Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-07, 19:43   #21
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.107
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Vet ikke, og lar spørsmålet ligge tror jeg.... for når jeg ser hva de ungene blir foret opp på, så skjønner jeg godt at andelen mennesker med diabetes er skremmende høy her jeg bor. Det har nok dessverre mye å gjøre med at de alltid velger det billigste, og ikke beste alternativet i butikken, for folk flest har dårlig råd her.

Hvitt brød (loff-type fra USA tilsatt kilovis med stoffer for at det skal holde seg ferskt i 14 dager), bokser med kuli-lignende innhold med navn som SolYSol, Capri Sun osv. i farger som turkis, lyserosa osv. Typisk mellommåltid er ostepop eller oste-kjeks og middag er rice,peas and chicken - HVER dag, og skal de skeie ut rundt lønningsdag så er det KFC som gjelder.

Huff!! Jeg kommer ikke over da jeg spurte svigerinnen min i San Francisco (da vi besøkte henne) om det ikke fantes grovt brød i butikkene, og hun sa at "her får du to typer, omtrent som loff i Norge... og enda hvitere" .

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 19:47   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Maximillia

Mener du at matlysten forsvinner mer av en Kulikartong enn av en kartong ren juice?

Ja, hun blir generelt sett mer "mett" av sukkerinnholdige produkter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 19:50   #23
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

I dagligtale ville jeg nok ha kalt slike bokser med leskedrikk for juice, ja - selv om jeg jo vet at det er tilsatt sukker og dermed teknisk sett ikke kvalifiserer til den betegnelsen. Synes det var et hyggelig påfunn av butikken lell, jeg da. (Og hvorfor serverte de ikke te til oss som ikke drikker kaffe? )


Jeg vet at tanken bak er god, men jeg ser ikke helt problemet med å gi barna noe ordentlig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 19:59   #24
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.450
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Jeg er klar over at det ikke er juice naar det er tilsatt sukker. Jeg mente bare at jeg ikke ville reagert paa at de kalte det juice i en slik sammenheng. Poenget hennes var vel at de tilböd drikke til baade barn og voksne, noe jeg egentlig synts var et hyggelig tiltak, som vel ogsaa er saapass sjeldent at barna "overlever".

Jeg har aldri hört om at barn blir mettere av aa drikke kuli enn av aa drikke juice, saa der laerte jeg noe nytt. Det poenget skjönner jeg, selv om jeg ikke tror at det er noen krise om barna spiser litt mindre til middag en sjelden gang.

Jeg trodde det var skader paa tennene og sukker Skremmeren hadde reagert paa, og naar hun nevnte alternativene som hun saa paa som bedre - bl.a. eplejuice - som har store mengder fruktsukker og syre, reagerte jeg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:08   #25
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt om snuppa fikk en kuli på butikken, men jeg hadde reagert på at de kalte det juice.. merkelig at de som jobber i butikken ikke klarer å kalle en kuli for en kuli eller saft for den saks skyld..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:09   #26
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.107
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

som vel ogsaa er saapass sjeldent at barna "overlever".

Nei... her er du inne på et vesentlig poeng!

I barnehagen er det bursdager flere ganger i måneden, så kommer det noen på besøk og man serverer noe ekstra... samme får man når man er på besøk, så er det lørdag og man skal kose seg, så har barnet vært flink hos frisøren eller hos legen og man gir en belønning. Sånn går dagene, og vips har har hele uka gått og det har vært grunner til at ungen har fått sukkerkliss hver dag... og ukene går og blir til år... og vips har ungen fått diabetes 2, overvektproblemer eller andre ubehagelige ting.

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:18   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nei... her er du inne på et vesentlig poeng!

I barnehagen er det bursdager flere ganger i måneden, så kommer det noen på besøk og man serverer noe ekstra... samme får man når man er på besøk, så er det lørdag og man skal kose seg, så har barnet vært flink hos frisøren eller hos legen og man gir en belønning. Sånn går dagene, og vips har har hele uka gått og det har vært grunner til at ungen har fått sukkerkliss hver dag... og ukene går og blir til år... og vips har ungen fått diabetes 2, overvektproblemer eller andre ubehagelige ting.

