Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Sjokolademelk"

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-10, 19:55   #21
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

De får sjokolademelk kanskje en gang i mnd. I vinterhalvåret lager vi varm kakao noen ganger i mnd.
Storesøster er i skogen med bhg hver dag, og får da usukret te med melk i. Og er strålende fornøyd med det!

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 19:58   #22
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

De får nesten aldri sjokolademelk. Jeg glemmer at vi har det i skapet.

Jeg må bare presisere at "sjokolademelken" de får på skolen er ekstra lett melk med kakaosmak, ikke sjokolademelk eller kakaomelk. I følge "melkeansvarlig" på skolen er de melkene med tilsatt smak ikke noe usunnere enn annen melk. Ikke ekstra sukker, bare annen smak.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:07   #23
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Jeg må bare presisere at "sjokolademelken" de får på skolen er ekstra lett melk med kakaosmak, ikke sjokolademelk eller kakaomelk. I følge "melkeansvarlig" på skolen er de melkene med tilsatt smak ikke noe usunnere enn annen melk. Ikke ekstra sukker, bare annen smak.

Det stemmer godt med det ernæringsfysiologen jeg snakket med sa, så jeg har svelget en kamel og gått med på at Poden får dette på skolen i år. Da jeg svarte regnet jeg ikke den melken som sjokomelk.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:10   #24
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Det stemmer godt med det ernæringsfysiologen jeg snakket med sa, så jeg har svelget en kamel og gått med på at Poden får dette på skolen i år. Da jeg svarte regnet jeg ikke den melken som sjokomelk.

Det var mer en kommentar til GinaK og gnuri.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:12   #25
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Her får de kakao på turdager, høst og vinterstid. Ellers får de sjokolademelk en gang innimellom på lørdag- og søndagsfrokostene.


Det som er vanlig til hverdags hos oss er:

Sandra på 6 år har den skolemelken som er ekstralett melk med tilsatt mild kakaosmak - den er laktoseredusert. Hun drikker ikke brus, hun drikker ikke saft, ikke juice - hun drikker vann, stortsett til alt. Hun velger vann i bursdagselskaper osv, så litt sjokoladesmak på skolemelken synes jeg er helt greit.

13-åringen derimot er en godtemoms av rang - hun får ikke sjokosmak på noe som helst... Hun får med smoothie i stedet for.

Trulsern drikker hvit melk i bhg, men mest vann, smoothie eller ren, ferskpresset appelsinjuice hjemme.

16-åringen kjøper iste, grønn sådan, så fort hun har penger tilgjengelig og drikker vann ellers.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:13   #26
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvis vi kjøper en boks oboy får han det på morgenen til det er tomt, også er det et halvår til neste gang vi kjøper. Det hender han velger en boks sjokomelk i stedet for brus til lørdagskosen.

Startet du denne tråden fordi du var i tvil om det var usunt eller ikke? Eller for at 200 FP'ere skal svare omtrent likt i forhold til hvor mye sjokomelk ungene drikker?
Det kan umulig komme fram mange overraskende svar her.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

(Det var ikke ment som kritikk for trådstarting, altså. Jeg bare humret litt for meg selv over temaet, fordi jeg ser helt klart for meg både svar, utvikling og avsporingsmuligheter.)


Det er ADRI godt å vite hva som skjer her på FP.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:16   #27
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

De får nesten aldri sjokolademelk. Jeg glemmer at vi har det i skapet.

Jeg må bare presisere at "sjokolademelken" de får på skolen er ekstra lett melk med kakaosmak, ikke sjokolademelk eller kakaomelk. I følge "melkeansvarlig" på skolen er de melkene med tilsatt smak ikke noe usunnere enn annen melk. Ikke ekstra sukker, bare annen smak.

