Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-11, 16:12   #961
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det er helt fantastisk at denne tråden holder på enda, og enda mer fantastisk at den liksom ikke kommer noe sted.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 16:18   #962
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

Ikke mange innleggene igjen før tråden blir stengt.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 16:21   #963
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

De kan da ikke stenge denne tråden, vel?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 16:22   #964
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Ikke mange innleggene igjen før tråden blir stengt.


ikke mere pannekaketråd - den er jo så innholdsrik og full av pannekakeoppskrifter

Nip er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 16:52   #965
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er helt fantastisk at denne tråden holder på enda, og enda mer fantastisk at den liksom ikke kommer noe sted.

Klassisk Black Knight-tråd, spør du meg.


(Kilde: youtube.com)


"I'm invincible!"
"You're a loony!"


__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå  
Gammel 08-05-11, 16:55   #966
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pannekaker

... Matilda. Jeg elsker deg. Jeg vil at du skal vite dette.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 16:58   #967
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Right back at ya, Uglepus.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå  
Gammel 08-05-11, 17:14   #968
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg legger ut mye oppskrifter på bloggen min med mat jeg ikke spiser selv, jeg skriver vel heller ikke en blogg om kostholdskunnskap? Jeg skriver en hverdagsblogg egentlig som startet med scrapbooking, så foto og nå kosthold og trening - jeg kan endel, men jeg har ingen enorm kunnskap, men mye mer enn de fleste jeg kjenner ihvertfall.

Jeg har lest veldig mye om sykdom og kosthold/trening, og det henger veldig ofte sammen. Samme hvor lite folk vil inrømme det.

Hvis du selv vet at du ikke aner en damned shit om hva du uttaler deg om så bør uttalelsene dine preges langt mer av dette. (Selvom det fremkommer ganske tydelig for oss andre som også er opptatt av kosthold og faktisk kan en god del - også om hva vi ikke kan.)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Herregud, menneske, du blir ikke uglesett fordi du kan mye om kosthold, trodde du virkelig det?! Du blir uglesett fordi du kommer med påstander du ikke kan dokumentere, fordi du ikke svarer på det andre spør deg om og fordi du prøver å ro deg unna tidligere innlegg om linken mellom sykdommer og dårlig kosthold!

Det er faktisk en gedigen forskjell på å skrive at "sunt kosthold kan hjelpe en person med AIDS" og "Jeg kjenner en fyr som har kjempedårlig kosthold- og AIDS!".

Olympia - jeg får ikke prikket deg. Jeg heier isteden.

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Ikke mange innleggene igjen før tråden blir stengt.


Det er kanskje like greit før tråden kostholdet tar knekken på blodtrykket mitt her.

 
Gammel 08-05-11, 17:27   #969
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis du selv vet at du ikke aner en damned shit om hva du uttaler deg om så bør uttalelsene dine preges langt mer av dette. (Selvom det fremkommer ganske tydelig for oss andre som også er opptatt av kosthold og faktisk kan en god del - også om hva vi ikke kan.)



Olympia - jeg får ikke prikket deg. Jeg heier isteden.



Det er kanskje like greit før tråden kostholdet tar knekken på blodtrykket mitt her.

Det er vel langt mellom enorm kunnskap til å ikke vite en dritt.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 17:35   #970
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det er vel langt mellom enorm kunnskap til å ikke vite en dritt.

Jo. Men jeg er søren ikke helt sikker på hvilken ende av skalaen mellom der du ender på, for å være helt ubarmhjertig ærlig. Jeg har ihvertfall inntrykk av at det er fullstendig umulig å tilføre deg kunnskap.

 
Gammel 08-05-11, 17:40   #971
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Pannekaker

Jeg får inntrykk av at du er litt frelst/har tvangstanker om mat etter å ha hatt en eller annen oppvåkning i ditt eget liv. Så evner du overhodet ikke å skille mellom din egen høyst begrensede erfaring som kun er gyldig for deg selv og knapt nok det - og på å uttale deg generelt om alle mennesker. Om noen stemmer et teit parti - de burde spise sånn du gjør. Om noen har dårlig råd - de burde spise som deg. Om noen er overvektige eller har kviser - ditt kosthold burde fikset dette. Om noen er deprimerte, ironiske, blir lei av deg eller annet - de er misunnelige på deg som har så fint kosthold.

