Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kake uten egg, gluten og laktose

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-19, 10:00   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Kake uten egg, gluten og laktose

Kan noen hjelpe?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:16   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Toro sin sjokoladekake?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:23   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Ostekake med kjeksbunn av glutenfrie kjeks, og ostekrem med an av de plantebaserte smøreostene?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:29   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Toro sin sjokoladekake?

Jeg tror den inneholder egg, eller tar jeg feil?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:30   #5
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Toro sin sjokoladekake?

Ja, har den som backup-løsning, men tenkte jeg skulle se om jeg fikk til noe annet. Gøy med en utfordring. :-)

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ostekake med kjeksbunn av glutenfrie kjeks, og ostekrem med an av de plantebaserte smøreostene?

Det kunne vært noe! Jeg er ikke så bevandret i glutenfrie kjeks eller plantebaserte smøreoster. Er det noen som funker bedre enn andre til dette formålet, tro?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:30   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tror den inneholder egg, eller tar jeg feil?

Ah! Da utgår jo den.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:39   #7
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, har den som backup-løsning, men tenkte jeg skulle se om jeg fikk til noe annet. Gøy med en utfordring. :-)

Det kunne vært noe! Jeg er ikke så bevandret i glutenfrie kjeks eller plantebaserte smøreoster. Er det noen som funker bedre enn andre til dette formålet, tro?

Jeg er ikke bevandret i glutenfrie greier, men tipper en hvilken som helst kjeks kan funke, alt etter hva slags smak man vil ha.
Ellers er bunn av mandler eller nøtter et alternativ.
Jeg har brukt den smøreosten som heter På Mackan Natuerll både til ostekake og til frosting på muffins med stort hell. Den er skikkelig smooth og gir god konsistens.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:41   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ah! Da utgår jo den.

Sjekk først da, jeg er ikke sikker, men innbiller meg at det var en problemstilling i en bursdag en gang.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:51   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Jeg baker denne:
Chocolate Cake
1 cup unsweetened almond milk
1 tablespoon apple cider vinegar
2 cups all purpose flour
1 3/4 cups granulated sugar
3/4 cup cocoa powder
2 teaspoons baking powder
1 1/2 teaspoons baking soda
1 teaspoon salt
1/2 cup canola oil OR melted coconut oil (jeg bruker solsikkeolje)
2/3 cup unsweetened applesauce
1 tablespoon pure vanilla extract
1 cup boiling water
Chocolate Buttercream Frosting
1 cup cocoa powder
1 1/2 cups earth balance vegan butter, softened baking sticks preferred (bruk blå melange eller lignende)
4-5 cups powdered sugar
2 teaspoons pure vanilla extract
1/4-1/2 cup unsweetened almond milk

Jeg bruker eplemos i stedet for applesauce og bytter ut mel med glutenfritt bakemel fra Toro.

For the Chocolate Cake
Preheat oven to 350 degrees F and grease two 9-inch cake pans. I also line them with parchment rounds and lightly flour for easy removal of the cakes later.
Measure 1 cup unsweetened almond milk and add the tablespoon of vinegar to it. Stir slightly and set aside to curdle.
In a large bowl, add the flour, sugar, cocoa powder, baking powder, baking soda and salt. Whisk well to combine.
Now add the oil, applesauce, vanilla and almond milk/vinegar mixture. Mix on medium speed with a hand mixer (or stand mixer with the paddle attachment) until well combined.
Lower the speed and carefully pour in the boiling water, continuing to mix into the cake batter until combined. The batter will seem very runny at this point; that is how it should be, trust me!

Divide the batter evenly between your cake pans. Bake for 30-35 minutes, or until a toothpick inserted in the center comes out clean. After 10 minutes of cooling in the pan, carefully remove the cakes from the pans and let cool completely before frosting.
For the Chocolate Buttercream Frosting
Add the cocoa powder to a large bowl (I just wipe out the cake bowl and use it for the frosting). Whisk well to remove any clumps.
Add the softened vegan butter and mix with a hand mixer until creamed and well combined.
Add half of the powdered sugar and half of the almond milk, and mix until combined. Add the rest of the powdered sugar and vanilla extract. Mix starting on low, and turn to high. Mix until fluffy and combined.
If the frosting seems too dry, add more milk, a tablespoon or two at a time. If the frosting seems too wet and doesn't hold it's shape, add more powdered sugar until it thickens up.
Frost the cake using an icing spatula or just a butter knife.

Denne blir faktisk ordentlig god. Den er vegansk, eggefri, glutenfri og melkefri.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 10:58   #10
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Kult! Takk! Da har jeg to gode alternativ, i hvert fall.

Hva er forskjellen på baking soda og baking powder igjen? Er det ene natron? Og kan jeg bytte ut mandelmelken med laktosefri fløte, tro?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 11:01   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Laktosefri fløte fungerer sikkert fint, men hvis du ikke skal gå vegansk og vil/kan bruke laktosefrie produkter ville jeg droppet eddik og mandelmelk og heller gått på laktosefri rømme, både i kake og frosting, det blir så mye bedre! Hvis laktosefritt er ok, ville jeg også brukt laktosefritt smør. Litt ekstra salt i frostingen gir veldig god smak.

Baking soda er natron, baking powder er bakepulver.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 11:03   #12
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Laktosefri fløte fungerer sikkert fint, men hvis du ikke skal gå vegansk og vil/kan bruke laktosefrie produkter ville jeg droppet eddik og mandelmelk og heller gått på laktosefri rømme, både i kake og frosting, det blir så mye bedre! Hvis laktosefritt er ok, ville jeg også brukt laktosefritt smør. Litt ekstra salt i frostingen gir veldig god smak.

Baking soda er natron, baking powder er bakepulver.

Supert, takk for tips! Da går jeg for laktosefri rømme.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 11:25   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.


Det kunne vært noe! Jeg er ikke så bevandret i glutenfrie kjeks eller plantebaserte smøreoster. Er det noen som funker bedre enn andre til dette formålet, tro?


Det finnes glutenfrie digestive-kjeks, de står i allergihylla.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 11:34   #14
Fuja
Superaktiv
 
Fuja sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Tromsø
Innlegg: 465
Fuja er litt kulFuja er litt kul
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Sitat:

Det kunne vært noe! Jeg er ikke så bevandret i glutenfrie kjeks eller plantebaserte smøreoster. Er det noen som funker bedre enn andre til dette formålet, tro?

Det finnes laktosefri philadelphia.

Fuja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 13:48   #15
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Laken i kikert-bokser kan piskes stivt og stekes som marengsbunn (google for nøyaktig oppskrift), laktosefri fløte pisket til krem blandet med soyavaniljekrem el.l. Frukt og bær på toppen.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 16:18   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Toros sjokoladekake inneholder egg.

Det er veldig enkelt å lage ostekake med glutenfrie kjeks. Smaker helt likt. Men sjekk at det ikke er egg/laktose i kjeksene.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 19:57   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Sjekk Regal sin

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-19, 21:27   #18
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Crazy cake. Bytt ut hvetemel med Toro lys melblanding, og pas på å bruke laktosefritt smør i glasuren. Enkel og overraskende god.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:34   #19
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kake uten egg, gluten og laktose

Kaken din ble en kjempesuksess, Harriet! Tusen takk!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no