Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-13, 11:36   #61
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Det er den der bestillingsfeelingen som gjør at jeg får piggene veldig ut. Nå har jeg antagelig verdens minst materialistiske foreldre, så det er kanskje derfor dette føles så feil for meg (selv om jeg setter pris på både det ene og det andre av fine ting selv). Hos oss er det ingen som skriver ønskeliste, men barna blir jo spurt hva de ønsker seg og har full anledning til å si det til besteforeldre også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:46   #62
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg er ganske enig med deg Lille My. Jeg tror på at man bør kjenne folk og kunne finne på gave til dem. Men når man ikke bor i samme by som tantebarn er det praktisk med ønskeliste. Jeg følger den da ikke slavisk, og bruker den bare som pekepinn. Niesen vår på 13 har nå kommet med en liste med bare veldig dyre saker, så den ser vi bort fra av prinsipielle årsaker.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:54   #63
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg synes ønskelister er fint, men jeg blir ikke sur om folk går utenfor den og finner noe som er perfekt. Samme håper jeg at folk sier om mine gaver. Jeg tror de 9 (!) som får hjemmestrikka luer av meg i år har ønsket seg det, de bare vet det ikke selv enda.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:56   #64
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er den der bestillingsfeelingen som gjør at jeg får piggene veldig ut. Nå har jeg antagelig verdens minst materialistiske foreldre, så det er kanskje derfor dette føles så feil for meg (selv om jeg setter pris på både det ene og det andre av fine ting selv). Hos oss er det ingen som skriver ønskeliste, men barna blir jo spurt hva de ønsker seg og har full anledning til å si det til besteforeldre også.

Jepp, jeg får også litt pigger av bestillingslister, men jeg tar meg selvsagt bryet med å gruble litt på hva mottakeren vil sette pris på. Jeg vet jo ofte hva han/hun har fra før, hvilken smak de har, om de liker vin og sjokolade osv. Er jeg helt i det blå, satser jeg på sistnevnte, det kan aldri bli helt feil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 11:59   #65
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Ja, jeg går ikke heller ut og kjøper en hvilken som helst plastnisse jeg kommer forbi - jeg kjenner jo de jeg kjøper julegave til. Og jeg tenker at noe av poenget med en gave er at det ikke er noe en har funnet på selv og bestilt. Med det mener jeg ikke at en aldri skal ønske seg noe, men bestillingslister med nøyaktige beskrivelser liker ikke jeg å få fra voksne. Vi har vel kun en person i familien som driver med det, hun nærmer seg 40 og jeg har forresten ikke sett noen liste i år.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:14   #66
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Ingen i familien leverer ønskelister i vanlig forstand. Vi ender stort sett opp med å kjøpe, eller i det minste koordinere, alle gaver til Poden fra oss og foreldrene våre, siden vi har mer oversikt over hva han har, trenger, liker og passer (og hva han får fra de andre). Når vi skal kjøpe til venners og søskens barn spør vi ofte om hva de ønsker seg, evt. sjekker konkrete ideer med foreldrene for å finne ut om de har tingen/boken/filmen fra før.

De voksne i familien leverer ikke ønskeliste, og det gjør heller ikke vennene våre. Jeg har vel aldri fått en gave jeg var misfornøyd med fra noen av dem, så jeg er antagelig heldig med å kjenne/være i slekt med folk med god smak som kjenner meg/oss ganske godt.

Jeg er enig i at det er dumt både økonomisk, miljømessig og hygge-messig med gaver som overhodet ikke passer, og ønskelister er helt OK for å forebygge det. Men jeg liker veldig godt å finne på en gave selv som jeg tror mottaker vil like - og så kjøper jeg ganske ofte ting som kan byttes, og synes det å bytte gaver er en veldig bra og lur ting dersom man får noe man ikke liker eller som ikke passer. Den gode tanken bak forsvinner jo ikke selv om tingen gjør det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 12:53   #67
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg liker folk som har flere ting på ønskeliste - uten at det skal være spesifikt. Jeg synes det er mye kjipere med de som ønsker seg gavekort/penger. Da gir jeg virkelig heller penger til redd barna/kirkens bymisjon etc. Min mor ønsker seg gavekort i år - men det er fordi hun ønsker seg en spesifikk ting som medfører at hun må få gaverkort fra flere fo rå ha råd til. - da synes jeg det i og for seg er ok.

