Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-15, 12:26   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

De fleste filmatiseringer av romaner har en eller flere uregelmessigheter i forhold til boka. Handling endres, karakterer ser annerledes ut, deler av plottet utelates helt osv. Hvilke filmer mener du er mest tro mot boka? Husker selv første gang en miniserie faktisk klarte å gjenspeile opphavet, nemlig If Tomorrow Comes av Sidney Sheldon. Skikkelig åttitallssmørje, men veldig spennende.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 12:48   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Black Beauty

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:24   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Angela's Ashes er veldig tro mot boken. (Som forøvrig er veldig bra!) Hunger games-serien også, i hvertfall de filmene som har kommet til nå.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:28   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

(Jack Reacher med Tom Cruise i hoverollen er i alle fall HELT på trynet.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 13:29   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Atonement av Ian McEwan, der opplevde jeg filmen som veldig riktig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 14:50   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Remains of the Day er en av de beste og mest trofaste bok-filmatiseringer jeg vet om. Låt den rätte komma in er også veldig bra sånn sett. Og så har jeg ikke lest Elmore Leonards Out of Sight, men filmen er veldig godt laget, og jeg stoler på mannens vurdering om at dette er den beste Leonard-filmatiseringen som finnes.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 19:09   #7
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Jeg synes filmatiseringen av Berlinerpoplene var bra. Jeg leste bøkene først, og da serien kom synes jeg at de hadde funnet helt rette personer til hovedrollene. Akkurat slik jeg hadde sett dem for meg.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 19:11   #8
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Men som en trofast Gunnar Staalesen-fan, klarer jeg ikke helt å venne meg til at Varg Veum snakker østlandsk. selv om Trond Espen Seim er en stilig fyr..

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 20:02   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Det er jo ikke en film, men BBC-filmatiseringen av Pride and Prejudice synes jeg følger boka godt (serien med Colin Firth som Mr Darcy, altså)..

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 21:24   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Eg liker og veldig godt filmatiseringa av Låt den rätta komme in. Sjølv om det blir gjort ein del utval i forhold til boka, som jo er heilt nødvendig når ein skal få plass til 500 sider på to timar, synest eg dei utvala som er gjort tar veldig godt vare på stemninga i boka og at filmen dermed er veldig trofast likevel.

Elles synest eg generelt at tv-seriar gjer seg betre til å ivareta romanformatet, medan film er betre egna til adaptasjon av noveller. Litt ved sida av det du spør om, men det er mange gode filmatiseringar av romanar i form av tv-seriar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 21:30   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Saman er ein mindre åleine

For meg var det full klaff med skuespillerne, både utseende og personlighet. Stemningen og alt var akkurat som jeg opplevde boka.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 22:11   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Jeg tenker umiddelbart på Den Grønne Mil. Nå er det lenge siden jeg så filmen og enda lengre siden jeg leste boka, men jeg mener å huske at det var en film som var veldig tro mot boken.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 23:24   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.064
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Ringenes herre syntes jeg var bra.
Divergent var litt skuffende.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 23:50   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Men er det et poeng da å klone tekst inn i film? For meg blir det helt håpløst å tenke slik, det er to ulike opplevelser og bør ofte være det også.

Jeg husker at jeg mente filmen "Jenny" med Liv Ullmann var tro mot Undset sin bok den gang jeg så filmen for mange år siden, i hvert fall likte jeg begge deler.

LOTR-filmene var råbra i mine øyne, men spesielt tro mot bøkene var de vel ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 00:19   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Faen ta skjebnen. Den var helt merkelig å se. Jeg hadde lest boka bare 3-4 uker før jeg så filmen og var forberedt på å skuffes siden det var så kort avstand i tid, men jeg ble sjokkert over at det så ut AKKURAT sånn som i hodet mitt! Ikke ansiktet på skuespillerne, men alt annet. Eller det var vel noe fra boka som ble utelatt, men det var ikke så farlig.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 13:11   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men er det et poeng da å klone tekst inn i film? For meg blir det helt håpløst å tenke slik, det er to ulike opplevelser og bør ofte være det også.

Eg tenker eigentleg at filmatiseringa av ein roman er ei tolkning ikkje ei kloning og er eigentleg einig i at det er to ulike opplevingar. Eg synest ofte det er interessant å samanlikne dei to media uavhengig av om eg synest det er ei god tolkning eller ikkje. Likevel, eg synest tv-serien gir betre tolkningar av romanar enn filmar, sånn generelt, og det handler nok om at det er rom for meir kompleksitet i handlinga i ein serie enn i ein film.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 15:33   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men er det et poeng da å klone tekst inn i film? For meg blir det helt håpløst å tenke slik, det er to ulike opplevelser og bør ofte være det også.

Jeg har et godt (skrekk-)eksempel på en film som var så ræva utro mot boka at jeg vurderte faktisk å forlate kinosalen: The beach med Leonardo DiCaprio. Jeg elsket boken og når filmen klarer å ødelegge hovedpoenget i boken, så ble jeg fakstisk forbannet. Det ødela så mye st jeg tenkte egentlig at de burde drite i å lage filmen.

Jeg blir faktisk enda sur når jeg tenker på det.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 17:25   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men er det et poeng da å klone tekst inn i film? For meg blir det helt håpløst å tenke slik, det er to ulike opplevelser og bør ofte være det også.

Det kan være to ulike opplevelser ja, men når hovedpoeng i boka blir utelukket eller historien skrevet så om at den knapt er til å kjenne igjen, burde de kanskje heller skrevet en annen historie til filmmanus fremfor å få det til å høres ut som om boken er blitt filmatisert.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 21:56   #19
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Både å lese en bok og å se en film dreier seg om subjektiv tolkning, ikke sant? Det jeg oppfatter som hovedpoenget i en bok kan knapt bli lagt merke til av andre. Når denne andre er regissøren er det klart det virker uforståelig at filmen påstås å basere seg på den aktuelle boka. Samtidig er det to ulike medier som må få ulikt uttrykk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 22:11   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer klarer å holde seg best til boka?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Saman er ein mindre åleine

For meg var det full klaff med skuespillerne, både utseende og personlighet. Stemningen og alt var akkurat som jeg opplevde boka.

Så rart at du skriver dette. Da jeg så tråden var min første tanke at det i alle fall ikke gjaldt den filmen.

Jeg syntes filmen var utrolig flott og likte boka veldig godt, men jeg opplevde dem som to veldig ulike historier. Vakre på hver si måte, men nesten som om de ikke egentlig handlet om det samme.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no