Jepp, sånn er det mange som har det, skal vi se på den skremmende økende tendensen til livsstilsykdommer blant barn (og voksne).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:21   #28
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.450
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nei... her er du inne på et vesentlig poeng!

I barnehagen er det bursdager flere ganger i måneden, så kommer det noen på besøk og man serverer noe ekstra... samme får man når man er på besøk, så er det lørdag og man skal kose seg, så har barnet vært flink hos frisøren eller hos legen og man gir en belønning. Sånn går dagene, og vips har har hele uka gått og det har vært grunner til at ungen har fått sukkerkliss hver dag... og ukene går og blir til år... og vips har ungen fått diabetes 2, overvektproblemer eller andre ubehagelige ting.

Slik er det selvsagt aaaaaldri hos oss. :skrape:

Men da er vi tilbake til sukkerdiskusjonen, og jeg trodde av et par innlegg over her, at det ikke var sukkeret man reagerte paa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:38   #29
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.820
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Vi har flere ganger bestilt juice fra menyen på restaurant, og fått kuli. Jeg har sagt ifra hver gang. Ikke at jeg anser det som noen verdenskrise, men prinsippielt synes jeg de kan skrive kuli, ikke juice.


Jevnt over synes jeg det er synd at det er mye lettere å få kjøpt solrik, kuli osv fremfor ren juice.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:39   #30
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jevnt over synes jeg det er synd at det er mye lettere å få kjøpt solrik, kuli osv fremfor ren juice.

Enig. Mange steder har de jo bare sånt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:40   #31
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nei... her er du inne på et vesentlig poeng!

I barnehagen er det bursdager flere ganger i måneden, så kommer det noen på besøk og man serverer noe ekstra... samme får man når man er på besøk, så er det lørdag og man skal kose seg, så har barnet vært flink hos frisøren eller hos legen og man gir en belønning. Sånn går dagene, og vips har har hele uka gått og det har vært grunner til at ungen har fått sukkerkliss hver dag... og ukene går og blir til år... og vips har ungen fått diabetes 2, overvektproblemer eller andre ubehagelige ting.

Jeg tenker mye over dette, for hvis man skulle være så dum å ytre sin bekymring om overdrevne bursdagsfeiringer i bhg og lignende, blir man vanligvis møtt med dustekommentarer som "en gang i blant skader da ingen..." og "hva gjør det om ungen spiser kake i barnehagen, det er jo så sjelden..." osv. Da lurer jeg veldig på hvilken verden de eller den personen lever i.

Jeg synes det er vanskelig å komponere middagsretter over en uke som skal inneholde alt barnet trenger for vekst og utvikling. Jeg synes det er vanskelig å finne den maten med minst sukker, i håp om å gi henne et tilsvarende grunnlag jeg fikk da jeg voks opp. Jeg liker å "skjeie ut" av og til, og for oss kan det være en tur på McDonalds. Sånn er det, jeg elsker hamburgere. Men nå til dags, føler jeg aldri at vi kan det, for snur jeg ryggen til, så smatter jentungen på en kuli fordi Rema feirer år, mannen på restauranten sender jentungen av sted med en is og en kjærlighet på pinne, venninnen min gir henne en stratos for eksemplarisk oppførsel på café og den koselige mannen på bakern gir henne et skolebrød for hun er jo bare så søt. Er det ingen andre som opplever dette? Som med hånden på hjertet kan si at "ja, når bhg feirer en eller annen unge, da spiser ungen det eneste søte den uka!"
Jeg føler jeg ikke har den kontrollen over barnets inntak, for jeg kan ikke nekte henne andres "snillisme", ikke når ungen blir direkte tilbudt herligheten. Hvis noen først skal gi henne noe godt, så bør jeg eller pappaen få lov til det.

Så da tenker jeg at kanskje andre foreldre ikke tenker over hva de putter i ungene sine, kanskje det forklarer denne "ny og ne-en" alle snakker om.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:43   #32
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.820
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nei... her er du inne på et vesentlig poeng!

I barnehagen er det bursdager flere ganger i måneden, så kommer det noen på besøk og man serverer noe ekstra... samme får man når man er på besøk, så er det lørdag og man skal kose seg, så har barnet vært flink hos frisøren eller hos legen og man gir en belønning. Sånn går dagene, og vips har har hele uka gått og det har vært grunner til at ungen har fått sukkerkliss hver dag... og ukene går og blir til år... og vips har ungen fått diabetes 2, overvektproblemer eller andre ubehagelige ting.


