Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bake lefser til jul?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-19, 16:11   #41
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Jeg har lært å lage tjukklefse av tante. Men det er mye cirka i både oppskrift og steiketid, og konsistensen på deigen skal huskes fra år til år. Og siden den er annerledes når den settes kaldt til hvile om kvelden, enn den er når den skal kjevles ut dagen etter, er det ikke alltid jeg lykkes.

Den perfekte lefsedeigen skal være lett å kjevle, henge tilstrekkelig sammen til å løftes over på brettet, og så være så lett og luftig når den er ferdigstekt, at den nesten detter fra hverandre når den smøres.

De er kjempegode, da, og jeg er like fornøyd hver gang jeg får det til å bli nesten som tantes. Helt som hennes blir det aldri, for hun klarer å få alle runde, like store og perfekt stekt. Det klarer ikke jeg.

Det er noe fint med den eldre generasjonen, som vi bare må klare å bringe videre <3

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-19, 16:39   #42
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.313
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Eg har tatt eit laken og revet det opp i strimler. Enkle å fukte og pakke lefsene inn i. Og dei tåler eit vask eller ti.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-19, 19:27   #43
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.777
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Dette har jeg hatt lyst til å lære i alle år. Bestemor bakte alltid tynne «mjukbrød» og det savner jeg veldig, det er noe av det absolutt beste jeg vet. Hverken mamma eller jeg fikk noen gang lære det, bestemor føyste oss begge ut av bakerommet. Jeg har ikke takke, og fabulerer på om det kan gå an å steke på panne? Bare for å teste ut i starten? Jeg er ikke så god på å kjevle jevnt og tenkte jeg kanskje kunne prøve meg med lefse i lompestørrelse som jeg kan steke på panna?

Her er en youtube-video som viser lefsebaking sånn som min bestemor gjorde det:
https://youtu.be/nmBaX9XSvAA

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-19, 22:47   #44
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Så dumt din bestemor ikke lot kunnskapen gå videre.

Mamma baker tjukklefse, i ovnen. Men det er noe ala det mjulbrødet jeg har lyst å lage.

De trenger ikke være så svære, men kan selvsagt for å utnytte størrelsen på takka.

At det er tungt å kjevle tror jeg på og må nok alliere meg med min mann. Men tenkte lage en liten porsjon først, for å se om det ble spiselig før jeg bruker mange timer på det

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-19, 23:02   #45
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 904
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Jeg drømmer også om å bake lefse. Men tror ikke jeg rekker det i år heller...

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-19, 23:48   #46
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mitt tips er å begynne med flatbrød. Også avansere. Pinne og trinse bør du ha. Og start med en oppskrift med mye mel. Potetlefse er for de erfarne. Er min erfaring

Min bestemor var kjent for sine lefser. Hemmeligheten særlig med tjukklefse e/mørlefsene, det var bruke så lite mel som mulig. Veldig lei meg for at jeg ikke fikk lært det, vurderer å sjekke hvem i den bygda som kan dette nå. Jeg føler det må være derfra, det er lokale forskjeller på det meste.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-19, 10:31   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.369
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake lefser til jul?

Lokale forskjeller er det absolutt ja

Tjukklefsene jeg er oppvokst med kaller mamma nordlandslefser. Det er en oppskrift hun har fra sin mor, som dog er fra helt nord i Finnmark...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no