Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Trondheim eller Trondhjem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Trondheim eller Trondhjem, Folkeavstemning eller ikke?
Trondheim 42 72,41%
Trondhjem 9 15,52%
JA, dette er så viktig at det trengs folkeavstemning! 2 3,45%
NEI, folkeavstemning er ikke rett bruk av skattepenger 34 58,62%
Det er det samme for meg om det blir navneskifte eller ei 2 3,45%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 58. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-07, 00:14   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trondheim eller Trondhjem?

...


Sist redigert av Guava : 24-09-10 kl 21:55.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:21   #2
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Troenderne kan vel fortsette aa si Traannhjaemm som de alltid har sagt. Synes ikke vi skal forandre skrivemaaten og det ordet folk flest bruker, nemlig Trondheim.
Vet ikke om stemmen min teller noe mer av den grunn, men jeg er foedt i byen. Sier Trondheim selv, men saa er det ogsaa 30 aar siden jeg flyttet derfra. Sa nok Traannhjaemm som troenderunge ja.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:32   #3
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg er imot å forandre skrivemåten, skjønner ikke vitsen.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 00:35   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

På sittende fot er jeg ikke engang sikker på hva jeg selv sier............
Prøvde å uttale begge tingene og begge deler hørtes naturlig ut.
Men jeg skriver Trondheim.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 01:10   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg stemte på det første og det siste alternativet. Som alle de andre som allerede har stemt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 01:49   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg også.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 02:01   #7
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Noen ganger skulle man lurt på hvilken planet noen av disse politikerene var født på. Det koster jo sinnsykt mange penger å skifte navn på en by. Tenk på alt som må byttes ut.

Nei jeg skjems over dem.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 07:17   #8
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Trondheim!

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 07:58   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Noen ganger skulle man lurt på hvilken planet noen av disse politikerene var født på. Det koster jo sinnsykt mange penger å skifte navn på en by. Tenk på alt som må byttes ut.

Nei jeg skjems over dem.

Men se nå hvilket parti han er i fra. De kan jo bare ta pengene fra oljefondet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:05   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg sier Trondheim (Trånheim)men så er jeg ikke ekte Trønder heller da.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:36   #11
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg er innfødt trønder og sier Trondheim.

Hvis skrivemåten absolutt skal endres, synes jeg like gjerne de kan bytte til Trånnhjem, for det er vel sånn de sier det, de som mener at hjem er riktig.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:45   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg er kjempeekte Trønder fra Trondheim. Jeg sier også Trondheim.

Jeg ser ikke noe problem i at byen heter det den heter (Trondheim), og at folk sier det som passer dem.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:47   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg er født og oppvokst i Trondheim og varierte mellom å si Trondhjem og Trondheim i barndommen. Nå sier jeg Trondheim. Jeg synes det er tullete å skulle bytte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:49   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg studerte i Trondheim i sju år og kan ikke huske at en eneste av vennene mine som var oppvokst i byen sa Trondhjem. Alle sa Trondheim.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 09:01   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Frp og folkeavstemninger altså.

Æ si trånjæm, og nånn ganga trånhem.

Skriver såklart Trondheim. Hva med gode gamle Nidaros da? Byen er jo kjent for å skifte navn til stadighet. Nå er det dessuten ti år siden 1000-årsjubileet og alt. På tide med et nytt kanskje?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:11   #16
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Trondhjem, Trondhjem, at æ reist i fra dæ, at æ kunne finn på nokka slikt

Nei, byen heter Trondheim, så får trønderene si hva de vil. Det er forskjell på muntlig og skriftlig.

Skal Oslo f.eks. bli til Oschlo, bare fordi mange kaller byen det?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:17   #17
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men se nå hvilket parti han er i fra. De kan jo bare ta pengene fra oljefondet.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:21   #18
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er født og oppvokst i Trondheim og varierte mellom å si Trondhjem og Trondheim i barndommen. Nå sier jeg Trondheim. Jeg synes det er tullete å skulle bytte.




Nidaros kan jeg like.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:26   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Sier og stemte det samme som alle andre.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:47   #20
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trondheim eller Trondhjem?

Jeg sier Trånnjem.

Likevel så synes jeg ikke det er noen grunn til å ta opp navnestriden fra 30-tallet mellom Trondhjem og Nidaros og hvor Trondheim ble et slags kompromiss. Nå kan man la det ligge, og jeg synes ihvertfall ikke at man skal bruke penger på ny folkeavstemning.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no