Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva blir best/lurest?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 08:39   #1
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Hva blir best/lurest?

Vi har kjøpt hus, men er ikke helt fornøyd med planløsningen. Irriterer meg at ikke vi tenkte litt mere igjennom planløsningen før vi kjøpte..
Men men..

Saken er at vi har 3 barn, huset har opprinnelig 3 soverom men det ene er delt i to med lettvegg og dør, dog det mangler vindu på det ene da.

Jeg står mellom to alternativer. Det er vår minste på straks 2 år som skal få det rommet det er snakk om.

Alternativ 1 :
Montere takvindu på rommet uten vindu ( det er skråtak )




Alternativ 2:
Lage et rom innenfor vårt rom som har vindu. Da må man igjennom vårt soverom for å komme til hans.

Noen som har noen formeninger?



Når jeg tenker på å lage et rom innenfor vårt, blir det egentlig at han får det innerste rommet merket soverom på plantegningen og vi tar spisestua som soverom men vi slår ned veggen slik at rommet vårt blir mindre og kjøkkenet større.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:43   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Jeg tror jeg ville beholdt spisestuen og montert takvindu. Det er ikke yttervegg i rommet slik at det kan monteres vanlig vindu?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:53   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Det er, meg bekjent, ikke lovlig å benytte et rom uten vindu til soverom. Og nei, det holder ikke med takvindu; man må kunne klatre ut av vinduet uten å måtte stå på noe for å nå opp.

Det er mulig det kan gjøres unntak for dette hvis det er to dører ut av soverommet, og disse fører ut til alternative rømningsveier.

Jeg er ikke byggesakskyndig altså, så ikke ta mitt ord for garantert. Jeg er dog så sikker på at jeg har rett i det essensielle at det er lurt av dere å sjekke det opp før dere setter i gang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:56   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Ergo hadde jeg gått for alternativ 2, av de du skisserer.

Et rom uten vindu (med utsikt, og ikke bare takvindu), er også et ukoselig rom å oppholde seg i. Igjen et argument for alternativ 2.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:57   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Vi har et soverom med takvindu, men der er skråen såpass lav at det ikke er høyere enn et vanlig vindu å klatre ut av. Kanskje det er derfor det er greit? Jeg vet ikke.

Uansett, hvis det er mulig ville jeg ha montert takvindu.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 09:59   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har et soverom med takvindu, men der er skråen såpass lav at det ikke er høyere enn et vanlig vindu å klatre ut av. Kanskje det er derfor det er greit? Jeg vet ikke.

Det er nok derfor det er ok. Og dessuten kan dere vel se ut av vinduet også, hvis det er så lavt?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 10:00   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Jeg ville også gått for alternativ 2. Er ganske sikker på at Teofelia har rett i at det må være to rømningsveier fra et soverom.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 10:00   #8
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Hvis jeg ser riktig på bildet så har rommet to dører, dvs to rømningsveier. Hva som er godkjent og hva som blir brukt i praksis er forskjellig. Men en lettvegg lager ikke et ekstra soverom, det bare deler opp et stort rom i to mindre.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 10:23   #9
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

I følge kommunen er det krav til dagslys og rømningsvei (vindu). En lettvegg er en vegg. Du får i praksis et eget rom man ikke kan forlate om det brenner i søskens rom og gang (worst case scenario). Vi delte av et rom på lignende måte selv, men måtte sette inn vindu på yttervegg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 10:35   #10
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

I alternativ 1; Er det mulig å lage et vindu rett fram der hvor skrivepulten er plassert?

Hvis ikke ville jeg gått for alternativ 2. Er det mulig å flytte veggen på soverommet litt slik at det blir egen inngang fra stuen? Eller blir da soverommet deres (spisestuen) for liten?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 10:55   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er nok derfor det er ok. Og dessuten kan dere vel se ut av vinduet også, hvis det er så lavt?

Ja, vi ser ut av vinduet. Og man kan se inn der slik at vi har gardin for å si det sånn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:25   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Hvis jeg ser riktig på bildet så har rommet to dører, dvs to rømningsveier. Hva som er godkjent og hva som blir brukt i praksis er forskjellig. Men en lettvegg lager ikke et ekstra soverom, det bare deler opp et stort rom i to mindre.

