Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 18:01   #41
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hadde det vært et "vanlig" ran og ikke en politimann som var bltt drept hadde de nok ikke satt inn så mange ressurser på å oppklare det.

Det er jo mange i denne gjengen som har stått bak mange av de "vanlige" ranene også, og i alle fall vært bakmenn til mange ran. Det har vel egentlig ikke vært så mye bankran etter at disse gutta kom bak lås og slå....
Dette var langt mer enn et vanlig ran....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 19:03   #42
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er jo mange i denne gjengen som har stått bak mange av de "vanlige" ranene også, og i alle fall vært bakmenn til mange ran. Det har vel egentlig ikke vært så mye bankran etter at disse gutta kom bak lås og slå....
Dette var langt mer enn et vanlig ran....

Det har vel generelt vært en nedgang når det gjelder bankran. bankene har rett og slett blitt for "innbruddssikre". Derimot er det både titt og ofte man leser om butikker o.l som blir ranet.
Der er det en sterk økning.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 19:25   #43
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det har vel generelt vært en nedgang når det gjelder bankran. bankene har rett og slett blitt for "innbruddssikre". Derimot er det både titt og ofte man leser om butikker o.l som blir ranet.
Der er det en sterk økning.

Schumann begynte i det små han også, og "jobbet" veldig mye alene før han slo seg sammen med denne gjengen.

Ellers er det riktig det du skriver ja! Derfor må ranerne også jobbe mer, større og mer organisert for å få til et skikkelig kupp. Organisert kriminalitet som dette er det farligste som er fordi det drar med seg så mye annet dritt.... illegalt våpenkjøp, våpensalg og våpenbruk som igjen ofte finansieres med andre forbudte penger ved salga av narkotika, verdigjenstander osv. Planleggingen av dette ranet foregikk nok mye i utlandet vil jeg tro, og hvem vet hvem som sitter igjen der og drar og trekker i tråder fortsatt.

uff og usj.... Jeg liker ikke denne saken, og jeg er rasende for at de ikke fikk lengre straffer. En skam er det rett og slett.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 19:49   #44
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Men hva er egentlig forskjellen på fengsel og forvaring?

  Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 19:55   #45
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns i grunnen ikke at politimenn er mer verd enn oss andre jeg, da. Så straffen burde ikke være høyere enn om det var gamle fru Thorvaldsen som ble skutt.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg greier ikke helt å forstå det. Det har vært mye diskusjoner rundt Baneheia-saken her i det siste, og helt ærlig syns jeg at slike handlinger (voldtekt og overlagt drap) på små barn er mye verre enn at ranere skyter mot politiet.

Hm, kanskje du burde bestemme deg for hvem som er mest verdt? Sannheten er at det ikke er mulig å måle menneskeverd på den måten. Jeg reagerer sterkere hvis jeg leser om barnedrap, kontra drapet på en 78 år gammel mann, men det har mye med min livssituasjon å gjøre. Jeg bytter bare hode på det drepte barnet og mitt eget, og det går mye sterkere inn på meg enn gamle herr Olsen. Det betyr dog ikke at barnets liv er mer verdt.

Jeg har skrevet noe om dette tidligere, for det er en sak som opptar meg mye. Politiet har et risikofyllt yrke, men "noen" må også utføre disse pliktene. Poenget med at man automatisk skal få strengeste straff for å skade / drepe en offentlig tjenestemann er jo nettopp for å forsøke å gi de de beste arbeidsvilkår i forbindelse med sin yrkesutøvelse.

I forbindelse med grov voldsutøvelse, drapstrusler og drap av polititjenestemenn bør strafferammene utvides i forhold til det alminnelige straffenivået for å gi disse best mulig beskyttelse, særlig med tanke på å gjøre terskelen fra trusler til faktiske handlinger å høy som mulig. Det bør også være en naturlig konsekvens av at strafferammene for vold mot offentlige tjenestemenn er utvidet i forhold til voldskriminalitet for øvrig. Både forsettlige og overlagte drap på offentlige tjenestemenn bør derfor kunne straffes med fengsel på livstid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 21:49   #46
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Men hva er egentlig forskjellen på fengsel og forvaring?

Fengsel er tidsbegrenset, mens forvaring kan i realiteten var hele livet ut.
Det er vel en minstetid ved forvaring også, men om de anser som faren for gjentagelse er til stede kan de holdes inne til de dør egentlig.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 04:10   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hm, kanskje du burde bestemme deg for hvem som er mest verdt? Sannheten er at det ikke er mulig å måle menneskeverd på den måten. Jeg reagerer sterkere hvis jeg leser om barnedrap, kontra drapet på en 78 år gammel mann, men det har mye med min livssituasjon å gjøre. Jeg bytter bare hode på det drepte barnet og mitt eget, og det går mye sterkere inn på meg enn gamle herr Olsen. Det betyr dog ikke at barnets liv er mer verdt.