I denne tråden har du diskutert til dels med en del folk med mer kunnskap om mat og innhold og hva som henger på greip med hva enn jeg vel unner selvfølelsen din å finne ut. Om den nå er angripelig. Hvilket det ikke virker som. Og stadig - etter snart tusen innlegg er du altså fremdeles på at selvom ikke et eneste menneske i hele verden unntatt deg ser sammenhengen mellom mangel på kosthold likt ditt og finanskrisen/sykdommer/utro ektemenn så betyr ikke det at det er den minste mulighet for at det er du som er på bærtur. Og alle som hevder noe annet er nok bare rusa på pannekaker/dumme/misunnelige.

Jeg er litt skrekkslagent imponert. Og litt sur. Og det er ikke engang på grunn av dårlig kosthold.

 
Gammel 08-05-11, 17:56   #972
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Sitat:

Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til smilefjes igjen.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 18:23   #973
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jo. Men jeg er søren ikke helt sikker på hvilken ende av skalaen mellom der du ender på, for å være helt ubarmhjertig ærlig. Jeg har ihvertfall inntrykk av at det er fullstendig umulig å tilføre deg kunnskap.

Det er helt klart ikke umulig å tilføre meg kunnskap, men da må man jo komme med noe vettug, nyttig og kunnskapsrik informasjon som jeg ikke vet fra før da. DET er det ikke mye av i denne tråden.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 18:25   #974
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg får inntrykk av at du er litt frelst/har tvangstanker om mat etter å ha hatt en eller annen oppvåkning i ditt eget liv. Så evner du overhodet ikke å skille mellom din egen høyst begrensede erfaring som kun er gyldig for deg selv og knapt nok det - og på å uttale deg generelt om alle mennesker. Om noen stemmer et teit parti - de burde spise sånn du gjør. Om noen har dårlig råd - de burde spise som deg. Om noen er overvektige eller har kviser - ditt kosthold burde fikset dette. Om noen er deprimerte, ironiske, blir lei av deg eller annet - de er misunnelige på deg som har så fint kosthold.

I denne tråden har du diskutert til dels med en del folk med mer kunnskap om mat og innhold og hva som henger på greip med hva enn jeg vel unner selvfølelsen din å finne ut. Om den nå er angripelig. Hvilket det ikke virker som. Og stadig - etter snart tusen innlegg er du altså fremdeles på at selvom ikke et eneste menneske i hele verden unntatt deg ser sammenhengen mellom mangel på kosthold likt ditt og finanskrisen/sykdommer/utro ektemenn så betyr ikke det at det er den minste mulighet for at det er du som er på bærtur. Og alle som hevder noe annet er nok bare rusa på pannekaker/dumme/misunnelige.

Jeg er litt skrekkslagent imponert. Og litt sur. Og det er ikke engang på grunn av dårlig kosthold.

Jeg har jo aldri sagt at alle eller noen som helst burde ha samme kosthold som meg, jeg snakker om at folk ikke burde ha ett usunt kosthold, og det finnes mange måter å ha ett sunt kosthold på. Du hører kanskje bare det du vil høre, les heller hva jeg skriver istedet for å plapre masse tull som ingen verken har sagt eller ment Ta deg en bolle (som jeg har fått beskjed om, men enda ikke gjort)

Nip er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 20:32   #975
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Samme som jeg fikk.

Du får en grønn prikk her istedenfor Smilefjes.


Sist redigert av Chablis : 09-05-11 kl 10:35.
Chablis er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 21:54   #976
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Altså, Nip: 90 % av feedbacken du får her handler mest om form. Du er inne på mye som har noe for seg, men det er to ting som får folk til å se rødt her: At du trekker altfor bastante konklusjoner og at du er altfor opptatt av hva andre burde og ikke burde gjøre. Nedlatende moralisering gjør folk ganske sure.

Men hallo, folkens, dere er litt i overkant her, altså!