Det er bare tull. For alle praktiske formål, har du et ekstra rom, og du trenger en ekstra rømningsvei. Man kommer jo ikke gjennom veggen hvis det brenner, om den er aldri så "lett".

Poenget med brannforskriftene er jo ikke å gi kommunenes saksbehandlere mer å gjøre, eller å være slemme med folk. Poenget er jo å begrense farene ved brann. Hvis det brenner i gangen utenfor barnerommet, så må man ha et vindu det går an å komme seg ut av (eller inn i, for den del), ellers risikerer man at barnet brenner inne.

Å bruke argumentet "Hva som er godkjent og hva som blir brukt i praksis er forskjellig." om rømningsveier fra et barnerom, tror jeg at jeg skal la være å uttale meg om. Eller nei forresten, det skal jeg ikke: det er en kommentar som er helt på trynet!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:28   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Hvis jeg ser riktig på bildet så har rommet to dører, dvs to rømningsveier.

Glemte å kommentere: To dører inn til det samme området, er fortsatt bare én rømningsvei altså. Rømningsveiene skal føre ut til to ulike deler av bygget, slik at man har en reell mulighet til å unnslippe hvis det brenner i den ene enden, men ikke i den andre.

Men dette ber dere selvsagt en brannsakkyndig om å se på, Jeanett. Kommunen tilbyr vanligvis slik rådgiving gratis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:39   #14
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

De to dørene fører jo forskjellig vei? En fører til et rom med vindu, og en fører til en gang - der kan man evt. gå videre ned trappa eller ut gjennom vindu på bad eller soverommet ved siden av, altså på den andre siden av huset.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:41   #15
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Jeg stiller meg bak Teofelia og de andre som påpeker vindu som reell rømingsvei her. Jeg ville aldri plassert noen, og aller minst et barn, i et soverom uten vindu hvor man kan rømme ved nødvendighet. I tillegg så spiller gode utluftningsmuligheter inn. Vet ikke hvordan ventilasjonsanlegget er i huset, men soverom i 2.etg blir ofte veldig varme om sommeren. Vindu er da et must - synes jeg. Her ligger både voksne og barn med vindu åpent året rundt for tilgang på god, frisk luft, og vi har rom i u.etg.

Vurder evt flytting av flere vegger (hvis det ikke er bærevegger), og så ville jeg ha tenkt at dere voksne fint kan ha et lite rom. Vi har selv hatt et rom på 6,5m2 de siste årene, og det har gått helt fint

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:50   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

Alternativ 1 :
Montere takvindu på rommet uten vindu ( det er skråtak )



Jeg ser på det hulrommet som er mellom ytterveggen på dette soverommet og den indre veggen (bak skrivebordet på bildet). Er det mulig å bygge en veldig dyp vinduskarm her? Altså tvers gjennom, fra soverommet og ut? Jeg tipper i utgangspunktet nei, siden jeg antar at det er et teknisk rom eller en sjakt av noe slag, men hadde det vært mulig, hadde det kanskje vært en god løsning?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 14:41   #17
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Går det an å dele rommet motsatt vei? Og så ha et vindu på hvert rom?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:14   #18
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger.
Vi har nok bestemt oss for å gå for alternativ nr 2, altså gi lillemann soverommet nede så tar vi spisestua som vårt soverom.

Det må bare gå fint tenker jeg. Mannen mener jeg er litt tullete som ikke vil la han ligge på rommet uten vindu, men det får han leve med.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:28   #19
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger.
Vi har nok bestemt oss for å gå for alternativ nr 2, altså gi lillemann soverommet nede så tar vi spisestua som vårt soverom.

Det må bare gå fint tenker jeg. Mannen mener jeg er litt tullete som ikke vil la han ligge på rommet uten vindu, men det får han leve med.

Enig med deg, og IKKE med mannen.
Hadde aldri hatt et rom uten vindu som barnerom/soverom.
Alternativ 2 blir sikkert bra.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:31   #20
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Hva blir best/lurest?

Er dette et hus som er ferdig bygd eller som skal bygges?
Hvis det ikke er bygget kan dere jo endre annen etasjen slik at badet og det soverommet uten vindu bytter plass. Og gjør det store soverommet litt mindre. Da får dere tre soverom med vinduer og et bad som dere kan montere takvindu på

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no