Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rusede foreldre i julen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 16:35   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Rusede foreldre i julen

http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2444026.ece

Jeg leste denne artikken, det er vondt å lese om hennes opplevelser. Jeg reagerte alikevel på fokuset fra Røde Kors i slutten av artikkelen, på at folk kan prate høyere når de drikker og at det er viktig å forklare barnet når de reagerer på det. Jeg skjønner at de vil at folk skal tenke over alkoholforbruket i julen, men treffer de riktig? Hva med fokuset på alle de barna som lever under så alvorlige forhold som det blir fortalt om tidligere i artikkelen, hvorfor er det så mange som ikke blir tatt vekk tidligere, hvorfor reagerer ikke skole/barnehage/sfo/naboer. Det er rystende å lese at hun blir satt i fosterhjem som 15-åring. 15 år med ødelagt barndom, hvorfor skjer det gjerne ikke noe tidligere? Jeg synes det er en bagatell hvis noen opplever at pappa prater litt høyere etter en sjelden konjakk for mye.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 17:22   #2
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Føltes sikkert godt for henne å få sagt det, og siden hun sto fram med navn og bilde, så vet alle i foreldrenes lokalmiljø nå om hvilke svin de var under oppveksten og at de sovnet på julaften.

Øl og vin er jo en naturlig del av vår kultur, og det har vel også vært det siden før vi begynte å feire jul. Jol handlet vel mest om å drikke til det var slutt på mjøden, og det kunne nok ta sin tid. Her i huset hender det vi drikker vin til maten, og slikt. Men vi er varsom på å ikke være påvirket. Men å begynne å forklare cognacens virkninger, det rådet kommer vi neppe til å følge.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 17:28   #3
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Jeg blir litt irritert over svart-hvitt holdningen til alkohol. Det denne jenta beskriver er noe helt annet enn vin til maten eller til og med litt høylytte voksne.

Her er det en jente som ble neglisjert og misshandlet og noen burde ha reagert lenge før. Det er ikke noen grunn til at jeg ikke kan ta et glass vin, det at det sammenlignes blir bare dumt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 17:45   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.197
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

De som blir sviktet i jula på den måten som er beskrevet i artikkelen blir jo også sviktet resten av året. Og det er noe man skal være obs på, ikke bare i julehøytiden, selv om den kanskje kan virke enda tøffere enn hverdagen. Når det gjelder BV har jeg for tiden veldig lite gode tanker om dem, men det er på grunn av en enkelt sak, og ikke generelt. Og det hjelper ikke alltid at skolen sier ifra om igjen og om igjen....

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 17:48   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Men kanskje må man gjøre det sånn i et forsøk på å nå frem til dem som trenger det?

De som har alkoholproblemer vil jo sjelden innse det, men heller bagatellisere og si at "jeg tar bare ett glass av og til", og "det skader ingen".

Jeg vet ikke. Kanskje er det heller ikke mulig å nå frem her uansett, og det eneste man oppnår med slikt er å gi dem som ikke trenger det enda mer dårlig samvittighet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:24   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

De som drikker for mye, drikker nok ikke for mye kun i jula. Men mange er nok "flinke" til å bruke slike anledninger som unnskylding for å drikke og kose seg.

Det er ikke enten eller. Mange klarer å kose seg med et glass vin til maten, og ha et naturlig forhold til alkohol i hjemmet. Men mange tror nok at de har et mer naturlig forhold til alkhohol enn de faktisk har. Mange lar kanskje ett glass bli til 3-4. Og mange endrer nok atferd, uten å være veldig bevisst det selv. Barn er veldig oppmerksomme på slike ting tror jeg. Og det skal ikke så mye til for at mamma og pappa oppleves annerledes.

Jeg tror flere barn gruer seg til jul enn vi er klar over.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:29   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

De som drikker for mye, drikker nok ikke for mye kun i jula. Men mange er nok "flinke" til å bruke slike anledninger som unnskylding for å drikke og kose seg.

Det er ikke enten eller. Mange klarer å kose seg med et glass vin til maten, og ha et naturlig forhold til alkohol i hjemmet. Men mange tror nok at de har et mer naturlig forhold til alkhohol enn de faktisk har. Mange lar kanskje ett glass bli til 3-4. Og mange endrer nok atferd, uten å være veldig bevisst det selv. Barn er veldig oppmerksomme på slike ting tror jeg. Og det skal ikke så mye til for at mamma og pappa oppleves annerledes.

Jeg tror flere barn gruer seg til jul enn vi er klar over.

Det er vel dette som er kjernen, det er som Guniss sier veldig mange fler barn enn vi er klar over som gruer seg til jul. Kanskje mamma og pappa til vanlig er på jobb og dermed drikker forholdsvis lite mens i julen som i andre ferier er det fritt frem. Da har man fri og dermed blanko til å "kose" seg litt ekstra.

Selv kjenner jeg desverre veldig mange av disse barna og ungdommene, og selv om man ikke kan redde alle kan vi være et medmenneske for noen. Så herved sender jeg utfordringen til hver og en av dere: dersom dere kjenner noen som har det sånn, så kan det være en liten trøst dersom noen viser seg som et medmenneske og kanskje spesielt i julen.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:32   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Poenget er ikke om vi som voksne syns at høylydt prat er ok, men hvordan et enkelt barn kan oppleve det. Vi har ingen rett til å forminske barnets opplevelse, om barnet sier det opplever selv en så liten forandring som skummelt og negativt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:36   #9
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Føltes sikkert godt for henne å få sagt det, og siden hun sto fram med navn og bilde, så vet alle i foreldrenes lokalmiljø nå om hvilke svin de var under oppveksten og at de sovnet på julaften.


Hun har vel båret skammen for dem lenge nok. Hvis foreldrene syns det er grei oppførsel, er det vel greit for dem at det står i avisen også.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:41   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Å innse selv at man endrer litt personlighet etter et par glass vin, tror jeg sitter langt inne hos de aller fleste av oss. Jeg er ikke i tvil om at mine unger ville merket på meg at jeg hadde litt promille. Ikke noe farlig selvsagt, men kanskje nok til at det var litt skummelt? Uansett, jeg tror at denne artikkelen egentlig ble for _ekstrem_ til at den når inn hos dem som hverken slår barna sine eller har et stort drikkeproblem. Selv nyter både jeg og mannen gjerne alkohol, men ikke begge to når vi er sammen med barna. Våre unger skal alltid ha en forelder tilgjengelig som ikke er (selv bare pyttlitt) påvirket.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:21   #11
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hun har vel båret skammen for dem lenge nok. Hvis foreldrene syns det er grei oppførsel, er det vel greit for dem at det står i avisen også.

Helt sikkert tilfellet, og jeg er enig i det om skammen, men det fremgår altså ikke at foreldrene er konfrontert med opplysningene om dem. Og dermed er det et brudd på kravet om samtidig tilsvarsrett. Det er sikkert inntill garantert at denne artikkelen ville blitt felt om den kom til Pressens Faglige Utvalg.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:24   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rusede foreldre i julen

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Helt sikkert tilfellet, og jeg er enig i det om skammen, men det fremgår altså ikke at foreldrene er konfrontert med opplysningene om dem. Og dermed er det et brudd på kravet om samtidig tilsvarsrett. Det er sikkert inntill garantert at denne artikkelen ville blitt felt om den kom til Pressens Faglige Utvalg.


Sikkert nok. Det har du bedre greie på enn meg. Melder du artikkelen?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no