Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sigaretter under disk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-08, 17:43   #1
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sigaretter under disk

Regjeringen har lagt frem et forslag om å legge sigarettene under disk i håp om å redusere antall personer som røyker.

Opprinnelig lagt inn av Adressa

Målet med loven er klart: Å begrense reklameeffekten som oppstilling av tobakksvarer eventuelt måtte ha. Og at færre skal begynne å røyke.

http://www.adressa.no/forbruker/hels...cle1203932.ece

Vil det virkelig ha en effekt?

Jeg tror ikke det. Nå er jeg glad for at det er røykeforbud i alle offentlige bygg og på restauranter, og at mange går ut og røyker også i private hjem. Men det betyr ikke at jeg synes det er lurt å sette røyke i skjulte skap, under disk eller andre plasser som kundene ikke ser. Folk som røyker røyker uansett hvor butikken har røyken. Det må da finnes en annen løsning som gjør at ungdom/folk ikke vil begynne å røyke eller fortsette å røyke? Det er blitt flere unge jenter som røyker enn det var før uten at jeg har tallene. Disse unge jentene blir mer påvirket av venner/familie enn av røykens plassering i butikken.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 17:44   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

For min del må de bare skjule det. Det plager meg ikke nå, og det plaget meg ikke for halvannet år siden (da jeg fortsatt drev med slikt).

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 17:48   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Neida. Over disk, med jævlige bilder slik at alle unger griner og gir foreldrene sine konstant dårlig samvittighet over idiotien de driver med.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 17:49   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Eg trur effekta vil vere minimal, og har i grunnen eit "whatever"-forhold til heile greia.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 18:06   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Jeg tror at om man legger det under disk kan man unngå at en del unge starter med røyken. Men samtidig tror jeg også det kan ha litt motsatt effekt for en del unge også. Det kan fort gi den signaleffekten at det blir litt mer spennende fordi det liksom ikke skal synes.
Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg syns er lurest. I mitt hode kan det se ut som det kan gå begge veier.
Men i utgangspunktet liker jeg ideen om å slippe eksponeringen for sigaretter i hyllene, særlig siden de er ved kassen noe vi alle vet at har en "merkjøpende" effekt. Det er vel en grunn til at godterier i en del butikker nå ikke skal stå ved kassene.... Men det blir jo en annen sak da..

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 18:09   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.927
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Jeg sier som jeg har sagt før. Enten er det lov. Eller så er det ikke. Å putte det "under disken" kan like gjerne ha det motsatte av ønsket effekt. :eksrøyker: Da er det like greit å forby hele greia.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 18:24   #7
Torinn
Undrande
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 58
Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Einaste er at det kanskje kan vera ørlittegranne enklare for dei som har slutta å røyka å forbli røykfri om dei slepp å sjå pakkane utstilt kvar gong dei er på butikken. Elles ser eg ikkje at det kan gjera noko forskjell...

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 18:32   #8
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.855
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Nei, all den tid det er lov å kjøpe røyk synes jeg det fungerer greit som det er i dag. Jeg er veldig glad for røykeloven, men utover det synes jeg folk må få lov til å ha dumme vaner, så lenge det ikke går ut over andre.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 18:35   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Det er jo skrekkelig stygt med røykpakker synlig i kassen, så de kan godt skjule det. Men den store effekten på antall røykere tror jeg ikke det har.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 19:01   #10
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Kunne kanskje la Giske ta jobben med å finne ut av dette? Da får vi forbud over hele landet, med unntak av de butikkene som hans parti setter opp for å tjene penger til neste valgkamp.


Sist redigert av Fargo : 05-12-08 kl 19:07.
Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 19:23   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Det blir sikkert strålende. Røykere er jo så domme at de glemmer ut at røyk finnes om de ikke ser dem i butikken.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 19:46   #12
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Hadde de ikke hatt snopet fremme så hadde jeg ikke blitt fristet så mye ihvertfall. Men hadde selvsagt ikke glemt det.
Forby hele røyken!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 19:54   #13
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Tror ikke det vil hjelpe nei.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 23:27   #14
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Who cares, er det første jeg tenker gitt.
Dette løser vel lite, blir litt sånn som når de hadde filmer under disken.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 00:29   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.218
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Reklame virker, bevisst eller ubevisst, og produktplassering er også reklame. Effektivt sådan, faktisk. Det er jo faktisk et av få steder der produktene er synlige i dag.

Forslaget er sånn sett en helt logisk videreføring av reklameforbudet.

Syretest: Er tobakksprodusentene for eller mot?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 07:21   #16
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Jeg går og legger meg igjen.
Jeg leste nemlig denne overskriften flere ganger og prøvde å få mening i setningen "Sigaretter under fisk".

Sånn for å svare på spørsmålet, så har jeg egentlig ingen formening - jeg vet hva jeg skal ha uansett og vil ikke bli personlig berørt av at de gjemmer vekk tobakken.
Om de tror det hjelper, så hvorfor ikke, liksom ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 08:38   #17
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Hvorfor ikke, tenker jeg og. Jeg kan ikke skjønne at det plager noen om sigarettene er under eller over disken. Man må jo uansett be omå få dem.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:05   #18
annemamma
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 5
annemamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sigaretter under disk

tror ikke det, de som er så dumme at de røyker vil fortsette.

annemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:10   #19
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.855
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Er røykere dumme?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:27   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sigaretter under disk

Om røyken er over eller under disk tror jeg ikke har så veldig stor betydning. Det må brukes enda større ressurser på å forebygge, slik at færrest mulig begynner med svineriet.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no