Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 22:27   #21
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Kan jo legge til at f.eks Toro si langpannekake er glutenfri. Dei har valgt å IKKJE merke den "glutenfri".

Og kvifor? Fordi da vil ingen kjøpe den.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:28   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Når jeg velger hvilke kaker jeg skal smake på (og da evt ender med å ikke smake på en uten egg/melk/gluten) er det følgende 3 punkter som råder:

1. Jeg vil ikke spise opp maten til de som trenger mat uten diverse i
2. Jeg velger stort sett ting jeg vet jeg liker
3. Hvis jeg avviker fra punkt 2. velger jeg det som ser mest fristende ut. Hvis det ikke kommer i konflikt med 1.

Jeg er altså slett ikke redd for å smake på allergimat, men det ender stort sett med at jeg ikke gjør det hvis det er endel å velge i og litt for allergikere.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:29   #23
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Men Blå - det krever utrolig mye av den som skal lage mat! Hva hvis personen ikke tåler egg og melk? Er det da naturlig at man dropper alt som inneholder disse tingene? For det er mange mange ting man da ikke kan få lagd.

Skal jeg droppe å lage min favorittkake fordi den inneholder egg og melk? Eller skal jeg gjøre mitt beste for at det skal finnes alternativer for den som har matallergi/-intoleranse?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:30   #24
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg forstår irritasjonen jeg. Det er kjipt når folk ikke vet nok om en så kjent greie som cøliaki er, til at de klarer å skjønne at forskjellen kun er glutenet.
Jeg har flere glutenallergikere i kretsen min, og jeg syns ikke det er noe pes i det hele tatt jeg. Lager da ikke egen mat til vedkommende, bare tilpasser litt. Smaker ikke særlig annerledes heller.

Det at merkede kaker står igjen tror jeg faktisk, i tillegg til at folk ikke vil spise opp så allergikeren sitter uten kake, at de er redd kaken ikke skal smake godt. At den er veldig kjip. Rett og slett. Og så feil kan de altså ta. Det er jo deres tap det da.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:30   #25
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg syns det er veldig greit at den som serverer gir beskjed om hva som er i maten til dem som ikke kan spise av alt. Jeg vet at det finnes allergikere som syns det er helt pyton å stå og peke på maten og spørre i detalj om hva som er i. Også liker jeg å vite om det er noe på bordet som er laget med tanke på en person som ikke kan spise alt også, slik at jeg kan ta hensyn til at det blir nok til den personen.

Klart man ikke vil være "spesiell", men for meg handler slikt bare om hva som er praktisk og at den som ikke tåler alt i maten ikke skal bli syk av det som blir servert.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:37   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg trodde litt av problemet med å fjerne lappen med "glutenfri" ville være at man da kunne finne på å bruke kakespaden som er brukt i nabokaken på drn glutenfrie kaken og dermed ødelegge den?

Det kunne ellers ikke falle meg inn å spise av kaken som er merket som glutenfri, siden jeg da risikerer å spise opp kaken for cøliakieren. Jeg synes det er et langt viktigere høflighetsprinsipp enn å ikke støte den som har laget kaken. (Slik jeg ser det er det her to høflighetsprinsipp som vanskelig lar seg kombinere uten å kjenne alle som er i forsamlingen godt, og da synes i alle fall jeg det er mye viktigere å la det være igjen kake til de(n) som ikke kan spise noe annet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:40   #27
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hva slags reaksjoner er det man får ved matintoleranse? Bare nysgjerrig siden jeg kan så lite om emnet.

Allergiske reaksjoner her i hvert fall.

Storebror har alvorlig peanøttallergi, og kan faktisk dø om han får i seg noe med peanøtter i, eller med s p o r av peanøtter i.

En med Cøliaki skal ikke ha noe med gluten, fordi det skaper små blødninger i tarmen.
Det er en kronisk betennelsestilstand, og gluten fører til at det skapes en immunreaksjon mot kroppens egne celler. Tarmtottene forsvinner, og tarmens overflate reduseres, og opptaket av mange viktige stoffer hemmes, noe som kan føre til bla. anemi.

Ellers er det vel vanlig med utslett og kløe ved intoleranser, diare, oppkast, magesmerter, eksem osv.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:44   #28
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jo, eg forstår kva du seier Teofelia, og har også alltid tenkt at folk sjølvsagt unngår å ta av maten som er merka, av hensyn til andre. Eg trur det er første innskytelse. Men eg vil påstå at mange (men ikkje alle) I TILLEGG, ikkje vil smake, fordi dei vil tru at ei kake utan kveitemjøl, egg og melk umulig kan vere god.

Kjenner lusa på gangen for å seie det sånn. Eg tenkte sånn sjøl.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:55   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Jo, eg forstår kva du seier Teofelia, og har også alltid tenkt at folk sjølvsagt unngår å ta av maten som er merka, av hensyn til andre. Eg trur det er første innskytelse. Men eg vil påstå at mange (men ikkje alle) I TILLEGG, ikkje vil smake, fordi dei vil tru at ei kake utan kveitemjøl, egg og melk umulig kan vere god.

