Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har tidene forandret seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-20, 16:09   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.142
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har tidene forandret seg?

Hadde du latt en 16-åring gå fra hytte til hytte i fjellet i 4-5 dager sammen med en venn/venninne?
Det lurer jeg på i dag. Jeg har jo ikke tenåringer selv enda så jeg lurer litt på hvordan ståa er nå kontra da jeg var på den alderen. Og eventuelt om foreldrene våre var ekstremt uansvarlige.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:13   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Ja, hvis de var fjellvante. Det er jo begrenset hvor mye bøll man kan finne på fra hytte til hytte. De hadde ikke nødvendigvis fått dra på hyttetur til en hytte i alpinlandsby på egenhånd, men hytte til hytte, absolutt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:14   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.708
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Det kommer an på 16-åringen. Eldste har vært ansvarlig siden hun var en neve stor, har god oversikt og er interessert i friluftsliv. Mellomste henger helst på andre, liker ikke å ta avgjørelser og er generelt litt svimete. Det er klart at jeg bille vurdert det ulikt.

Alle ungene mine er dog speidere og 2/3 er godt turvant og interesserte, de har vært på lignende turer i yngre alder. (Men jeg foretrekker at de har mobildekning. ).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:14   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.010
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Helt innafor. Det var nok andre ting derimot som ikke var like heldig at passerte på 80/90-tallet.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:24   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Turvante tenåringer, ja.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:28   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Ja det tror jeg. Forutsatt god planlegging og seriøst opplegg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:28   #7
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.837
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har tidene forandret seg

Hvis de har lyst og er fjellvante, turen er godt planlagt og de er ansvarlige og fornuftige tenker jeg at det er noe jeg kunne sagt ja til. Mye heller det enn hyttetur med gjengen i den alderen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 16:39   #8
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.863
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Hytte-til-hyttetur hadde vært greit for en ungdom som er vant til å gå i fjellet og er av den fornuftige typen.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:03   #9
Dansma
Superduperaktiv
 
Dansma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 768
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Det kommer an på 16 åringen, og om hen er turvant eller ikke.
Men jeg tror jeg jeg hadde tillat det.

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:18   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Jeg gjorde det dom 17-åring, og det slo meg aldri at jeg ikke skulle få lov. (Jeg hadde akkurat bodd et år i utlandet på utveksling.)

Men det er jo en forutsetning at den/de har gjort sånt før.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:37   #11
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Ja, det tror jeg altså. Men hadde nok bedt om at de la opp en rute med mobildekning kanskje....

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:42   #12
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Kommer an på ungdomen. 15-åringen er ivrig fisker, og har både i år og i fjor ligget flere netter telt, både alene og sammen med en kompis. For en hytte-til-hytte tur hadde jeg krevd at turfølget skulle være fornuftig og turvant.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:43   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Tolvåringen min har fått lov til å sove alene i skogen med en kompis, så jeg regner igrunn med det, om alle i følget var turvante.

Om jeg var jentemamma ville jeg antakelig vært litt engstelig for at de skulle oppleve noe ekkelt der oppe på fjellet, det er ikke akkurat så mange steder å gå hvis de møter slibrige og ubehagelige folk på hytta. :dobbeltmoral er også moral: Uansett kjønn ville jeg snakket litt om hva man gjør hvis dét skjer - og ikke minst hvis man går seg vill, en av dem skader seg, det blir tett tåke eller andre kriser.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:45   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.219
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Jeg lot min 16 åringen min dra på hyttetur med gjengen i sommer, de var 8 gutter på tur. Jeg vurderte det dithen at de var begrenset med dumme ting de kunne finne på alene på en hytte uten bil. Hytta ligger ikke ved et sentrum men høyt til fjells.

Han fikk ikke fra på hyttetur i høst med 10-12 gutter og jenter til nøtterøy. Fordi han ikke ville oppgi tlf til faren til kompisen.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 17:46   #15
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Eldste er turvant og ansvarlig, og hadde fått ja.
Yngste hater tur og presser alle grenser. Hadde blitt mistenkt for å ha andre planer, og hadde fått nei.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 18:15   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Ja, det hadde jeg.

Har også latt fire 15-åringer være en helg på fjellhytte, og latt en 17-åring være alene på hele Øya-festivalen med hotellovernatting med 17-årig venninne.

Det var ikke alle som fikk lov til slikt da jeg var ung heller. Bare hvis det var cup, da var alt greit. #Rødspettecup

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 18:23   #17
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Nei, jeg hadde ikke gjort det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 19:00   #18
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.811
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Mine hadde ikke fått lov. De er ikke tur- og fjellvant så det hadde vært uforsvarlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-20, 20:18   #19
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Det hadde selvsagt kommet an på ungdommene. Det er ingen relevant problemstilling for noen av mine, men jeg kjenner ei jente på alder med eldstejenta mi, som gikk fra hytte til hytte i sju dager sammen med jevnaldrende gutt (venn, ikke kjæreste), da hun var 13 (altså sommeren før ungdomsskolen). Altså for litt over tre år siden. I deres tilfelle syntes jeg ikke det var uansvarlig, det var en ganske godt trafikkert DNT-rute, og begge er veldig turvante. Min 15-åring fikk tidligere i sommer være på hyttetur med 7 andre venninner i fire dager, uten voksne. Jeg anså det som forsvarlig, basert på hva slags typer jentene er, og hyttas beliggenhet. Guttungen som nettopp fylte 13 fikk lov til flere telt- og hengekøyeovernattinger med jevnaldrende kompiser og venninner i Bymarka i sommer.

Men mye annet av det jeg selv fikk lov til tenker jeg hadde vært helt utenkelig å la mine få lov til. Særlig når det gjelder å delta på fester med alkoholdrikking fra ung alder, lang avstand og usikker bilskyss. Det som har forandret seg mest fra jeg vokste opp er kanskje det med kommunikasjon, internett og SoMe, på godt og vondt. Lettere å varsle hvis noe går galt selvsagt, men også lettere at informasjon spres til feil personer, med de konsekvensene det måtte ha. I tillegg til forskjellen ved at mine barn vokser opp i en større by, mens jeg vokste opp i ei lita bygd.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-10-20 kl 20:24.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-20, 09:39   #20
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har tidene forandret seg?

Mine gutter hadde fått lov. De er turvante.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no