Jeg har skrevet noe om dette tidligere, for det er en sak som opptar meg mye. Politiet har et risikofyllt yrke, men "noen" må også utføre disse pliktene. Poenget med at man automatisk skal få strengeste straff for å skade / drepe en offentlig tjenestemann er jo nettopp for å forsøke å gi de de beste arbeidsvilkår i forbindelse med sin yrkesutøvelse.

I forbindelse med grov voldsutøvelse, drapstrusler og drap av polititjenestemenn bør strafferammene utvides i forhold til det alminnelige straffenivået for å gi disse best mulig beskyttelse, særlig med tanke på å gjøre terskelen fra trusler til faktiske handlinger å høy som mulig. Det bør også være en naturlig konsekvens av at strafferammene for vold mot offentlige tjenestemenn er utvidet i forhold til voldskriminalitet for øvrig. Både forsettlige og overlagte drap på offentlige tjenestemenn bør derfor kunne straffes med fengsel på livstid.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 16:49   #48
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Jeg er helt enig med deg, Skremmeren.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 12:14   #49
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hm, kanskje du burde bestemme deg for hvem som er mest verdt?

Nei, for det er heldigvis ikke min jobb.

Dessuten uttalte jeg meg ikke om HVEM som var mest verdt, men hvilken HANDLING jeg anså som verst. Og jeg mener fortsatt at det å bortføre, voldta og drepe barn er en verre HANDLING enn å "forsvare seg" når politiet tar en på fersk gjerning under et ran.

Dersom politimannen hadde blitt oppsøkt i sitt hjem og henrettet ville jeg vært for en langt strengere straff enn når han blir drept i en skuddveksling under et ran.

Ser du forskjellen i handling? Overlegg kontra ikke overlegg?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 13:27   #50
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av bina, her.


Dersom politimannen hadde blitt oppsøkt i sitt hjem og henrettet ville jeg vært for en langt strengere straff enn når han blir drept i en skuddveksling under et ran.

Ser du forskjellen i handling? Overlegg kontra ikke overlegg?

Nei nei nei, fortsatt veldig uenig med deg. Naar han sitter i sin egen stue er han ikke paa jobb, og det er i sin stilling som politimann han skal ha ekstra beskyttelse gjennom loven.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 14:18   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.501
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ser du forskjellen i handling? Overlegg kontra ikke overlegg?

Jeg er helt enig med deg i at overlagt drap skal straffes strengere enn forsettelig drap. Jeg mener også at det skal straffes strengere at en politimann ble drept enn at en tilfeldig forbipasserende ble drept.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 14:49   #52
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Jeg synes det er et poeng at det er strafferabatt for tilståelse. Og da må de nødvendigvis komme ut med en lavere straff enn i første rettssaken.

Jeg har sittet i noen rettssaker, og det er problematisk at folk konsekvent "ikke husker" eller nekter å svare på spørsmål. Man blir da bare sittende å "synse" om tiltalte er skyldig eller ikke - og i noen tilfeller fører det faktisk til frikjennelse. (fordi man ikke kan dømme folk uten beviser).

Jeg tror det er en vel så viktig signaleffekt at disse folkene snakket / tilsto, som at de fikk 13 eller 18 års fengsel. For meg blir det feil å måle straffen opp mot verdien av politimannens liv. Et liv vil jo alltid være mer verdt enn en hvilken som helst fengselsstraff, spør du meg.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 16:12   #53
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det har jo vært endel snakk om at de har fått strafferabatt fordi de har tilstått også.
Ikke at det burde ha så mye å si, det har allerede vært en rettsak og hele greia har kostet samfunnet utrolig store mengder med penger.
Hadde det vært et "vanlig" ran og ikke en politimann som var bltt drept hadde de nok ikke satt inn så mange ressurser på å oppklare det.

Kjenner også at jeg blir sint inni meg når tilståelsene kommer ETTER at samfunnet har sølt bort millioner på etterforskning og utleverelser, men FØR endelig domsavsigelse. De skulle hatt i ræven! :motstander av korporal straff:

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.