Kan du gjøre meg en kjempetjeneste og komme hit og forklare dette for vesla sine besteforeldre, oldeforeldre og andre slektninger? Vi har så stor familie, og oldemor nummer en synes hun ser vesla såå sjelden, det er klart hun må få lov til å gi henne kaker og sjokolade, oldemor nummer to mener akkurat det samme, osv osv. Jo eldre de er, jo vanskeligere er det å få dem til å forstå at vi vil begrense dette litt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:47   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.450
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker mye over dette, for hvis man skulle være så dum å ytre sin bekymring om overdrevne bursdagsfeiringer i bhg og lignende, blir man vanligvis møtt med dustekommentarer som "en gang i blant skader da ingen..." og "hva gjør det om ungen spiser kake i barnehagen, det er jo så sjelden..." osv. Da lurer jeg veldig på hvilken verden de eller den personen lever i.

Jeg synes det er vanskelig å komponere middagsretter over en uke som skal inneholde alt barnet trenger for vekst og utvikling. Jeg synes det er vanskelig å finne den maten med minst sukker, i håp om å gi henne et tilsvarende grunnlag jeg fikk da jeg voks opp. Jeg liker å "skjeie ut" av og til, og for oss kan det være en tur på McDonalds. Sånn er det, jeg elsker hamburgere. Men nå til dags, føler jeg aldri at vi kan det, for snur jeg ryggen til, så smatter jentungen på en kuli fordi Rema feirer år, mannen på restauranten sender jentungen av sted med en is og en kjærlighet på pinne, venninnen min gir henne en stratos for eksemplarisk oppførsel på café og den koselige mannen på bakern gir henne et skolebrød for hun er jo bare så søt. Er det ingen andre som opplever dette? Som med hånden på hjertet kan si at "ja, når bhg feirer en eller annen unge, da spiser ungen det eneste søte den uka!"
Jeg føler jeg ikke har den kontrollen over barnets inntak, for jeg kan ikke nekte henne andres "snillisme", ikke når ungen blir direkte tilbudt herligheten.

Så da tenker jeg at kanskje andre foreldre ikke tenker over hva de putter i ungene sine, kanskje det forklarer denne "ny og ne-en" alle snakker om.

Jeg er veldig enig med deg, egentlig, selv om det kanskje ikke virket saann tidligere i traaden. Da reagerte jeg paa at eplejuice skulle vaere noe bedre, for i min verden er det faktisk ikke det.

Jeg kan ikke fordra at andre bestemmer naar mitt barn skal skeie ut. Det vil jeg ha kontroll paa selv. Naa gaar han i en veldig liten bhg., saa antall barnebursdager paa et aar, er faa. I tillegg bor vi langt borte fra familie, og er ogsaa "spart for" alt besteforeldre kan "finne paa" ift. sötsaker (jöss, endelig en positiv ting med aa bo slik ift. besteforeldrene :hulker litt men tar seg sammen og sporer tilbake: ). Problemer med bakere og "velmenende" restaurantmedarbeidere har jeg imidlertid opplevd flere ganger. En gang skjelte jeg ut en av de sistnevnte, forresten. :skrape:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 20:50   #34
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Vi har ikke mye slekt og venner som kommer med godterier, så jeg opplever det ikke som noe problem. (Bestefar kommer kanskje en lørdag formiddag i måneden med bolle og en eller annen drikke, det kan være Kuli og det kan være mini-Imsdal). Barnehagen feirer bursdager kun avdelingsvis, det vil si at det er i gjennomsnitt litt mer enn en bursdag i måneden. Vi har et sunt kosthold i bunnen, så jeg er ikke bekymret for "i ny og ne"-tingene. Hamburgere er definitivt ikke min greie, så det er ingen fristende utskeielse for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:48   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Men da er vi tilbake til sukkerdiskusjonen, og jeg trodde av et par innlegg over her, at det ikke var sukkeret man reagerte paa.

