Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kaketips ønskes

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-20, 20:38   #41
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg vil gjerne ha oppskrifter.

Jordbær- og Champagnekaken står lengre oppe.


Hvit sjokolade- og bringebærostekake:

Ingredienser:

450 g kremost
75 g sukker
3 store egg
2 spiseskjeer sitronsaft
1 1/teskje vaniljesukker
1/4 teskje salt
2 beger rømme eller creme fraische
230g hvit sjokolade, smeltes i vannbad
140g bringebærsyltetøy uten steiner, varmes om nødvendig litt
20o g havrekjeks/digestivekjeks. Gjerne med sjokolade
50 g smeltet smør
1 teskje smeltet smør
Skavet hvit sjokolade

Fremgangsmåte

Forvarm ovnen til 175 grader. Lag kjeks/smørblandingen og spre den i bunnen av springformen.
Bland ost og sukker i en bolle, ha i ett og ett egg av gangen. Bland inn sitronsaft, vaniljesukker, salt og rør sammen. Ha i creme fraische og bland godt. Ha til slutt i den hvite sjokoladen.

Hell røren over i springformen. Pynt med (det varmede) syltetøyet. Start i midten og sprute en tynn stripe i en spiral helt ut til kanten. Ca. 1 cm mellom ringene.

Ta en tynnbladet kniv og trekk linjer fra midten til kantene og del kaken i fire. Ikke skjær for dypt. Tørk av kniven mellom hver gang. Ta kniven og dra den gjennom røra fra kanten inn til midten mellom linjene du allerede har laget.

Dekk formen utvendig med aluminiumsfolie og sett formen i ovnen i et vannbad og stek i 45 minutter. Skru av ovnen og la kaken stå i en time til mens ovnen kjøles ned. IKKE ÅPN OPP DØREN! Sett kaken kaldt over natten.

Pynt med jordbær eller bringebær nær midten. Du kan ta på smør langs kanene og dekke kantene med tynne strimler av sjokolade, men det er ikke nødvendig.


Jordbærmousse på marsipan

Deig:

150 gram mykt smør
350 gram marsipan
5 egg
1 dl melk
150 gram mel
2 ts bakepulver

Jordbærmousse:

3 plater gelatin
300 gram jordbær
75 gram sukker
2 dl fast yoghurt
4 dl kremfløte

Pynt:

Jordbær

Fremgangsmåte:

Skjær marsipan i skiver og ha det i foodprocessoren sammen med smøret. Tilsett eggene, ett og ett, og så melken. Bland mel og bakepulver og ha det i deigen. (Har du ikke foodprocessor kan du gni marsipan og smør sammen og blande inn resten for hånd.)

Legg bakepapir en liten langpanne (20-22 x 30 cm) og held deigen i. Stek på nederste rille i ca. 30 minutter på 175 grader. Kjøl av.

Legg gelatinen i bløt. Vask og rens jordbærene og stavmiks dem sammen med sukker. Varm en 1 dl av jordbærpuréen i en gryte. Klem vannet ut av gelatinen og bland den i de varme jordbærene. Avkjøl litt og ha i resten av jordbærene. Ha så i yoghurten.

Pisk fløten halvstiv og den inn i jordbærene. Hell moussen over kaka og sette den i fryseren i fem timer.

NB! Ta kaka opp av fryseren minst fem timer før servering. Ta med en gang av bakepapiret. Skjær den i 28 biter og pynt med jordbær.


Aprikosmousse (til marsipankake)

• 100 g sukker
• 6 egg (plommer og hviter)
• 8 blad gelatin
• 500 g aprikospuré

Bløtlegg gelatin i kaldt vann. Pisk eggeplommer og 50 gram sukker til eggedosis. Pisk eggehvite og resten av sukkeret stivt. Vend pureén og gelatin (oppløst i 3 ss kokende vann) inn i eggedosisen. Vend inn pisket eggehvite til slutt. Settes på kjøl.

Denne har jeg ikke prøvd ennå.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-20, 20:47   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Nenne: Har lyst å prøve ostekaken med bringebær og hvit sjokolade. Jeg skjønte ikke helt det med kniven. Har du et bilde av kaken? Er det viktig at steinene er fjernet fra syltetøyet, og at det er varmt?

Angående vannbad: Skal kaken inni med kaldt vann, eller skal vannet varmes i ovnen før kaken settes inn? Hvor høyt opp på formen skal vannet stå?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-20, 21:40   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nenne: Har lyst å prøve ostekaken med bringebær og hvit sjokolade. Jeg skjønte ikke helt det med kniven. Har du et bilde av kaken? Er det viktig at steinene er fjernet fra syltetøyet, og at det er varmt?

