Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor dumt er det å ikke være gift?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 11:40   #101
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det som kan være problematisk er dokumentasjon på eierskap for de eiendelene dere har. Dette er det alt for mange som sliter med, selv om de på forhånd kanskje ikke tror at de eier så mye så har man lite å stille opp med om man ikke har papirer, ikke kan dokumentere at noe er "sitt" og den andre fysisk bare stikker av med innboet.
Har du navnet ditt på garantiseddelen for TV, oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. kan du komme langt, men om du bare har betalt den uten at du kan vise til det og garantien står i hans navn kommer du ikke langt.

For dere vil det være veldig lurt å få på plass en avtale.

(At dette ER ektekap i tradisjonell forstand er en annen sak )

Alle ting i huset vårt er kjøpt og trekt frå felleskontoen der vi begge har bidratt. Teller ikkje dette? Går navn på garantiseddel foran korleis varen er betalt?
Eg kan ikkje komme på ein einaste ting som kostar meir enn eit par hundrelappar som ikkje er betalt frå felleskontoen.
Vi bør nok oppdatere avtalen vår og skrive at det fortsatt gjelder at vi eiger 50% av alt innbo. Men det står som sagt allerede i den gamle avtalen. Det som kan bli konflikt av ved eit eventuelt brudd er jo vurdering av verdi på dei enkelte tinga dersom vi skal dele alt 50%. Men det problemet ville vel oppstått også om vi hadde vore gift?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 11:46   #102
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Simone, jeg ville tenkt at når dere alt har en avtale om at dere eier alt sammen, så gjelder den videre for evt. nye ting dere anskaffer.

Jeg vet ikke hvordan det er nå med arveavgifter og denslags, om samboere slipper arveavgift nå?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 14:57   #103
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg har aldri forstått dette med å være forlovet i åresvis. Da vi forlovet oss satte vi dato for bryllupet samtidig.

Hos oss var svaret veldig enkelt. Vi forlovet oss som 19-åringer første år i studietida. Vi giftet oss når vi var ferdigutdannet og hadde fått jobb og penger til å betale for bryllupet. Det tok 7 år.
Men nå var det vel aldri noen diskusjon om vi skulle gifte oss. Jeg tok det vel bare for gitt, og begynte å organisere. Ikke noe konkret friere en gang.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 15:37   #104
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

MÅ man etterlate samboeren arv?!

Bare hvis man har felles barn, så vidt jeg vet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 15:39   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Men uansett? Det syns jeg er helt urimelig! Det kan jo finnes mange grunner til at mannen/kvinnen du elsker og gjerne vil ha barn med, absolutt ikke skal ha penger mellom hendene?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 16:02   #106
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Arveloven
§ 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.
Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

FEIL: [Og så er det vel det at man blir regnet som ektemake etter 2 år samboerskap eller ved felles barn/har hatt felles barn.]
Se allium sitt innlegg!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 11-04-12 kl 16:27.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 16:07   #107
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er slike ting jeg synes er ganske håpløst med de nye ordningene.
"Ekteskapslignende forhold" er nå "Ekteskap" på mange måter. Det institusjonen eksteskap består i er i mange kulturer veldig mye mer uforpliktende enn det vi kaller ekteskapslignende forhold her.

Det jeg ikke liker er at folk ikke har noe valg. Dvs. man velger om man vil få barn sammen, men om man får barn sammen og bor under samme tak så blir man pådyttet ekteskapslignende ordninger og må aktivt skrive kontakter som går på tvers av disse om man ikke ønsker dem.
Jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av at folk bør sikre samlivet sitt, men jeg synes valget skal ligge hos paret og ikke være noe man må aktivt be seg fritatt fra om man ikke ønsker det.