Kjenner lusa på gangen for å seie det sånn. Eg tenkte sånn sjøl.

Jeg skal innrømme at jeg tenker at en vanlig kake sikkert er bedre. Og har jeg valget mellom 4 kaker med hvetemel som ser kjente ut og 1 merket glutenfri, velger jeg det kjente. Men hadde det bare vært 1 eller 2 kaker, hadde jeg uten problemer tatt den med glutenfritt mel, jeg er da ikke redd for å smake. Men når det er mye å velge i er det gode sjanser for at glutenfritt utgår.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 22:58   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men Blå - det krever utrolig mye av den som skal lage mat! Hva hvis personen ikke tåler egg og melk? Er det da naturlig at man dropper alt som inneholder disse tingene? For det er mange mange ting man da ikke kan få lagd.

Skal jeg droppe å lage min favorittkake fordi den inneholder egg og melk? Eller skal jeg gjøre mitt beste for at det skal finnes alternativer for den som har matallergi/-intoleranse?

Skulle jeg ha middagsbesøk av en som ikke tålte egg og melk, så ville jeg laget en middag uten det, selvsagt.

Nå er det enkelt for meg å si, jeg har ikke mange allergikere i omgangskretsen, og Syrin, feks, er så veloppdragen at hun alltid tilbyr seg å ha med kake. Nei, det er jo helt greit å ha flere kaker og si fra til allergikeren hvilken h*n kan spise. Men jeg tenker spesielt på middagsretter. Da er det lettere å legge opp til at alle kan spise det som blir servert.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:01   #31
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Skulle jeg ha middagsbesøk av en som ikke tålte egg og melk, så ville jeg laget en middag uten det, selvsagt.

Men hva med en konfirmasjon? Hvor det vanligvis lages masse kaker?

Jeg er ganske blank på hvordan man lager kaker uten egg og melk, jeg. Fordi jeg har venner som ikke tåler egg og melk vet jeg om noen måter å få laget en kake eller to, men skal jeg lage til noe særlig mer, så tror jeg rett og slett det blir for mye. Da er det - beklager - enklere å ikke skulle be denne personen. Eller, som jeg har gjort, å i samråd med den som har allergi prøvd å finne noen ting som kunne spises, og ellers lage noe annet.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:05   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg synes det er en selvfølge å lage mat tilpasset den eller de gjestene som har allergi. Jeg synes egentlig bare det er morsomt å måtte tenke nytt av og til og ser ikke på det som ødeleggende for menyen. I romjula laget jeg en skikkelig god eggefri pannacotta, som jeg sikkert ikke hadde kommet på å prøve ellers, men som jeg allerede har laget en reprise på. (Og oppskriften var signert Hellstrøm, så det var i alle fall ikke noen stakkarslig reserveløsning.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:06   #33
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Eg trur ikkje ein matallergiker forventar eit heilt konfirmasjonsselskap som er tilpassa allergikeren. Men mykje kan ordnast med ein telefon og litt googling. Kan vere greit å tenke litt utanfor det vanlige også.

Blå snakka jo om middag - det er ikkje veldig vanskelig å lage glutenfritt, melkefritt og eggefritt. Men kan jo hende du ikkje kan lage favorittretten. Det kan ein vel leve med den eine gongen kanskje?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:07   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Ikke invitere venner fordi de har matallergi!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:09   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg trur ikkje ein matallergiker forventar eit heilt konfirmasjonsselskap som er tilpassa allergikeren. Men mykje kan ordnast med ein telefon og litt googling. Kan vere greit å tenke litt utanfor det vanlige også.

Blå snakka jo om middag - det er ikkje veldig vanskelig å lage glutenfritt, melkefritt og eggefritt. Men kan jo hende du ikkje kan lage favorittretten. Det kan ein vel leve med den eine gongen kanskje?

Hvis det er snakk om en vanlig middag denne ene gangen, er det helt greit, men hvis det er snakk om flere ulike allergier hos flere personer i et større selskap, blir jeg litt svett. Å be naboene rundt her utelukker svinekjøtt, egg, melk, gluten, epler, nøtter og fisk... eller var den fisken grei nå?*husker ikke*. Da begynner det å bli komplisert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:10   #36
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke invitere venner fordi de har matallergi!?

Hvis jeg må tilpasse all mat som vurderes servert fordi noen har matallergi, så er det for meg lettere å ikke invitere dem.

Jeg har familie/venner med blant annet allergi mot soya, melk, egg, nøtter, havre, hvete, bygg, rug, og jeg har til dags dato ikke latt være å invitere dem på besøk pga allergien deres. Men så har de heller ikke vært i nærheten av å forvente at alt som ble servert var tilpasset dem.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:10   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Jeg anbefaler nettstedet http://detsoteliv.no. Der kan du søke på kakeoppskrifter som ikke skal inneholde for eksempel egg eller gluten. Det er kjempegode oppskrifter også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:12   #38
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sorry, men det er spesialmat. Det er ikke vanskelig for deg som er vant til det, men det er faktisk en del ting å tenke på for oss som ikke har det sånn til vanlig.

