024 har det vel omtrent null effekt?

Nei, det er jo fortsatt et anbefalt tiltak for å spare strøm. Og hvorfor skulle man ikke gjøre det? For de fleste av oss er det jo ingen gode grunner til å ikke skru av lys i de fleste rom vi ikke er i? Dessuten bør vi jo alle gjøre vårt for å bidra til mindre lysforurensing.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 21:56   #42
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Stort hus.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 22:02   #43
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser, men kjenner ikke det spor på flyskam. Jeg flyr veldig mye mindre enn jeg gjorde før.
Jeg er ganske god på å kildesortere, selv om det alltid er litt mer å hente.

Jeg kan sikkert bli bedre på klesfronten og maten, og slutte med engangsvåtmopp (selv om jeg ikke bare bruker det).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 22:28   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kildesorter alt, men ikke batterier og lyspærerog sånt.

Det er selvsagt uheldig at du ikke kildesorterer lyspærer, men batterier bør ikke kastes i restavfall. Det kan medføre brann, og er rett og slett farlig. Så når det gjelder batterier, er det veldig fint om du begynner å levere dem til resirkulering om det i det hele tatt er mulig.

Det er forresten anbefalt at man tar en bit teip over de to polene (+ og -) på batteri før man leverer batteriene til gjenvinning. Dette er med på å forhindre kortslutning.

Min største miljøsynd? At jeg har familie nordpå som jeg besøker. Har tidligere tatt tog, men det tar 1) veldig lang tid og 2) det har vært mye arbeid på linjene som har medført at det ville blitt for slitsomt. Jeg CO2-kompenserer alltid flyreisene, men innerst inne har jeg gitt opp. Det føles så meningsløst å bruke mye tid og krefter på å unngå å fly, når jeg samtidig vet at venner tar langhelg i Spania.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 22:44   #45
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser, leilighet på fjellet, bilkjøring og for mye kjøp av billige klær med kort levetid. Selv om jeg har skjerpet meg på sistnevnte.

Men jeg er veldig god på kildesortering, bruktkjøp (alt fra møbler til klær) og å levere alt brukbart til gjenbruksbutikken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 22:51   #46
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Det er nok flyreiser. Det blir noen via jobb, verv og korps i løpet av et år. Og så kjører jeg bensinbil, men det er ikke hver dag den er i bruk.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-24, 23:49   #47
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Har teip på ...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:16   #48
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Vi har selvsagt flere, men disse regner jeg som verstinger hjemme:

  • Gammelt hus som trenger energieffektiviserende tiltak
  • Matsvinn (les: brød)
  • To biler

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 08:46   #49
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Jeg er usikker på hva som er min verste, om det er matsvinn eller at jeg har en stor og tung elbil.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:12   #50
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Bilkjøring (to biler) og flyreiser.

Det hjelper litt på samvittigheten at jeg er god på å selge/gi bort/kjøpe brukt og er "flink" med det som kan gjøres av miljøtiltak i hjemmet.


Sist redigert av Madicken : 13-02-24 kl 09:17.
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:31   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser, helt klart. Har hverken bil eller hytte, har liten leilighet, kildesorterer, spiser veldig lite kjøtt. Og vasker ikke ofte nok til at vaskemidler og kluter er en vesentlig del av regnestykket.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:45   #52
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser. Og biler. Har to, bruker nesten bare elbilen (kidsa øvelskjører med den andre, den har manuellgir).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 09:47   #53
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Føler at jeg har blitt mye bedre de siste årene. Jeg har kjørt buss til jobb de siste to årene, så derfor har jeg tenkt å beholde min 9 år gamle bensinbil og heller kjøre den ut enn å kjøpe elbil, ennå. Jeg har nok litt vel god plass etter at ungene flyttet ut, men trenger plass til når de kommer hjem på besøk, spesielt nå som det er barnebarn på vei. Har også blitt flinkere på matsvinn etter at ungene flyttet ut, og jeg prøver å kjøpe kvalitetsklær, men har en ambisjon om å redesigne mer klær, for jeg er ikke så glad i å kaste klær, så har veldig masse. En gangskluter bruker jeg ikke, men jeg vedfyrer.

Flyr ikke veldig mye annet enn hvis jeg skal på ferie sørøver. På jobben har vi en policy om at vi skal ta buss eller tog og ikke fly hvis vi ikke må.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 10:05   #54
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og vasker ikke ofte nok til at vaskemidler og kluter er en vesentlig del av regnestykket.

Ahahahaha! Dette er veldig sant her i gården også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 10:24   #55
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ahahahaha! Dette er veldig sant her i gården også.

Kanskje jeg ikke trenger slutte bruke engangskluter, jeg kan bare slutte å vaske! En løsning jeg kan like!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 12:43   #56
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Klær tror jeg. Har mange klær, men forsøker å bruke alle og ikke kaste. Kjøper også brukte klær og gir bort det jeg ikke bruker som har mer liv i seg. Har stort hus, men har bergvarme så bruker ikke så mye elektrisitet. Kjører brukt elbil med lite batteri og vil forsøke å kjøpe brukt bil ved neste korsvei, igjen. Tar kollektivt mesteparten av veien til jobb. I snitt flyr jeg en tur-retur i året.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 12:50   #57
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser og engangskluter ja. Bilkjøring (diesel), matsvinn og strømforbruk.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 19:50   #58
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Flyreiser og bilkjøring. Og lange dusjer

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 21:21   #59
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

100 år gammelt hus som er dårlig isolert, flyr noe, bruker elbilen lite, men i alt så er forbruket for høyt og for mye av maten er import.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-24, 22:06   #60
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din miljøsynd?

Næ, det er vel som mange andre skriver her - flyreiser, vedfyring, badekar men jeg har ikke veldig mye dårlig samvittighet, jeg gjør det ikke så ofte. :P etter at vi flyttet bruker vi mye mindre bilen også. Har hytte, men den er fra 1943 og er etablert i et område det uansett bare er fritidsboliger.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no