Angående vannbad: Skal kaken inni med kaldt vann, eller skal vannet varmes i ovnen før kaken settes inn? Hvor høyt opp på formen skal vannet stå?

Nå har jeg gravd og gravd og tilbake i 2010 fant jeg et bilde, men det er komplett umulig å få lastet det opp. Jeg kan sende det til deg på annen måte.

Jeg kan prøve å forklare det med kniven bedre. Når du har helt osteblandingen på kaka skal du lage mønster med syltetøyet. Jeg begynner innerst og lager en spiral utover. Så tar jeg en kniv, vanlig smørkniv går fint, og et stykke kjøkkenrull. Jeg drar kniven fra midten og ut til kanten, gjennom syltetøyet. Tørker av kniven og drar igjen fra midten til motsatt kant, tørk og gjenta. Slik gjør jeg til kaken er delt i fire. Så gjøre jeg motsatt i kvartdelene. Starter ytterst og går innover. Da får du et fint mønster. Kaka settes så forsiktig i ovnen så mønsteret ikke forstyrret.

Det er også mulig å bare lage et abstrakt mønster ved å dra en kniv eller liknende rundt i syltetøyet. Det blir også fint. Smaken er jo den samme.

Jeg må tilstå at jeg kjøper squeezy-syltetøy på flaske fra Nora. Det er så mye mindre jobb, men hvis du lager syltetøyet selv er det mye lettere å sprøyte det ut pent hvis du har silt det fri for steiner først. Når jeg bruker syltetøy på flaske varmer jeg ikke.

Det letteste er å sette inn langpanna i den forvarma ovnen, helle i kaldt vann og så sette kaka inn med én gang. Vannbadet bør gå opp i hvert fall 1/3 av høyden på forma. Jeg ville sjekket før jeg begynner hvor mye vann du må ha i din langpanne for at det skal gå et stykke opp på forma.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-20, 22:00   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Tusen takk!

Jeg forstod alt nå!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 14:05   #45
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Tusen takk Nenne!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 14:42   #46
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Nå er jeg spent på å høre om noen av kakene blir prøvd og om de faller i smak. Lykke til!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 14:45   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå er jeg spent på å høre om noen av kakene blir prøvd og om de faller i smak. Lykke til!

Jeg skal lage denne kaken, men jeg må vente til en riktig anledning. Synes en halvkilo kremost og omtrent like mye creme fraiche blir i overkant med fett, særlig for meg som forsyner meg grådig av gode kaker. (Og smugspiser rester.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 14:46   #48
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg skal lage denne kaken, men jeg må vente til en riktig anledning. Synes en halvkilo kremost og omtrent like mye creme fraiche blir i overkant med fett, særlig for meg som forsyner meg grådig av gode kaker. (Og smugspiser rester.

Ja, noen midtuke-kake er det ikke! St.Hans-aften kanskje?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 15:02   #49
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå er jeg spent på å høre om noen av kakene blir prøvd og om de faller i smak. Lykke til!

Det er fare for at jeg prøver meg på ostekaken. Det liker de fleste, og jeg har masse melkefri sjokolade liggende som jeg skulle ha brukt opp. En av gjestene er laktoseintolerant så det er en god anledning.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 15:55   #50
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Denne tråden burde sperres! Jeg blir jo helt desperat etter kake hver gang den popper opp.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 15:58   #51
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaketips ønskes

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 16:55   #52
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Denne tråden burde sperres! Jeg blir jo helt desperat etter kake hver gang den popper opp.

Jeg også! Sitter og lurer på når det kan være en god anledning for kakene Nenne la ut her nå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-20, 19:47   #53
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Jeg skal lage snickerskake på sommerfesten vi skal ha på jobben om etpar ukers tid. Synes den er skikkelig god.
http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=661

Har tidligere laget dajmiskake og oreokake med stort hell. Har begynt å lage Oreokake med browniesbunn for jeg synes de mørke oreokjeksene blir så hard bunn. Ingen har reagert på det, faktisk.
Neste gang skal jeg lage den sjampagnejordbærbløtkaken.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-20, 22:37   #54
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaketips ønskes

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg skal lage snickerskake på sommerfesten vi skal ha på jobben om etpar ukers tid. Synes den er skikkelig god.
http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=661

Har tidligere laget dajmiskake og oreokake med stort hell. Har begynt å lage Oreokake med browniesbunn for jeg synes de mørke oreokjeksene blir så hard bunn. Ingen har reagert på det, faktisk.
Neste gang skal jeg lage den sjampagnejordbærbløtkaken.

Den ligner Lillians snickerskake, som vi har lagd i typ 20 år. Veldig god. Synes den er bedre enn den andre snickerskaken som verserer.

https://www.matoppskrift.no/oppskrif...s-snickerskake

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no