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet til trådstarter, men så må jeg heller ikke forholde meg til matallergier i det daglige.

Jeg skjønner hva du mener Tjorven, men tenk på all den maten som man vanligvis spiser til vanlig som er glutenfri, eller melkefri - og som slett ikke er så spesiell.
Det er jo litt kjipt å være den ene personen som blir pekt ut risen, litt høylytt, av typen "og der, til deg, står den zpesielle maten. Mens vi andre mesker oss med det jeg har laget til _oss_, som faktisk er Godt."
Samtidig som man selvfølgelig setter pris på omtanken, for det er veldig hyggelig med omtanken.

Men greia er at et enkelt spørsmål kunne løst problemet. Et spørsmål av typen "hva kan jeg lage som du og kan spise av normal mat". En allergiker kunne ramset opp i fleng av helt normale ting å spise, uten at den som har allergien behøver å føle seg så veldig zpesiell (skrivefeil med vilje) eller rar. F.eks ved at det ble servert ris til maten og ikke fløtestuede poteter med et alternativ til den allergiske.

Jeg er veldig, veldig takknemlig når noen stiller opp med glutenfri/melkefri/tilrettelagt mat som alternativ. Men samtidig forstår jeg trådstarter som synes det kan være stigmatiserende at maten skal anses som så veldig spesiell når den egentlig bare inneholder helt vanlige bestanddeler.

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hva slags reaksjoner er det man får ved matintoleranse? Bare nysgjerrig siden jeg kan så lite om emnet.

Mye forskjellig, og alt er ikke like forskningsmessig bevist men det hersker hvertfall sånn nogenlunde enighet (evt. uenighet i visse tilfeller) om vondt i magen, gassdannelse, forstoppelse, blødninger og infeksjoner, tarmsykdommer, økt uro, dårlig konsentrasjon, økt svetteproduksjon, hodepine, skjelvinger, økte autistiske tendenser for de som har slike, forstyrrelser på nattesøvn, forstyrrelser i næringsopptak, utslett, kløe, osv.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg skjønner godt hva trådstarter mener og prøver å leve etter det selv.

Jeg har en eldre kokebok, skrevet av forfatteren Annik Saxegaard, under pseudonymet, Cara Mell. Der har hun et helt kapittel om å lage mat til gjester med magesår. Hun begynner med å beskrive et ubehagelig middagsselskap der vertinnen har laget en alminnelig middag, og så laget noen "spesialting" og bruker masse tid på å peke ut for den med magesår hvilken mat h*n kan spise. Og så går hun over til hvor lett det faktisk er å lage et helt måltid som den magesyke kan spise sammen med alle de andre, uten at det lages noe ståk av det. Og det er nettopp det å bli "normalisert" som er viktig, også for den som har spesielle behov når det gjelder mat.

Om jeg inviterer en vegetarianer til middag, Så er middagen vegetarisk. Eventuelt av typen buffet, slik at vegetarianeren ikke sitter og spiser det som de andre regner som tilbehør.

Om jeg har en gjest som har cøliaki, så lager jeg middagsmat uten gluten. Det koster ikke mye (selv om jeg holdt på å gi datteren til Syrin hønsefrikasse en gang. Jeg besinnet meg i tide). Om jeg har bakt to brød til en lunsj så holder det å gi beskjed til de som trenger å vite det hvilket som er glutenfritt. Ogsåvidere.

Jeg ser poenget med å ikke lage et veldig stort styr ut av en matallergi. Om det kan forhindres.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:15   #39
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å be naboene rundt her utelukker svinekjøtt, egg, melk, gluten, epler, nøtter og fisk... eller var den fisken grei nå?*husker ikke*. Da begynner det å bli komplisert.

Er temmelig sikker på at om du presenterer problemstillingen her inne, ville du fått forslag til full meny (og det du nevner her er da ikkje utfordrande egentlig?)

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 23:20   #40
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er jo litt kjipt å være den ene personen som blir pekt ut risen, litt høylytt, av typen "og der, til deg, står den zpesielle maten. Mens vi andre mesker oss med det jeg har laget til _oss_, som faktisk er Godt."
Samtidig som man selvfølgelig setter pris på omtanken, for det er veldig hyggelig med omtanken.

Der sa du det! Det er litt sånn eg kjenner det, men samtidig må eg få sagt at vi syns det er veldig, veldig ok at nokon har kokt ei skål ris når det egentlig er pasta som er middagen. At vi alle kunne ha ete ris (og at veslebror utan cøliaki vil insistere på å få ris heller enn pasta), er forsåvidt riktig, men eg er faktisk glad for risen. Så tenker eg som så at det tar tid å oppdage at det meste av vanlig mat er glutenfri, eggefri og melkefri.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no