Det er jo ikke tvil om at
- mange sykdommer kan langt på vei forebygges (men ikke 100 % unngås, selvsagt) ved et bedre kosthold. De aller fleste kreftformer, for eksempel. Noen sammenhenger er påvist, noen vet man fortsatt for lite om. Men hver gang man finner ut noe, så er det jo i retning av at mat betyr mye.
- gjennomsnittsnordmannen spiser altfor mye usunn mat og er for feit, for lat og spiser altfor lite grønnsaker. (stopp på hvilken som helst bensinstasjon i 4-tida en ettermiddag og se hva folk trøkker i seg på vei hjem til middag!)
- altfor mange unger vokser opp med et altfor dårlig kosthold. For mye sukkerfrokostblandinger, for mye brus, for mye junk, for lite mosjon, for lite grønnsaker, for lite fullkorn.
- det er for lite kunnskap, ordentlig kunnskap om ordentlig mat blant folk flest. De kan for lite om å lage mat og for lite om hva maten gjør med kroppen deres.

Dette er det vel ikke mye kontrovers rundt, er det?


Noen innlegg her virker jo helt keserasera. "ha! Det finnes ikkerøykere som lungekreft også, altså! Så DET!"



Jeg forstår at dere blir sure av den der tante-sofie-greia, men det får da være grenser.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 22:06   #977
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det er ikke bare tante-sofie-greia. Den er nesten litt søt. Det er også den fanatisk-religiøse greia med "når dere ikke har bevist at det IKKE har noen sammenheng, kan det jo faktisk være at det er en sammenheng, og da kan jeg fortsette å proklamere at det er sant".

Jeg er enig i at essensen er fornuftig. Men det handler ikke bare om å gå i riktig retning, det har også litt å si hvor man planter beina sine. At kosthold har endel å si er det ingen som bestrider, men at man ved hjelp av kostholdsendringer (til noen kostholdsfilosofi som er kjent idag) kan unngå sykdommer som kreft og MS blir for voldsomt. Men at man på befolkningsnivå kan oppnå store helsegevinster ved å få ned forbruket av raffinert sukker og generelt få ned matforbruket er helt sikkert.

Når det gjelder forskning og statistikk vet alle som har hatt litt med det å gjøre at det som regel er snakk om marginer. En sjelden gang er det snakk om store prosenter (som ved atomulykker og kreft eller røyking og lungekreft), men som regel er det små marginer man snakker om. Og for å gjøre det vanskelig, kommer det an på hva slags genetisk utrustning man har fått i utgangspunktet. Det kommer helt sikkert mye spennende fremover hvor man ut fra sin genetiske (eller arvemessige) risikoprofil kan anbefales et skreddersydd kosthold. Man er i ferd med å gå litt bort fra den gamle tankegangen med risikofaktorer som slår ut likt for alle, men snakker mer om veien til sykdom og hvor ulike faktorer spiller ulik rolle avhengig av hvilke steiner man er truffet av før. Det er kanskje derfor jeg ser rødt når noen synser så bastant om naboenes matvaner (jeg føler nesten Nip spytter i avsky når hun beskriver sine naboers kosthold her) når det både er svært lite man vet ut fra enkeltobservasjoner og svært lite man kan si om dette enkelttilfellets betydning for sykdomsutvikling.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 22:14   #978
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Det jeg opplever som utrolig provoserende fra Nip er denne paranoide generaliseringen om alle andres møkkakosthold. Det gjør meg skikkelig sur og irritert.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 22:26   #979
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det jeg opplever som utrolig provoserende fra Nip er denne paranoide generaliseringen om alle andres møkkakosthold. Det gjør meg skikkelig sur og irritert.

Ja, håper tråden ender med at jeg mener at alle andre enn meg har ett møkka kosthold, og jeg har ett helt super-duper-perfekt kosthold, og alle burde spise helt likt for meg-fordi jeg er så utrolig-super-perfekt.

Men ja, jeg synes det er irriterende og det gjør meg skikkelig sur at det er så mye usunn mat støtt og stadig og overalt, fordi jeg mener det ødelegger ekstremt mye for oss mennesker, så slem er jeg fordi jeg skulle ønske at det ikke var så mye lett-tilgjenlig usunn mat - som faktisk gjør mange av oss overvektige, syke og late. Desverre. (og nei, jeg sier da ikke at alle er usunne, eller at alle som er overvektige er syke og late, eller heller ikke at alle som er late er overvektige, og ja det finnes slanke mennesker som er usunne og late).

