Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-13, 22:44   #21
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Vår fyller 1 år og 5 mnd nyttårsaften, og jeg tror det kommer til å gå greit. Hun var rolig i fjor helt til vi gikk ut i hagen kl 24 uten å ta henne med. Jeg gikk inn igjen med en gang jeg hørte henne bjeffe og da var alt greit. Vi satt i sofaen og så ut. Det blir spennende å se hvordan hun reagerer i år. Jeg har sagt ja til å jobbe dagvakt nyttårsaften, nei til å jobbe seinvakt eller nattevakt.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:45   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Vi har feiret nyttår med to hunder i gjengen i noen år. De har vært veldig rolige helt fra starten. Mulig det hjelper at de er to hunder sammen som kjenner hverandre godt..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:54   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Dette blir første nyttårsaften, så jeg vet ikke? Vi skal ha ham med på fest, og holder oss inne mesteparten av kvelden. Kun kort ut for å tisse etter at det blir mørkt, tenker jeg. Folk starter jo så tidlig å smelle.
Hyacinth, prøv å stappe bomull inn i ørene på hunden. Tenkte jeg skulle prøve på det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:58   #24
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.863
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Uff ja.
Det gikk greit med vår hund 1.året. Da var han 9måneder, var med i selskapet og merket ikke noe til raketter.
I fjor var han engstelig og skalv når rakettene ble skutt opp. gikk greit allikevel. Men husker at han peste skikkelig.
Nå er det likedan. Det blir skutt opp litt innimellom og han skjelver litt og det merkes at han ikke vil ut i hagen alene. Peser ikke ennå men det kommer vel på tirsdag.
Vi er bedt bort så han skal være hos svigers. Der får han masse kos og oppmerksomhet så tror det går fint. De har tv på veldig høyt så mulig det kan dempe litt av lyden på rakettene. .

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:04   #25
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Det lureste man kan gjøre med hunder som viser redsel er å vise dem at dette er helt naturlig og ikke noe å være redde for. Lek med dem, ikke vise at det er synd på dem, gjør dette til en naturlig ting og ikke dill og trøst dem.

I vår uvitenhet med hund nr 1 trøstet og koste vi - han var livredd fram til han var gammel og døv. Min venninnes hund nr 2 lekte vi med ball med mens rakettene ble avfyrt da hun var rundt året, hun ble aldri redd på samme måten.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:09   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette blir første nyttårsaften, så jeg vet ikke? Vi skal ha ham med på fest, og holder oss inne mesteparten av kvelden. Kun kort ut for å tisse etter at det blir mørkt, tenker jeg. Folk starter jo så tidlig å smelle.
Hyacinth, prøv å stappe bomull inn i ørene på hunden. Tenkte jeg skulle prøve på det.

Takk for tips! Har tenkt på det, men hun er ikke sånn kjenperedd, bare litt sånn at hun ligger i sofaen og kikker litt, liksom. Ikke hele roen. Det er i grunnen verre når vinduer smeller i full storm, det har det vært mye av i desember. Hun tasser mer enn ellers da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:11   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Vår hund er fire år (vi har hatt ham i to av dem). Han finnes ikke redd for raketter. Både i fjor og i forfjor var han med ut rundt midtnatt og han var, som alltid ellers, bare opptatt av å pisse flest mulig plasser på kortest mulig tid.

Foreldrene mine har en Irsk setter som er redd for raketter. Faren min løser det med å ta henne ut i skogen på dagen og skyte et skudd i lufta. Da tror den ulure bikkja at all smellinga resten av kvelden er skudd, og dermed bryr hun seg ikke (men de tar henne ikke med ut på kvelden, da).

Haha, "ulure bikkja". Har ikke settere rykte på seg for å være litt dumme? Mener å ha hørt det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:13   #28
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk for tips! Har tenkt på det, men hun er ikke sånn kjenperedd, bare litt sånn at hun ligger i sofaen og kikker litt, liksom. Ikke hele roen. Det er i grunnen verre når vinduer smeller i full storm, det har det vært mye av i desember. Hun tasser mer enn ellers da.