Ja, det er jo helt tragisk at man ikke har mulighet til å velge sånt selv. Slik jeg forstår det kan man ikke komme unna det ved å inngå avtaler/skrive testamente heller hvis man ikke fritt kan testamentere bort mer enn 1/3 vil man jo ikke kunne sikre at særkullsbarn og fellesbarn arver like mye samme hvor mye man organiserer og testamenterer. Man må eventuelt velge å være særboere, da, hvis man ønsker å få barn med en ny partner, men samtidig ønsker å sikre de barna man har fra før? Høl i hue

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 16:28   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Jeg er ikke så god på å lese jus, men det ser ut til at man får rettigheter som gift dersom man har barn sammen og bor sammen, men at man kan reservere seg mot dette i testament?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 16:48   #109
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Om man er forlovet så kan man absolutt ta giftemål for gitt. Hva er poenget ellers?
At det kan ta tid mellom forlovelse og giftemål kan jeg skjønne, men å bli forlovet uten tanker om å gifte seg virker fullstendig selvmotsigende.

Det er det jeg også mener.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 21:41   #110
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Da er vi enige alle tre da.. Jeg tror ikke jeg tenkte på det som noen big deal en gang. Det lå i kortene, og var verken skremmende eller endret på noe som helst. Bare veldig selvsagt.

Men jeg tror for en del er forlovelse en løsning der en part ikke helt er 'der', og møter den andre på halvveien med halvveis å love noe kanskje en gang i framtida. At det ser bedre ut.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:11   #111
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ville ikke stolt på at "trukket fra felleskonto" vil sikre deg om han skulle stikke av med alt fysisk nei. Å få en solid avtale på plass er virkelig lurt. Da slipper dere også det ekstreme pirkearbeidet med dokumentasjon av hva som er betalt fra hvor osv om noe skulle skje. Selv om ingen ønsker å tenke slik så er det lurt å ha som utgangspunkt å tenke at brudd ofte er stygge og det er faktisk sjeldent raushet som preger deling.
Selv om jeg ikke i min fjerneste situasjon ser for meg at mannen og jeg noensinne skal oppleve et stygt brudd så ser jeg jo at det er mange rundt meg som har tenkt likedan, men som likevel har opplevd det.

For oss var det veldig greit å bare gifte oss (en fredags ettermiddag for 12 å siden), men å skrive kontrakt er virkelig lurt.

Eg forstår fremdeles ikkje heilt dette eg. Kva skal til for at ein avtale skal vere solid nok?
Vi har ein avtale der det står at alt av innbo skal delast 50/50 ved eit eventuelt brudd. Er det ikkje det som gjeld ved skilsmisse også sålenge anna ikkje er spesifisert i ekteskapskontrakt? Det kan då umulig vere nødvendig å skrive ned i detalj absolutt alt vi eig i avtalen og kven som skal ha kva ved eit eventuelt brudd?
Kva slags problem kan eigentlig oppstå i vårt tilfelle som ikkje oppstår når to som er gift går frå kvarandre? Krangel om kven som skal ha vaskemaskina kan vel oppstå ved skilsmisse også?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:24   #112
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Krangel om kven som skal ha vaskemaskina kan vel oppstå ved skilsmisse også?

Jepp.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 22:34   #113
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Grøten, her.

Men altså, hvis vi skriver kontrakt nå, da eier jeg vel halvparten?? :biter negler:
Må jeg betale halve lånet for å ha noen som helst rettigheter ved brudd?
Han betaler hus, bil, forsikringer, fast.
Jeg mat, barnehage, strøm, telefon fast, samt sparingen til ungene.
Altså verdiløse ting, selv om det ikke skiller så mye, totalt. Har alltid gjort det slik.


Jeg kjenner flere som har hatt det slik og siter tomhendt igjen ved brudd.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 23:00   #114
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg kjenner flere som har hatt det slik og siter tomhendt igjen ved brudd.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:18   #115
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg kjenner flere som har hatt det slik og siter tomhendt igjen ved brudd.

Man kan ende tomhendt etter en skilsmisse også. Greia med rettighet i forhold til lov eller etter avtale er at den ikke er verdt mer enn innsatsen man ønsker å legge ned selv for å hevde sin rett. Så om motparten sier nei samme om man har avtaler eller lover eller hva man nå har, og man ikke orker trekke inn rettsapparatet for å få en dom for så å kanskje også måtte sørge for tvangsmessig gjennomføring attpåtil, så kommer man ingen vei likevel - rett eller ikke.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no