Jo man reagerte vel også på sukkeret? Det er snakk om det raffinerte tilsatte sukkeret her, som ikke bare er skadelig for tennene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:52   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mine svigerser er blitt litt bedre, men før tok de helt av. Eller, bedre og bedre - i kveld, etter å ha vært sammen med bestefaren en halvtimes tid (rett før leggetid), kom hun hjem med melkesjokolade og 0,5 liter cola!! :re2:

De bor 5 minutter unna oss med bil, og nå skal hun bo hos dem i hele neste uke (pga operasjonen min). Hun elsker jo å være der, men jeg kommer vel til å få en unge med diabetes hjem, omtrent.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 21:54   #37
Alan
Hypokonder
 
Alan sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Innlegg: 104
Alan er litt kul
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De bor 5 minutter unna oss med bil, og nå skal hun bo hos dem i hele neste uke (pga operasjonen min). Hun elsker jo å være der, men jeg kommer vel til å få en unge med diabetes hjem, omtrent.

På en uke!?!
Håper du satte dette VELDIG på spissen.

__________________
Hilsen Alan ('70), mamma til Fredrik ('01) og Andreas ('03)
Alan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:10   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Jeg hadde nok ikke reagert om poden ble tilbudt Kuli på butikken. Hvis problemet er middagen hadde vi tatt den med oss hjem og sagt han fikk den etter han hadde spist.
Uansett hva poden får eller får tlbud om så er det vi som bestemmer om eller når han får bruke/spise/drikke det.

Dette ble en litt rar tråd syns jeg. Hvis butikken (eller noen andre for den del) gir bort noe, så kan man ikke mumle i skjegget over at de ikke ga bort noe annet? Er jeg helt på jordet?

Man kan være enig om at kuli ikke er sunt, eller at kuli ikke er juice, men å bli tilbudt noe, for så å tenke "det skulle vært noe annet" er litt underlig syns jeg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:12   #39
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.107
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker mye over dette, for hvis man skulle være så dum å ytre sin bekymring om overdrevne bursdagsfeiringer i bhg og lignende, blir man vanligvis møtt med dustekommentarer som "en gang i blant skader da ingen..." og "hva gjør det om ungen spiser kake i barnehagen, det er jo så sjelden..." osv. Da lurer jeg veldig på hvilken verden de eller den personen lever i.

Jeg synes det er vanskelig å komponere middagsretter over en uke som skal inneholde alt barnet trenger for vekst og utvikling. Jeg synes det er vanskelig å finne den maten med minst sukker, i håp om å gi henne et tilsvarende grunnlag jeg fikk da jeg voks opp. Jeg liker å "skjeie ut" av og til, og for oss kan det være en tur på McDonalds. Sånn er det, jeg elsker hamburgere. Men nå til dags, føler jeg aldri at vi kan det, for snur jeg ryggen til, så smatter jentungen på en kuli fordi Rema feirer år, mannen på restauranten sender jentungen av sted med en is og en kjærlighet på pinne, venninnen min gir henne en stratos for eksemplarisk oppførsel på café og den koselige mannen på bakern gir henne et skolebrød for hun er jo bare så søt. Er det ingen andre som opplever dette? Som med hånden på hjertet kan si at "ja, når bhg feirer en eller annen unge, da spiser ungen det eneste søte den uka!"
Jeg føler jeg ikke har den kontrollen over barnets inntak, for jeg kan ikke nekte henne andres "snillisme", ikke når ungen blir direkte tilbudt herligheten. Hvis noen først skal gi henne noe godt, så bør jeg eller pappaen få lov til det.

Så da tenker jeg at kanskje andre foreldre ikke tenker over hva de putter i ungene sine, kanskje det forklarer denne "ny og ne-en" alle snakker om.

Kunne ikke vært mer enig!

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 22:13   #40
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.107
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Kan du gjøre meg en kjempetjeneste og komme hit og forklare dette for vesla sine besteforeldre, oldeforeldre og andre slektninger? Vi har så stor familie, og oldemor nummer en synes hun ser vesla såå sjelden, det er klart hun må få lov til å gi henne kaker og sjokolade, oldemor nummer to mener akkurat det samme, osv osv. Jo eldre de er, jo vanskeligere er det å få dem til å forstå at vi vil begrense dette litt.

Kunne vi byttet da slik at du kommer hit?

I julen sa en av disse velmenende i svigerfamilien til meg "det er jo lov å utvise litt skjønn"...

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no