Vi har også hatt mye vind, lyn og torden her vi bor, Vestlandet it is. Hjemme har hun ikke vist noe tegn til uro pga været men i julen var vi hos mine besteforeldre og da knurret hun når det begynte å tordne julaften. Sto å kikket ut vinduet og knurrrrrret.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:16   #29
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Vår er livredd, han er hysterisk hele kvelden, egentlig så lenge det smeller. Vi har prøvd utallige ting for å roe ned, men han er og blir skikkelig skuddredd. Vi vet hvorfor så det får bare være som det er.
Han skal i alle fall ikke dopes, hundene er jo like redde med dop innabords, alt blir jo forsterket, men man ser det bare ikke like lett på dem. Jeg har hatt mange gode samtaler med dyrleger som alle fraråder å dope redde hunder, og jeg er helt enig. Jeg vil jo ikke at han skal være redd uten å få agert på redselen sin, han skal ikke måtte ligge å være livredd inni seg uten å kunne reagere, det er jo dyreplageri på sitt verste.
Vi er alltid sammen med ham, oppfører oss normalt, har på litt musikk og lar ham gjøre som han trenger. Han er ikke mottakelig for mat, lek, tur, kos, godbiter eller noen ting, han må bare få fred til å være redd og gjemme seg rundt omkring. Stakkaren.
Og så krysser jeg fingre for at ikke naboene begynner å skyte tidlig, det er ei plage med raketter som starter å smelle et par dager før nyttår og varer til langt uti januar. Jeg skulle ønske det var totalforbud mot fyrverkeri. (Ikke bare på grunn av hunden da.)

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:17   #30
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Vår hund leer ikke på et øre en gang. Hun er ofte med ut under oppskyting også og tar det hele med knusende ro. Hun har alltid vært den minst nervøse hunden i gata og har som oppgave i å roe ned andre hunder vi feirer dagen sammen med.
Husker vår barndomshund som lå midt i dobbeltsengen og skalv mens vi byttet på å trøste. Tror det er et poeng, som ble nevnt tidligere i tråden, at man bare oppfører seg helt normalt rundt hunden og ikke lærer den at dette er skummelt og at du nå trenger du trøst.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:20   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Inter: Jeg håper ikke du fikk inntrykk av at jeg synes det er en god idé å dope hunden? Hvis du tenker på hovedinnlegget, så var det mest en talemåte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:20   #32
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Btw, et vennepar har en vorster som er så redd at de må reise til hytten sin langt i gokk OG må dopes den ned i tillegg. Dette er etter at de har gått på et kurs og kjøpt en cd med som skal spilles jevnlig for hunden gjennom 6 mnd. før nyttårsaften. Tror dere at dette hjalp? Tror dere denne hunden er en fin jakthund?

Må legge til at jeg har all sympati med alle hundeeiere som har livredde hunder. Det er i grunnen ikke rart all den tid dette er veldig unaturlig og bråkete for hunden. Jeg tror det heller er unntakene med über rolige hunder.


Sist redigert av Schnuppa : 29-12-13 kl 23:25.
Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:25   #33
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Inter: Jeg håper ikke du fikk inntrykk av at jeg synes det er en god idé å dope hunden? Hvis du tenker på hovedinnlegget, så var det mest en talemåte.

Neida, jeg bare nevnte det siden mange sverger til doping uten å ane hva det faktisk gjør med hunden. Argumenter som "det virker jo for den ligger jo rolig" kommer ofte.
Og fordi mange har sagt at jeg må jo dope ham som er så redd, så jeg ville komme den i forkjøpet med det samme.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:28   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Neida, jeg bare nevnte det siden mange sverger til doping uten å ane hva det faktisk gjør med hunden. Argumenter som "det virker jo for den ligger jo rolig" kommer ofte.
Og fordi mange har sagt at jeg må jo dope ham som er så redd, så jeg ville komme den i forkjøpet med det samme.

Ja, det blir jo det samme som det der med å trøste hunden. Ikke smart.

Jeg skjønner litt at valpen vår skvatt i fjor. Ni uker, ny hos oss, mange tisseturer mens det smalt så det sang rundt ørene hennes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:54   #35
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Haha, "ulure bikkja". Har ikke settere rykte på seg for å være litt dumme? Mener å ha hørt det.

