Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbanna debattanter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 15:59   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Innlegg

Sv: Forbanna debattanter

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, dette er nok sant for aggressive nettdebatanter og andre storkjeftede blåbrune som liker å høre seg selv snakke.

Det er derimot ikke sant for mange "vanlige" og ikke høyrøstede mennesker som kanskje heller ikke er særlig komfortabel med hvordan situasjonen f.eks. er blitt i drabantbyene. Det er mange som ikke tør å lufte tankene sine i frykt for å enten ikke bli tatt alvorlig eller å bli satt i den fæle, brune båsen. Og nå etter 22/7 vil det være enda færre "normale" mennesker som tør å ytre seg. Med normal mener jeg folk som ikke lever i ymse nettsamfunn eller tilbringer det meste av dagen med å skrive konspiratoriske innlegg på VGnett.

Jeg er enig med maz og tenker at det må væte mulig å diskutere hvordan vi takler innvandring til Norge, også etter 22/7. Og da tenker jeg ikke på vemmelig og rasistisk oppgulp, men seriøs diskusjon.

Og jeg er redd for at den seriøse diskusjonen skal dempes av frykten for å bli oppfattet som en brun tilhenger av det syke hodet til ABB. For de brune tullballlene kommer dessverre ikke til å holde kjeft, nå heller.

Det er fullt mulig å være tilhenger av innvandring, ikke redd for at den norske kulturen skal forsvinne og likevel skeptisk til hvordan Norge takler integreringen av dem som kommer til Norge.

Og jeg skulle ønske vi kunne ta den diskusjonen i alle partier, for å finne ur hva pokker vi gjør galt i Norge. Mht kriminalstatisikken, feks. I USA sitter det en overvekt svarte i fengsel. Men det er ikke nødvendigvis fordi svarte er mer kriminelle, men skyldes også at svarte er lavere på den sosiale stigen (og det er strukturelle ting i samfunnet som spiller inn der, ikke egenskaper hos svarte mennesker), samtidig som det skal vesentlig mindre for at et svart menneske ryker inn i fengsel, og atskillig mer til for at et hvitt menneske ryker inn i fengsel (og, en fryktelig forenkling av det hele, men). Poenget mitt er at det blir feil å trekke slutninger bare basert på kriminalstatisitkken. Men vi kan fremdeles ikke bare lukke øynene for den, noe må jo gjøres!

I Norge er vi redd fremmede, stor sett over hele fjøla med noen få, ærlige unntak. Og det er ikke bare de med brune holdninger som er årsaken til at mennesker med fremmed navn eller fremmed utseende sliter med å bli integrert. Og i noen tilfeller er det også sånn at menneskene ikke vil integreres.

Det er noe seriøst galt når folk havner på asylmottak i årevis, h or det eneste de gjør er å vente. De aller fleste mennesker liker å føle seg nyttige, kanskje burde de fått jobbet? Gjort noe nyttig, arbeide for det de mottar? Men er der mulig, uten at noen begynner å hyle "sosial dumping"?

Den andre biten er det at Norge tar i mot mennesker som har opplevd umenneskelige ting. Feks barnesoldater, mennesker som er fullstendig traumatiserte, langt ut over det en nordmann kan fatte. Og så blir vi overrasket når de, etter at vi slipper dem ut til ensomhet i et samfunn de inne kjenner, begår kriminalitet og kanskje til og med drap?

Jeg er for at Norge skal hjelpe andre, jeg er til og med for reel innvandring til Norge (i dag er det jo innvandring stopp, de som kommer er flukt uger eller asylsøkere). Men da må Norge være i stand til å ta i mot de som kommer skikkelig, og gi dem muligheter på lik linje med andre. Det må være arbeid til dem, de må kunne skape seg et liv her. Vi skal ikke bare ta dem inn og synes synd på dem, som jeg synes det er en del tendenser til i det norske samfunn.

Jeg synes veldig mange på venstresiden stakkarsliggjør mennesker (og da s anker jeg like mye om nordmenn som om asylsøkere og flyktninger) uansvarlig bør dem og syr økonomiske puter under armene på dem. Og helt ærlig, jeg synes det er ganske skremmende, selv om det er vesentlig mer humant enn FrP sin "politikk" (de har jo egentlig ingen politikk, det er jo en del av problemet deres. ).

Men altså: ja til et fargerikt fellesskap, ja til et flerkulturelt Norge! Men under forutsetning av at vi tar i mot de som kommer og lar dem få lov til å delta i samfunnet, og ikke bare som taxisjåfører og trygdemottakere (satt på spissen, I know).

Og så skulle jeg ønske at FrP ble a) marginalisert og forsvant elle b) at alle de med syke utspill forsvinner over til Demokratene slik at de kan ParkeresTM, og vi kan få en debatt som er fri fra løse kanoner med sykt syn på sin egen overlegenhet. Men debatten må vi ta, og den har overhode ingenting med ABB å gjøre. Det handler ikke om "muslimsk fare" eller at "de" skal ta fra oss Norge. Det handler kun om hvordan vi som til en hver tid utgjør Norge skal leve og fungere sammen. Noe som jeg er sikker på kan gå helt fint, om vi bare tilpasser oss hverandre og sørger for at alle har muligheter til en jobb, og at det stilles krav til medvirkning i samfunnet. En tosidig greie, man kan selvfølgelig ikke stille krav, om det ikke møtes med et reelt tilbud i andre enden.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no