Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkedilemma

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-16, 14:15   #61
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hva betyr det egentlig at garnet er tweed? Er det at det er spettete? :rookie:

Ja, i bunn og grunn. Som regel er det garn som er blandet, og derfor tar farge ulikt, eller er blandet av ulike farger ull.

Sitat:

There are two common types of short fiber used to make the colorful flecks found in tweed yarn. The first is called a nep, a small nub of fiber that is usually removed from spinning fiber during the carding process to avoid creating slubs, or thick lumps, in a finished skein of spun yarn. Noils are coils of fiber that are also usually a byproduct of the carding process. Coils of silk called silk noil are sometimes mistakenly referred to as "raw silk," and can be used for making yarn with a tweedy appearance due to naturally appearing flecks of color within the silk fiber. Although neps and noils are often discarded after carding, some fiber artists save and market them as a way for spinners to add textural interest to their hand spun yarns.
Sometimes, the colored flecks in tweed are created by blending two different types of fiber that absorb dye in different ways, such as wool and cotton or wool and silk. Plant and animal fibers require different dyeing processes, so the wool may be dyed without dyeing any of the cotton or silk, creating flecks of white in the yarn. Many types of tweed yarn combine the technique of spinning neps or noils into the fiber with this dyeing technique to create even greater variations in color and texture.
One of the most famous kinds of woven tweed fabric is Donegal tweed, which is made in County Donegal, Ireland. Likewise, many tweed yarns are referred to as Donegal tweed. These yarns are usually made in Ireland and spun from the wool of Irish sheep. Some tweed yarns use the term "donegal" to describe the fiber used to create the flecks of color that characterize tweed.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-16, 17:04   #62
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Kult! Takk!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 16:25   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Jeg er fornuftig og frugal. Det ble røytetøyet, og ikke ble jeg ferdig på togturen. Jeg var ganske flink, men ble togsyk. Og i dag har jeg vært på Litet Nystet og ikke kjøpt noe.

Jeg har også regnet ut at jeg har ca tre timer igjen med aktiv strikking, før vrangborden nederst på ermene, siden det tar meg ca 30 minutter å strikke en mønsteromgang på begge ermene og jeg bør ha seks til.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 16:33   #64
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 16:47   #65
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.923
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkedilemma



Inne på Litet Nystan og ikke kjøpt no? Visste ikke at det gikk an.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 16:58   #66
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkedilemma

En strikkepietist.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 18:29   #67
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Jeg hadde med meg en utålmodig Hiawata, Amylin. Det var mye lekkert der, men jeg tenkte jeg skulle være flink og bare kjøpe til planlagte prosjekter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 18:40   #68
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.923
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkedilemma

Må innrømme at om jeg har med utålmodige barn, blir det sånn: Jeg SKAL ha noe, også rasker jeg med meg garn til en genser i en type garn, nok en genser i en annen type garn og kanskje til og med den tredje og går til kassa. Litt sånn grab med deg det du kan før det blir solgt ut eller borte-greie. Blir som regel dyrere enn om jeg har tid til å tenke meg om, for da kjøper jeg ofte mindre og til et eller annet tenkt prosjekt. (Kan neppe si at alle kiloene med garn jeg har var tenkt til et prosjekt.)

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 18:42   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

De hadde et aldeles nydelig gjenvunnet silkegarn, men det kostet 169,- for 100 gram. Det hadde blitt en dyr genser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 19:40   #70
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma

Du jo ikke strikke genser av alt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 19:48   #71
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.286
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Må innrømme at om jeg har med utålmodige barn, blir det sånn: Jeg SKAL ha noe, også rasker jeg med meg garn til en genser i en type garn, nok en genser i en annen type garn og kanskje til og med den tredje og går til kassa. Litt sånn grab med deg det du kan før det blir solgt ut eller borte-greie. Blir som regel dyrere enn om jeg har tid til å tenke meg om, for da kjøper jeg ofte mindre og til et eller annet tenkt prosjekt. (Kan neppe si at alle kiloene med garn jeg har var tenkt til et prosjekt.)

Haha, sånn er jeg også.

Jeg skulle på garnbutikken for å finne rååååsa garn for å strikke en til "slenge på seg jakke" til Lillesøster.
De hadde ikke rett råååååsa.
Det fornuftige hadde vært å gått ut.

Men neida, jeg og Lillesøster fant i grønt, veldig grønt isteden.

Og ettersom jeg var der, og guttungen maste, så endte jeg med å kjøpe 8 nøster sandnes merino også. Jeg tror jeg tenkte å strikke sikksakk-skjørt. *dom*

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 20:13   #72
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.923
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkedilemma

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du jo ikke strikke genser av alt.

Nei, det må man ikke. Tidligere kjøpte jeg et nøste av et nytt garn for å prøve. Det endte opp med et garnlager som ikke egnet seg til noe. Eller kunne blitt en haug med pulsvarmere, da. Så endret jeg strategi og bestemte meg for å kjøpe garn jeg ikke helt visste hva skulle bli, men da måtte jeg kjøpe nok til en genser til meg. Fin strategi og smart når jeg skal lete i lageret etter noe, for jeg har som regel nok garn. Kanskje ikke like smart når det gjelder plass og lagerslanking, da.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 20:45   #73
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Nei, det må man ikke. Tidligere kjøpte jeg et nøste av et nytt garn for å prøve. Det endte opp med et garnlager som ikke egnet seg til noe. Eller kunne blitt en haug med pulsvarmere, da. Så endret jeg strategi og bestemte meg for å kjøpe garn jeg ikke helt visste hva skulle bli, men da måtte jeg kjøpe nok til en genser til meg. Fin strategi og smart når jeg skal lete i lageret etter noe, for jeg har som regel nok garn. Kanskje ikke like smart når det gjelder plass og lagerslanking, da.

Samme her, jeg har sikkert garn til minst 20 voksengensere i lageret, i tillegg til alt garnet som ikke er i genserkvanta.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 22:40   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Neida, jeg ikke strikke genser. Men jeg er ikke strikkevant nok til å "slumpkjøpe" en fornuftig mengde garn. Å hekle silkeamigurumier blir liksom litt råflott, men er omtrent det eneste alternativet jeg kan komme på med 1-3 nøster. Da er det bedre å ikke kjøpe noe.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 22:42   #75
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma

Lue, votter og sjal er veldig greie småplagg, sånn hvis du skulle bli En Som Strikker.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-16, 22:46   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma

Næh, vottene tar mamma seg av og lue ville jeg aldri strikket av silke. Et silkekjolen kunne jeg kanskje heklet eller strikket, men jeg er nok typen som må finne oppskrift først, deretter garn. Jeg kommer nok til å holde meg til å kun strikke plaggene jeg ikke får noen andre til å strikke til meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no