Hehe, jo, de har ikke rykte på seg for å være smarte akkurat. Det er liksom å ta stand de kan.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 00:04   #36
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Dessverre ser det ut som om valpen vår, 11 uker, ikke likker smellere. Vi var ute å gikk tur i dag når noen fyrverkerier gikk av. Hun blev som forsteinet og skalv. Dessverre skjedde det igjen nå i kveld. Da prøvde hun gjemme seg og rygget bakover, skjelven som bare det.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 08:24   #37
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Vår leer heldigvis ikke på et øyelokk mens han er inne og det smeller. Når han måtte ut og tisse i fjor mens det smalt, så ble han litt engstelig og ville fort inn igjen, men så snart han var inne i godstolen igjen, så var han helt rolig, heldigvis.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 08:39   #38
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.755
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Blir spennende dette fordi det er hundens første nyttårsaften. Jeg har ingen planer om å sitte oppe til midnatt, så jeg tenker hun være på soverommet med meg. Om hun velger senga, golvet eller buret mens raketthylet står på som verst gjenstår å se, men jeg forventer ingen panikk eller redsel av betydning.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 08:57   #39
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.425
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Jeg har ikke lest hele tråden, men dette er mitt tips som jeg skrev ned til en med valp:

Det er ikke hyggelig når det blir slik. Min erfaring tilsier følgende: Nå når du har sjansen før nyttårsaften så har du alltid en leke tilgjengelig og godteri i lommen. Så snart du hørere noen raketter (eller om noen i familien skyter av noen bittesmå type kinaputter utenfor huset) så får du hennes oppmerksomhet med mat eller leke og berømmer henne masse når hun ikke er så redd som hun var sist. Masse lek og noe godt og berøm, berøm. Hun er liten nå, men om min hund er redd i morgen, nå når han er større så sier jeg Nei til ham og roser ham når han viser at det ikke er noe å være redd for. Jeg kan ikke trøste ham ettersom jeg da forteller ham at å være redd er riktig. Da kan han oppfatte at jeg også syns det er skummelt og at det faktisk er helt riktig å være redd. Øv, øv, øv nå før morgendagen. Ved 12 i morgen tar du henne til et sted der det er så stille som mulig. Setter på musikk og er der, lek med henne om hun er våken, øv på ting hun kan, fjern oppmerksomheten fra lydene. Og ros masse masse om hun er rolig. Eller dra til fjells, men da risikerer dere å måtte gjøre det år etter år.


Sist redigert av Pelen : 30-12-13 kl 09:18.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 09:57   #40
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Hva gjør dere med HUNDEN på nyttårsaften?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men dette er mitt tips som jeg skrev ned til en med valp:

Det er ikke hyggelig når det blir slik. Min erfaring tilsier følgende: Nå når du har sjansen før nyttårsaften så har du alltid en leke tilgjengelig og godteri i lommen. Så snart du hørere noen raketter (eller om noen i familien skyter av noen bittesmå type kinaputter utenfor huset) så får du hennes oppmerksomhet med mat eller leke og berømmer henne masse når hun ikke er så redd som hun var sist. Masse lek og noe godt og berøm, berøm. Hun er liten nå, men om min hund er redd i morgen, nå når han er større så sier jeg Nei til ham og roser ham når han viser at det ikke er noe å være redd for. Jeg kan ikke trøste ham ettersom jeg da forteller ham at å være redd er riktig. Da kan han oppfatte at jeg også syns det er skummelt og at det faktisk er helt riktig å være redd. Øv, øv, øv nå før morgendagen. Ved 12 i morgen tar du henne til et sted der det er så stille som mulig. Setter på musikk og er der, lek med henne om hun er våken, øv på ting hun kan, fjern oppmerksomheten fra lydene. Og ros masse masse om hun er rolig. Eller dra til fjells, men da risikerer dere å måtte gjøre det år etter år.

Ja. Trene er nøkkelordet. Ikke vent til nyttårsaften. Begynn med et lite bank i bordet og belønn. (Selv om hunden ikke helt begriper hvorfor det belønnes til å begynne med.) Så øker man bare på med hardere bank og eskalerer opp til grytelokk e.l.
Min flat gikk fra å være en skuddredd nervebunt til å insistere på å være med ut og høre på rakettene, han trodde det regnet godteri.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no