Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Helårssyklist - utstyr

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-21, 21:05   #61
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Jeg syklet uten pigg søndag morgen, og det var litt skummelt siden det regnet dagen før og hadde fryst på i løpet av natten. (Jobbet nattevakt og syklet til jobb, ville nok aldri syklet hjemmefra på det føret.)
Men jeg tenker jo at det for det meste vil være bar asfalt fremover og regner med at sykkelsesongen har startet for min del (har ikke pigg og sykler derfor bare på sommerføre).

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:06   #62
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Men spørsmål til dere som sykler med pigg. Hvordan er det, får dere godt nok grep også på isete føre? Har vurdert, men jeg er en pingle og utrolig redd for å skli.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:08   #63
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Jeg syns piggene har fungert aller best på is, faktisk. På hardpakket snø er de bra og på nysnø kunne jeg like gjerne syklet uten pigg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:12   #64
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns piggene har fungert aller best på is, faktisk. På hardpakket snø er de bra og på nysnø kunne jeg like gjerne syklet uten pigg.

Helt enig. Det fungerer veldig bra på is.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:31   #65
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Er det sånn at dere sykler som om det skulle vært sommerføre, eller litt mer forsiktig i f.eks svinger og sånt?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:31   #66
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Piggene fungerer bra på is og hard snø. Slaps og nysnø er et mareritt uansett.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 21:46   #67
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.048
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Nå så hadde jeg vært mer redd for grus fremfor is

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 23:14   #68
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Er det sånn at dere sykler som om det skulle vært sommerføre, eller litt mer forsiktig i f.eks svinger og sånt?

Tilnærmet som sommer, men er nok ubevisst litt mer forsiktig (etter noen fall). Bruker også litt mer tid ettersom det blir litt mer motstand. Mye grus på asfalt er jeg mer forsiktig med, det har jeg litt hard erfaring med. Mitt høyre kne og albue og skulder har fått litt hard medfart to ganger i høst/vinter (før Oslo stengte ned), men det var ikke pga is eller snø.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 23:19   #69
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Er det sånn at dere sykler som om det skulle vært sommerføre, eller litt mer forsiktig i f.eks svinger og sånt?

Tilpasser farta mer i svinger og i kryss, men ellers er det ikke så stor forskjell. Den største utfordringen er der det ikke blir brøytet før langt utpå dagen. Deler av min sykkelrute blir kostet og saltet, så der har det vært bart store deler av året.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-21, 23:21   #70
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Jeg sykler som en pingle, vinter som sommer. Men det går enda saktere om vinteren.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 00:05   #71
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Ja, grus er jo selvsagt også et poeng. Her slenger de på grus så fort det blir vinterføre...

Jeg får vurdere igjen til høsten, det er jo mange dager i løpet av vinteren jeg kunne syklet dersom jeg hadde hatt piggdekk men jeg har vært usikker på om det blir mange nok til å forsvare kostnaden.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-21, 12:04   #72
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Når jeg hadde 3 mil til jobb så syklet jeg ikke om det var kaldere enn -7. vinden har jo også mye å si om det blir for kaldt. Det er føtter og hender som ble for kalde etter en 40 minutters tid om det var kaldere. Overkroppen klarer man å holde varm og om lår og legger blir kalde så gjør ikke det noe, de jobber så mye med å tråkke så de er varme innefra og da er det bare huden (og fettet) som er kaldt og det går bra. Når har jeg kortere til jobb så når hjemmekarantene er over så kan jeg sykle også når det er kaldere. Jeg syns at piggdekk «spares inn» raskt. Man må regne litt mer tid på vinteren, ikke minst for påkledning.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 11:36   #73
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Nå er vintersesongen skikkelig i gang, og i år ser det ut til at det blir mer enn sporadisk sykling på vinterføre. Spørsmålet er hvor ofte sykkelen min bør spyles ren for salt.

Vi har bad rett inn fra gangen, så sykkelen kan bli med inn der og få seg en vask og tørk, før den må ut i boden igjen. Samtidig tar det jo litt tid å spyle den ren. Holder det med en gang i uka, eller ber jeg om rust og trøbbel, da.

I dag syklet jeg en av sykkelrutene til jobb, og det var ganske mye saltslaps. Sykkelen står i varm garasje hele dagen, men det er ikke mulig å spyle den der. Hjemme kan jeg vaske den ren, men siden boden hjemme ikke er oppvarmet, må den stå innendørs til den er tørr.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 13:17   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Jeg har ikke tilgang på å spyle sykkelen, men i fjor hadde jeg en pakke med våtservietter liggende i kurven, sånne som er oljebaserte. Det funka ganske greit, jeg fikk vekk det verste, og jeg innbiller meg at oljen hjalp til å beskytte litt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 14:38   #75
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke tilgang på å spyle sykkelen, men i fjor hadde jeg en pakke med våtservietter liggende i kurven, sånne som er oljebaserte. Det funka ganske greit, jeg fikk vekk det verste, og jeg innbiller meg at oljen hjalp til å beskytte litt.

Brukte du dem hver dag?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 15:03   #76
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Det er i hovedsak drivverket og bremsene som er utsatt for rust. Viktig med olje beregnet for vinterbruk og å påføre ofte.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 16:11   #77
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det er i hovedsak drivverket og bremsene som er utsatt for rust. Viktig med olje beregnet for vinterbruk og å påføre ofte.

Men burde jeg vaske før jeg oljer? Og betyr dette at jeg burde olje hver dag? Jeg prøver egentlig bare å finne ut hvor ofte jeg bør vaske (og olje) nå som det er salt på veien. Jeg har alt jeg trenger av utstyr, både diverse vaskemidler og oljer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 16:13   #78
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Olje en gang i uken fikk jeg beskjed om på sykkelverksted. Forutsetningen var sykling hver dag. Vask sa han ikke noe om.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 16:19   #79
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Brukte du dem hver dag?

Nei, bare på de verste dagene. Det var ikke så ille i fjor, ganske tørt. Jeg syklet ikke på de verste slapsedagene. I år har jeg ikke fått lagt om til vinterdekk ennå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-21, 16:26   #80
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helårssyklist - utstyr

Ville tatt en gang i uken og sprayet kjeden med wd40 og så tørket av med en gammel t-skjorte, ha på sykkelolje for vinterbruk etterpå. Ihvertfall om det er mye salting og slush.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no