Selv liker jeg aller best å bli overrasket - men om noen spør meg om hva jeg ønsker meg - og jeg gir svar, så blir jeg likevel litt "irritert" om man kjøper noe helt annet. (ønsker jeg meg mascara, vil jeg ikke ha bodylotion)

Mannen er veldig flink til å handle gaver ut fra hva han tror jeg vil ha. Han har truffet overraskende godt bestandig - og det setter jeg veldig stor pris på.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 13:01   #68
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Det er veldig kjekt at gaver kan byttes, men det er enda kjekkere om man tar en telefon og sjekker klesstørrelsen til barnet før man drar ut og handlet etter ren gjetning. Særlig når plagget ikke finnes i mindre størrelser...

Det er i hvert fall min konklusjon etter at Ville (nok en gang) fikk klær som var 2-3 størrelser for store av oldeforeldrene.

De er kanskje ikke alene i å ha litt for stor tiltro til egen evne til å finne gavene mottakeren "helt sikkert kommer til å elske"?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 15:44   #69
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

[...] Jeg gir ikke ønskelister til folk som ikke har bedt om det.

Ikke vi heller, men vi har ønskelister alle mann. Listen er også for å huske på hva vi kunne trengt eller hatt glede av å skaffe oss ved en eller annen anledning, når vi får råd eller har lyst eller...

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg liker ikke å få ting jeg ikke har bruk for eller liker. Vi har ikke all verdens lagringsplass, og jeg syns det er et miljømessig problem at man produserer ting som ikke kommer til nytte. [...]

Rent bortsett fra at vi har ganske stor lagringsplass, kjenner jeg igjen det safran sier her. Det er ikke akkurat noe stort problem, de vi gir gave til og de som gir til oss kjenner oss stort sett så godt at det er full klaff om de går langt utenfor ønskelista også. (Bortsett fra om min mor handler klær til meg. )

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 15:58   #70
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Selv liker jeg aller best å bli overrasket - men om noen spør meg om hva jeg ønsker meg - og jeg gir svar, så blir jeg likevel litt "irritert" om man kjøper noe helt annet. (ønsker jeg meg mascara, vil jeg ikke ha bodylotion)

Det synes jeg kommer tett opp til å "bestille" ting. Klart, har jeg sagt (på forespørsel) at jeg ønsker meg hvitvinsglass i en bestemt serie, fordi det er den vi har fra før, så ville jeg synes det var snodig og kanskje litt irriterende om jeg i stedet fikk hvitvinsglass i en annen serie - men jeg ville synes det var helt greit om jeg i stedet fikk dessertskåler. Et ønske er jo bare et ønske, og jeg synes det er rart å bli irritert over å få en annen ting enn det ønsket man kom med.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 17:20   #71
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ikke vi heller, men vi har ønskelister alle mann. Listen er også for å huske på hva vi kunne trengt eller hatt glede av å skaffe oss ved en eller annen anledning, når vi får råd eller har lyst eller...

Hehe, samme her. Jeg har til enhver tid en ønskeliste på mobilen min. Der står alt jeg har lyst på, men ikke har råd til eller kan prioritere. Og hvis jeg skaffer meg en ting på listen, så stykes det ut. Men den blir aldri tom. Problemet med listen er at det stort sett er litt dyre ting der, ting andre ikke kjøper til meg, bortsett fra mannen min, kanskje. Det er liksom ikke særlig sannsynlig at noen andre ville kjøpt Geneva-høyttalere til meg...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-13, 17:28   #72
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg har også reagert litt med dette at noen kommer med en "bestilling" mer enn et ønske. De passer på å ønske seg kun EN ting av hver person, og forskjellige ting så de ikke skal måtte komme til å bytte noe (få noe bryderi). En gang kjøpte jeg en bursdagsgave til en av barna deres som IKKE stod på ønskelisten fra mor. Det var en gave barnet fortalte meg at det ønsket seg. Da ble faktisk moren litt sur... "Jeg hadde ikke tenkt at hun skulle få det før neste år jeg ".

Je je.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no