Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Jeg vil fotografere igjen!

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-14, 15:42   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil fotografere igjen!

Jeg vil gjerne begynne å fotografere igjen, etter å ha kastet bort mange gode motiver på iPhonekameraet mitt.

1. Kamera. Hva anbefaler du som liker å fotografere på hobbybasis? Det kan godt være et kamera du ikke har enda også! Det ikke være speilrefleks, men jeg kan la meg overtale. Jeg kommer nok til å gå mest for autoinnstillinger.

2. Mac? Jeg skal ha meg ny mac, og til denne; bør jeg ha Lightroom, og er dette en versjon av Photoshop? Jeg bruker Photoshop og InDesign litt på jobben (absolutt ingen ekspert!), så jeg kan jo rote rundt for å finne ut av dette. Men om dere har anbefalinger og tips, så del!

3. Lagring. Hvor lagerer dere bilder nu for tiden?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 15:47   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil fotografere igjen!

Eg har Canon 100D, og er veldig nøgd. På fritida er eg stort sett lat og brukar iPhoto, både til import, lagring og enkel redigering/justering av bilde.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:16   #3
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil fotografere igjen!

Jeg har kjøpt meg nytt kamera og er knallfornøyd. Nikon D5200, med 55-300 telelinse til utendørs fotografering, og 1,8 fastlinse til innendørs.

Jeg har kjøpt Lightroom, men har dessverre ikke fått prøvd det enda. Neste på innkjøpslista er en ny lap. Blir nok å bruke LR mer da.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:19   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil fotografere igjen!

Jeg har Canon 650D og er veldig fornøyd. Canon sine entrylevel kamerahus er veldig ok for meg som har små hender. Jeg ønsket meg 7D, men det blir for stort og tungt for meg. I det hele tatt har Canon, Nikon og Sony gode kamerahus, så hva du velger blir jo litt smak og behag. For meg var Canon mest nærliggende siden jeg kjente flere gode fotografer som bruker Canon.

Jeg har iMac og Photoshop til redigering av bilder, og kjenner ikke til så mye annet. Til kjapp hverdagsredigering klarer jeg meg faktisk godt med iPhoto også.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 20:14   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil fotografere igjen!

Å, takk for gode tips jenter! Dette skal bli et spennede prosjekt.
Jeg hadde eget mørkeromsutstyr og drev med fotografering og fremkalling på 80-90 tallet, snakk om å ta det neste steget.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 20:45   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.660
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil fotografere igjen!

Jeg ville ikke gått for de billigeste speilrefleksene på markedet. Men de som ligger en klasse opp. Som 650D til Canon som Niobe nevner.

Jeg tar stort sett bare i RAW og bruker ligthroom til alt jeg tar. Har photoshop elements til å redigere bildene om jeg vil fjerne noe, eller legge til noe osv. Til vanlig mørkerom aktivitet bruker jeg bare ligthroom. Til sammen synes jeg de programmen utfyller seg godt. Jeg ønsker meg ikke vanlig photoshop.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no