Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvilken linse ønsker jeg meg?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-14, 21:54   #1
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilken linse ønsker jeg meg?

Jeg har canon 550D med standard 18-55 linse. Jeg har lyst å utvide litt, men er litt usikker på hvilken linse jeg ønsker meg. Jeg har sett på 50 mm 1,4? Er den verdt prisen og hva er bruksområde for denne linsa?

Hvilken linse bruker dere mest?

Jeg tar jo mest familibilder. Portretter av ungene og sånn. Ferie og turbilder.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 21:58   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken linse ønsker jeg med?

Jeg har 50 mm f/1.4, og den brukes hele tiden. Jeg hadde aldri klart meg uten, hvertfall ikke nå på vinteren. Jeg tar mye bilder av barn inne (lang vinter!), og da er den helt uvurderlig. Det er den jeg bruker mest, mens det lyssvake zoomobjektivet er fint på sydentur og sånn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 11:57   #3
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken linse ønsker jeg meg?

Jeg ville sagt at du trenger en 70-200 linse for å kunne ta bilder på lengre avstand. Veldig fin for å fange barna i lek uten at de nødvendigvis skjønner at du blir tatt bilde av - gir veldig fine og naturlige bilder.

Dersom du skal ha et fastobjektiv så vil jeg nesten anbefale 50mm f/1,8 i stedet for f/1,4. Stor forskjell i pris.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 22:57   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken linse ønsker jeg meg?

Mitt favorittobjektiv er 50mm f/1,4. Det er det jeg bruker aller mest.
Men, jeg eier ikke blitz heller...

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 23:07   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken linse ønsker jeg meg?

Takk for tips alle sammen. Det er 50 mm jeg har ønsket meg lenge, men så ble jeg plutselig litt i tvil da det gikk opp for meg at det er helt zooma inn liksom. Men tror jeg går for den.

Sånn zoomelinse hadde nok vært fint, Juste. Særlig etter å ha sett bildene til hun russiske i tråden over. Såe.. kanskje jeg må ha to ekstra linser på sikt?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-14, 23:55   #6
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken linse ønsker jeg meg?

Det "vanlige" settet til de ekstremt fotointeresserte inneholder jo som oftest 12-24mm vidvinkel, 50 mm fast, 24-70 nærzoom og 70-200 telezoom. Har du de 4 trenger du ikke mer mener nå jeg. Og av de fire så er vidvinkel strengt tatt mer moro enn nødvendig.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no