Jeg synes det faktisk er synd at dere blir så irriterte jeg, jeg har da ikke sagt at du og du og du har ett dårlig kosthold, jeg har jo ikke erfart noen av dere her inne sitt kosthold, men jeg synes det er synd at naboen både i forrige uke og denne uken gir sønnen min is, helt uten videre - vi har ingenting annet med dem å gjøre enn at de er ute i sin hage og vi i vår, jeg kan jo ikke bli sint på dem heller - de er jo bare blide og hyggelige og gjør det for å være snille, men det irriterer alikevel meg, da Vetle kommer fra fotballcup og har vært med pappan sin ett par timer og da fått både vaffel og is allerede. Jeg synes man mer kan holde kostholdet sitt for seg selv, da hadde det jo ikke plaget vår familie

Nip er ikke aktiv  
Gammel 08-05-11, 22:35   #980
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke bare tante-sofie-greia. Den er nesten litt søt. Det er også den fanatisk-religiøse greia med "når dere ikke har bevist at det IKKE har noen sammenheng, kan det jo faktisk være at det er en sammenheng, og da kan jeg fortsette å proklamere at det er sant".

Jeg er enig i at essensen er fornuftig. Men det handler ikke bare om å gå i riktig retning, det har også litt å si hvor man planter beina sine. At kosthold har endel å si er det ingen som bestrider, men at man ved hjelp av kostholdsendringer (til noen kostholdsfilosofi som er kjent idag) kan unngå sykdommer som kreft og MS blir for voldsomt. Men at man på befolkningsnivå kan oppnå store helsegevinster ved å få ned forbruket av raffinert sukker og generelt få ned matforbruket er helt sikkert.

Når det gjelder forskning og statistikk vet alle som har hatt litt med det å gjøre at det som regel er snakk om marginer. En sjelden gang er det snakk om store prosenter (som ved atomulykker og kreft eller røyking og lungekreft), men som regel er det små marginer man snakker om. Og for å gjøre det vanskelig, kommer det an på hva slags genetisk utrustning man har fått i utgangspunktet. Det kommer helt sikkert mye spennende fremover hvor man ut fra sin genetiske (eller arvemessige) risikoprofil kan anbefales et skreddersydd kosthold. Man er i ferd med å gå litt bort fra den gamle tankegangen med risikofaktorer som slår ut likt for alle, men snakker mer om veien til sykdom og hvor ulike faktorer spiller ulik rolle avhengig av hvilke steiner man er truffet av før. Det er kanskje derfor jeg ser rødt når noen synser så bastant om naboenes matvaner (jeg føler nesten Nip spytter i avsky når hun beskriver sine naboers kosthold her) når det både er svært lite man vet ut fra enkeltobservasjoner og svært lite man kan si om dette enkelttilfellets betydning for sykdomsutvikling.

Jeg har jo aldri sagt at man kan unngå enhver form for kreft og at alle kan bli helt friske fra ME, men at det kan gjøre underverker for noen, i tillegg kan det hjelpe og man stiller bedre rustet med ett godt kosthold i bunnen.

Det jeg sier med sykdom har jo veldig lite med naboens kosthold å gjøre, hvordan vi kom inn på det er jo ikke så viktig. Jeg vet fortsatt ikke hva alle spiser til kveldsmat og frokost, eller hver dag i matpakken sin, men jeg må jo få lov å snakke utifra de observasjoner jeg gjør meg, det er jo snakk om mange man har endel omgang med, i forhold til at Vetle går i klassen med dem - han kan fortelle litt om hva de har i matpakka som "han har hver dag med seg det og det", "han får alltid det", samt at vi er på samme fotball lag og snakkes ofte da Vetle har med seg mange av de samme hjem og er med dem hjem - ganske sosial. Hvorfor er det så feil av meg å synes det er synd at Vetle får så mye dårlig mat borte? Jeg vet jo f.eks enda mer om pappan hans, og hva Vetle spiser på en helg der, han er jo bare en mann i gata han også, er han da ett unnak som spiser ganske dårlig, selvom jeg tror han spiser ganske vanlig kosthold som mange andre.

Jeg har jo også sagt at jeg snakker ikke om at alle er usunne til enhver tid og det er jo ikke jeg som gjør målingene, statestikkene på hvor mye brus som blir solgt, hvor mange som er overvektige, syke osv... skulle nesten tro det var jeg som gjorde folk syke så mye pepper jeg skal få for å nevne statestikk og forskning som er gjort. :S

Jeg har skjønt jeg burde trå litt varere frem, men det kan jo tenkes at flere burde ikke sitte med klørne ute også

Nip er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no