Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kransekakedilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal Palmen bake kransekake selv i år?
Ja, du kan klare det! 31 50,00%
Ja, du kan ikke svikte mannen din med kjøpekake (i år også) 3 4,84%
Nei, gi opp, først som sist 23 37,10%
Julekake 5 8,06%
Deltakere: 62. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-16, 21:00   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Kransekakedilemma

Med poll!

Hvert år de siste 8-10 årene har jeg tenkt å bake kransekake, men aldri kommet så langt.

Det første året kjøpte jeg mandler og kransekakeformer. Og kjøpte kransekake.

Det andre året skåldet jeg mandlene og kjøpte kransekake.

Det tredje året kjøpte jeg mandler og kjøpte mandelkvern. (hva var det jeg tenkte?) og kjøpte kransekake.

Det fjerde året kjøpte og skåldet jeg mandler og kjøpte kransekake.

Det femte året kjøpte jeg mandler, fant ikke formene, kjøpte nye kransekakeformer. Og kjøpte kransekake.

Det sjette året fant jeg fram mandelkverna og formene. Og kjøpte kransekake.

Dere ser tegninga.

I år har jeg kjøpt mandler, lokalisert mandelkverna og formene. Men blir det kransekake? I mellomtiden har favorittkransekakelangeren min, Karoline Antik på Røa, lagt ned butikken sin. I fjor fortsatte de med å selge kakene via nettbutikken sin, men nå ser det ut til at den er lagt ned også.

Så hva gjør Palmen? Kransekake må vi ha. Det er mannens absolutte favoritt, og han har av alle ting bursdag på julaften. Jeg kan ikke svikte. Men skal jeg bake selv (får jeg den myk og seig?) eller skal jeg kjøpe i butikk?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:04   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Bare kjøp du, de er gode de også.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:14   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Herlig historie - og jeg kjenner meg igjen

Først av alt - hvorfor ender du opp med kjøpekake hvert år? Er det mangel på tid? God oppskrift? Tanken på at det "sikkert ikke blir så bra"? Svaret på hva du bør gjøre i år ligger kanskje i den grunnen, tenker jeg

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:19   #4
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Kjøp. Ingen trenger prestasjonsangst på en julekake.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:19   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Dropp skåldinga, kransekaka smaker bedre uten. Resten klarer du lett, så lenge du ikke prøver å være effektiv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:33   #6
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Det er nok prestasjonsangst (iblandet litt god gammeldags prokrastinering?) som gjør det. Jeg er rågod til å bake julekaker, SÅnn generelt sett. Jeg baker alt mulig, jeg får det til, og de smaker godt. Og jeg liker å gjøre det. Så tenk om kransekaken ikke blir seig, men hard? Det er vel det som er skrekken.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:44   #7
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Gjør det, gjør det, gjennomfør det!!

Dropp skoldingen av mandlene så kommer det til å gå strålende. Varme deigen til ca 60 grader mens den knas, og la den hvile i kjøleskap over natten. Kommer til å gå strålende.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:46   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Kjøp. Du trenger ikke det stresset nå. Så kan du heller øve deg før neste jul.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:54   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Kjøp nå, så lager du en eller annen gang seinere når du har tid. Mindre press. Kjøpekransekake er godt!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 21:57   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Da ville jeg laget OG sagt til meg selv at jeg kjøper om det skulle gå dårlig Smart tips med å droppe skåldingen.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 22:07   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Prøv å lage og går det dårlig så kjøper du en!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 22:11   #12
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det er nok prestasjonsangst (iblandet litt god gammeldags prokrastinering?) som gjør det. Jeg er rågod til å bake julekaker, SÅnn generelt sett. Jeg baker alt mulig, jeg får det til, og de smaker godt. Og jeg liker å gjøre det. Så tenk om kransekaken ikke blir seig, men hard? Det er vel det som er skrekken.

Ja, og så har det jo ballet litt på seg, da. Dette at jeg planlegger men aldri får gjennomført denne kransekakebakingen.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 22:14   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Hvis du har 200 % lyst så baker du. Jeg har gått for mellomløsning- kransekakestenger av masse fra Odense. Synes det er veldig enkelt og greit. Et par-tre slike pakker kan sikkert bli til en kake om du vil.

Hadde det vært jeg som var deg, da hadde jeg kjøpt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 22:18   #14
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Hiv den i fryseren, da blir den seig.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 23:01   #15
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Du har jo verdens beste lokale bakeri som er eksperter på kransekake: Grini Bakeri.
Dropp bakingen og kjøp der, det gjør jeg hvert år.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 23:02   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Jeg kjenner meg veldig igjen, men jeg varier litt og har stadig nye prosjekter som havarerer, ikke det samme hvert år.

Jeg tror du kan få det til, men gjør det bare hvis det gir deg glede.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 23:07   #17
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Du har jo verdens beste lokale bakeri som er eksperter på kransekake: Grini Bakeri.
Dropp bakingen og kjøp der, det gjør jeg hvert år.

Det var det som seilet opp som plan A, Schnuppa, men så sier FB siden deres at de har avlyst julemarkeder fordi de er nesten tomme for varer?!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 23:16   #18
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Det var det som seilet opp som plan A, Schnuppa, men så sier FB siden deres at de har avlyst julemarkeder fordi de er nesten tomme for varer?!

Du trenger ikke kjøpe det på julemarkeder men handle direkte fra bakeriet:
http://www.grinihjemmebakeri.no/best...bestilling.php
Hjemmesiden sier følgende:

Sitat:

Her kan du velge å hente i bakeriet eller få varen levert. Hente i bakeriet kan du gjøre under våre normale åpningstider (hverdager mellom 0900-1500 og onsdager 1700-1800 det meste av året).

Levering gjøres primært i Oslo og Bærum på avsatte dager...

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-16, 23:54   #19
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Jeg ser at det er delte meninger om anbefalt utfall her

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 06:52   #20
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kransekakedilemma

Kjære Palmen, sett i gang med bakingen. Og så får du det ut av systemet, en gang for alle. You can do it!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no