I forbindelse med grov voldsutøvelse, drapstrusler og drap av polititjenestemenn bør strafferammene utvides i forhold til det alminnelige straffenivået for å gi disse best mulig beskyttelse, særlig med tanke på å gjøre terskelen fra trusler til faktiske handlinger å høy som mulig. Det bør også være en naturlig konsekvens av at strafferammene for vold mot offentlige tjenestemenn er utvidet i forhold til voldskriminalitet for øvrig. Både forsettlige og overlagte drap på offentlige tjenestemenn bør derfor kunne straffes med fengsel på livstid.

Det bør svi litt ekstra for å ta livet av en politimann, med tanke på hvilken stilling og oppgave de har i samfunnet :motstander av anarki:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 08:57   #54
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av @nne, her.

Nei nei nei, fortsatt veldig uenig med deg. Naar han sitter i sin egen stue er han ikke paa jobb, og det er i sin stilling som politimann han skal ha ekstra beskyttelse gjennom loven.

Så det du egentlig sier er at hvis noen kriminelle vil ta livet av en politimann så bør de få lavere straff hvis de oppsøker han hjemme og skyter han der, enn om de gjør det ute på gata mens han her i uniform? Og logikken her var...?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 08:58   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er helt enig med deg i at overlagt drap skal straffes strengere enn forsettelig drap. Jeg mener også at det skal straffes strengere at en politimann ble drept enn at en tilfeldig forbipasserende ble drept.

Da er vi nesten enige. Men jeg mener altså at hvem som blir skutt i skuddvekslingen er uinteressant.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:17   #56
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så det du egentlig sier er at hvis noen kriminelle vil ta livet av en politimann så bør de få lavere straff hvis de oppsøker han hjemme og skyter han der, enn om de gjør det ute på gata mens han her i uniform? Og logikken her var...?

Jøss. Det er en grunn til at det finnes en egen strafferamme for vold mot offentlig tjenestemann.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:34   #57
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jøss. Det er en grunn til at det finnes en egen strafferamme for vold mot offentlig tjenestemann.

Så sier du også at hvis de kriminelle hevner seg på politimannen når han har fri, så skal de ha lavere straff enn hvis de skyter han under et ran?

Det jeg prøver å si er at hvis han blir drept FORDI han er politimann så må det da være knekkende likegyldig om han i øyeblikket er på jobb eller har fri. Blir han skutt på grunn av jobben, så blir han skutt på grunn av jobben, og strafferammen bør være den samme.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:41   #58
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

:gir opp:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:48   #59
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Vet ikke helt om jeg orker mer jeg heller, for det virker ikke som du vil forstaa, men at du bare er ute etter aa kverulere.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så det du egentlig sier er at hvis noen kriminelle vil ta livet av en politimann så bør de få lavere straff hvis de oppsøker han hjemme og skyter han der, enn om de gjør det ute på gata mens han her i uniform? Og logikken her var...?

Det jeg har sagt er at jeg synes det er riktig at det hoeyere straff for aa ta livet av en politimann, slik at risikoen for aa gaa paa jobb skal vaere saa liten som mulig. Det blir som en slags beskyttelse. Jeg synes ikke straffen for aa oppsoeke en politimann for aa drepe skal vaere mindre bare fordi han ikke var paa jobb nei. I en slik situasjon er en politimann en politimann, men det er heldigvis ikke vaar jobb aa ta stilling til slike fiktive situasjoner du kommer med og jeg synes vi er inne paa en litt slitsom avsporing naa.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så sier du også at hvis de kriminelle hevner seg på politimannen når han har fri, så skal de ha lavere straff enn hvis de skyter han under et ran?

Det jeg prøver å si er at hvis han blir drept FORDI han er politimann så må det da være knekkende likegyldig om han i øyeblikket er på jobb eller har fri. Blir han skutt på grunn av jobben, så blir han skutt på grunn av jobben, og strafferammen bør være den samme.

Her er det nok ikke saa vanskelig aa vaere enig med deg, men jeg gjentar at heldigvis er det ikke min jobb aa fastsette strafferammene for slike ting.

Kanskje du ogsaa kan kjenne etter om det kanskje er riktig at en politimann skal ha den beskyttelsen det forhaapentligvis gir ham aa vaere en person det er ekstra dumt for dem selv aa drepe. Det er vel egentlig det som er kjernen i denne delen av diskusjonen.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:38   #60
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Jeg synes straffene her i landet er latterlig lave og helt på trynet. Når man får lenger straff for å være i besittelse av narkotika enn seksuelt missbruk av et barn så er det noe som ikke stemmer.

Jeg synes at 13 år for å ha drept en politimann er en stor vits av en straff. Hvilke signaler sender ikke det ut? Og jeg er også helt enig i at det bør være strengere straff for drap av offentlige tjenestemenn.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no