Det var jo greit å vite. Takker for opplysningen.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:19   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Her er det sjelden sjokolademelk i hus, om vi har det får de litt dann og vann.
Vi har ikke sjokolademelk eller kakao hver helg, men plutselig kan jeg finne på å lage kakao til frokosten en helt vanlig tirsdag. (Som i går.)

Og av alle usunne ting tror jeg ikke sjokolademelk er det verste. Det er faktisk helt ypperlig etter trening f.eks., eldste på 14 som trener en god del får ofte med seg penger til å kjøpe det og drikke etter trening.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:29   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Han har smakt sjokolademelk en gang i sitt seksårige liv. Siden han ikke liker melk, så er det liten grunn til at han skal drikke sjokovaeianten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:34   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Her går det 5-6 liter melk for dagen, skulle tatt seg ut om de fikk sjokolademelk i tillegg
Vanker av og til kakao på tur ( enten med skole/barnehage eller familien) og en boks med sjokomelk/litago dann og vann men ofte er det ikke nei.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:38   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Hun får kakao i termosen på turdager i de kaldere månedene (vi har begynt nå). Ellers drikkes det sjelden her, men vi har Nesquick i skapet (den har sikkert gått ut på dato nå, må sjekke ...) og setter den av og til frem på helge-frokostbordet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:39   #32
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Det hender at de får sjokomelk tre dager på rad - også går det 7 uker til neste gang. Kakao med på tur en gang i halvåret

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:42   #33
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Ungene mine er glade i melk, og vi trenger ikke sjokomelk for at de skal drikke melk.

Vi kjøper aldri Oboypulver og lignende, hvis det skal være sjokomelk kjøper vi Litago eller noe sånt. Drikker opp det og ferdig med det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:04   #34
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Storesøster får stort sett en gang i uken, på turdager når det er kaldt. Innimellom fruktte isteden. Lillebror vil ikke ha noe med sjokoladesmak så han koser seg med rismelken sin uten smak.

Nesquik har vi uansett alltid i skapet. Jeg drikker sjokolademelk etter trening innimellom og dessuten er det veldig godt på is.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:07   #35
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Det hender vi kjøper en kartong til kos.

Jeg synes forresten skolemelkopplegget i seg selv er litt teit. Alle skal drikke melk, liksom?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 13-10-10 kl 21:19.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:16   #36
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Sjokolademelk tror jeg vi aldri kommer til å ha i hus.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:18   #37
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Ungene har drikker ikke melk, men eldste gjør det om det er varm kakao eller melk med oboy.
Så av og til, uavhengig av helg eller fest så får han det.
Jeg synes det er kjempegodt, men pga lavkarbo blir det lite av det

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:27   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Her er det stort sett i helgene. Og så hender det vi lager varm sjokolade hvis det er veldig kaldt, sånn som i går. Da fyrte vi i ovnen og drakk varm sjokolade.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:34   #39
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Vi har ikke sjokolademelkpulver i hus, men det hender ungene kjøper en boks ferdig sjokolademelk (Litago eller den slags) istedenfor lørdagsgodt. Og et par ganger har vi kjøpt sånne sugerør med sjokolademelkpulver i. Det er ti sugerør i pakken, så da er det fem glass på hver, og så er vi ferdig med det.

Kakaomelk hadde begge to på skolen i fjor høst, men de gikk lei, og gikk tilbake til ekstra lett etter jul i fjor.

Kakao kan vi lage til kvelds vinterstid hvis ungene har vært ute i snøen og trenger noe å varme seg på, eller kanskje til frokost en søndag eller tre i vinterhalvåret. Og så får de gjerne med seg kakao på termos på ski/ake/skøytedager og sånt.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 21:38   #40
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjokolademelk"...

Vi har alltid O'boy. Når det er kaldt har Lillemor varm sjokolademelk med når de er ute på skolen. Og ellers hender det at hun tar seg et glass sjokomelk. Hun får ikke drikke mange glass eller drikke sjokomelk hver dag, men et par dager i uka blir det gjerne.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no