Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Sjokolademelk"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 11:12   #121
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Så du mener altså at de barna som har intoleranse heller skal ta med seg egen melk, slik at du slipper konfrontasjoner og mas med dine barn?
Barn som er allergiske/intolerante er i ofte de som må tas hensyn til, de som må ha med egen mat og drikke og ofte har et fokus som ikke alltid oppleves som positivt rundt sin person, og når det da endelig fins et alternativ for dem i en etablert ordning bør de jammen meg få benytte seg av den.

Ellers så skal man alltid ha i mente at om det er noen barn som spiser eller drikker noe som tilsynelatende fremstår som "usunt" eller noe som er litt på tvers av generelle kostråd kan det være at akkurat dette barnet har behov for det. Det er forskjellige sykdommer og dietter som gir andre behov enn de generelle.

Det hadde vært fint om du leste hva jeg skrev. Det beste (SOM SAGT) hadde vært om de hadde den vanlige melken som var laktoseredusert. Sønnen min har hatt egg og melkeallergi tidligere, bare så det er sagt.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 11:20   #122
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det hadde vært fint om du leste hva jeg skrev. Det beste (SOM SAGT) hadde vært om de hadde den vanlige melken som var laktoseredusert. Sønnen min har hatt egg og melkeallergi tidligere, bare så det er sagt.

Beklager, jeg tolket det du skrev litt feil.

Det er kanskje greit at de har den laktosereduserte meldken med smak for de som strever med den vanlige. Den smaker ikke spesielt godt, etter min smak i alle fall.
Så får enhver foreldre bestemme hva som skal være sitt barns melk.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 11:24   #123
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Beklager, jeg tolket det du skrev litt feil.

Det er kanskje greit at de har den laktosereduserte meldken med smak for de som strever med den vanlige. Den smaker ikke spesielt godt, etter min smak i alle fall.
Så får enhver foreldre bestemme hva som skal være sitt barns melk.

Jeg tror at det lett blir til at ikke bare "laktose barn" (sorry navnet) vil lett prøve ut foreldrene og slutte å like melken, mange vil vel også gå på den, eller bare synes sjokolademelk er greit også, og det er jo litt synd. Nå er ikke dette det største problemet i verden, men alikevel unødvenig synes jeg da.

Eller at det faktisk KUN var de med inntolleranse som fikk bestille den, så ble det heller ikke noe problem.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 12:46   #124
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Gutten vår får med oboy-pulver til å ha i Nutramigenen sin på turdager. Det er stor stas. Da har han kakao som alle de andre

Vi har det ikke ellers.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 18:01   #125
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Jeg bare skjønner ikke helt problemet med at barn som ikke er laktoseintolerante også vil ha melk med kakaosmak.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:26   #126
linne@
har gullhår
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 273
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Jeg kommer ikke på å kjøpe Oboy eller lignende produkter. Vi hadde det aldri i skapet hjemme, og ungene våre har aldri spurt etter det. Kakao får de med på termosen på uteskolen i vinterhalvåret hvis de ønsker det.

På skolen kan de velge enten melk eller juice. De har skolemåltid med langbord dekket på til alle med brød og pålegg. Melkevariantene er ekstra lett melk, laktoseredusert melk, juice og vann. Vanlige melkekartonger. Tror de eldste kan lage seg te på klasserommet.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:31   #127
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Følgende blandet i blender er et veldig godt alternativ og gjør mine barn glade: Melk, en frossen banan, noen ss kakao, litt peanutsmør, litt appelsinjuice (en skvett) og en skje linfrøolje. Det er veldig godt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:37   #128
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Sjokomelk får de svært sjelden. Storebror på 5 velger det av og til som lørdagsgodis - Vi har av og til O'boy i hus, men det er ikke barna som tømmer boksen, for å si det sånn. (De vet ikke at vi kan lage sjokomelk av vanlig melk engang, tror jeg)

kakao derimot, det får storebror med seg på turdager en gang i blant (kanskje en gang i mnd). Det synes jeg blir noe annet. Han har og med seg vann og drikker det og.

Lillebror er en merkelig skrue som ikke liker sjokomelk.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:01   #129
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Ja sjokolademelk er en av de tingene man kan bestille på skolen, men laktosefri melk er ikke mulig å få. Jeg må si at jeg synes det er litt rart.

Den sjokomelka de har på skolen her ER laktoseredusert. I tillegg har den veldig lite sukker sammenlignet med sjokomelka de selger i butikken.

Lyppa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:57   #130
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Jeg bare skjønner ikke helt problemet med at barn som ikke er laktoseintolerante også vil ha melk med kakaosmak.

Ikke jeg heller. Jeg synes faktisk det er helt greit at mine barn velger den melken selv om de ikke har laktoseintoleranse. De bruker å bytte litt på, det er jo ikke litago dette her, så de går jo lei i løpet av et halvårs tid. Hvis man mener barna skal ha melk, mener man forhåpentligvis at melk ikke er usunt. Kakao er heller ikke usunt. Jeg skjønner med andre ord ikke problemet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:10   #131
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Ang "sjokolademelk": oboy/nesquik/litago/kakao osv..

Her får dem oboy bare i helgene, og når det er noe spesielt som feks bursdag, 17.mai osv, jul osv.
Og vi lager av og til kakao.

Men jeg hører flere som lar barna få sjokomelk daglig eller flere ganger om dagen. Men det er vel ikke så sunt akkurat...?

Får dine barn "sjokolademelk"? ofte?

Aldri. Jeg tror egentlig ikke at de liker det.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 20:31   #132
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke jeg heller. Jeg synes faktisk det er helt greit at mine barn velger den melken selv om de ikke har laktoseintoleranse. De bruker å bytte litt på, det er jo ikke litago dette her, så de går jo lei i løpet av et halvårs tid. Hvis man mener barna skal ha melk, mener man forhåpentligvis at melk ikke er usunt. Kakao er heller ikke usunt. Jeg skjønner med andre ord ikke problemet.

Enig. Jeg svarte i denne tråden angående sjokolademelk, ikke kakaomelken i skolemelkordningen.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 12:13   #133
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Tror ikke vi har det en gang jeg....
Hender seg jeg lager kakao i helgene.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:04   #134
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sjokolademelk"

Vi drikker aldri Oboy eller sjokolademelk. Men selvsagt blir det noen kopper varm kakao innimellom!

Knøttene får laktoredusert sjokolademelk på skolen. Alternative hadde vært at de ikke drikker melk (mini) og jeg kan ikke gjøre forskjell på de.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 13:10   #135
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Aldri. Men kakao i sekken når vi er på hytta og skal ut på tur.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no