Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-08, 22:52   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)



Jeg er så glad nå fordi jeg - som ikke er noe flink til å strikke i utgangspunktet - har greid å strikke hele fem par babysokker i forskjellige farger!

Tenkte jeg skulle dele oppskriften med andre som har lyst til å strikke noe, men som kanskje har like lav strikkeselvtillit som meg selv!

Okei
1 Først legger man opp 22 masker og strikker 10 riller.
2 Så skal man lage hullkant, noe som her vil si å strikke to og to masker sammen + kast. Altså strikk to masker sammen, lag en juksemaske med å kaste tråden over pinnen, strikk sammen to masker til, kast osv. Man lager ikke kast etter de siste to maskene.
3 Strikk en rille
4 Begynn felling. Ta av første maske, strikk sammen 2. og 3. maske, strikk resten av omgangen som vanlig.
5 Fortsett felling til det er 12 masker på pinnen
6 Strikk en rille
7 Start øking. Ta av første maske, og øk mellom første og andre maske. Strikk resten av omgangen som vanlig.
8 Øk til det igjen er 22 masker på pinnen.
9 Strikk 10 riller
10 Fell og øk som forklart over.
11 Strikk 14 riller
12 Lag ny hullkant, som forklart over.
13 Strikk 10 riller
14 Fell av

Da skulle du få noe som ser slik ut:



Fest trådene og så er du klar for monteringen!

Først skal det lages hæl. Dette gjøres ved å sy sammen kantene slik som bildet viser (på begge sider):


Til slutt må du sy sammen resten av sokken på hver side, slik som dette:



Og det er det!


Slik ser den ut fra siden:


I hullkanten kan man ha sløyfe eller man kan snurre et bånd.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 22:54   #2
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Så nydelig den er. Skulle gjerne likt å kunne strikke og hekle litt selv , men da tror jeg at jeg trenger litt støttekontakt.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 00:13   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Fine sokker. Hvor store pinner og hvordan garn har du brukt?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 13:33   #4
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Jeg har strikket de på pinne nr 2, og dette garnet på bildet er babyull (Dale?). Har også strikket i alpakkagarn og i merinoull. På pinne to blir de ganske små, og på pinne nr 3 blir de noe større.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 13:37   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

flotte! Hvilken str er de? Nyfødt?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 14:24   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

flotte! Hvilken str er de? Nyfødt?

Har jo ikke fått prøvd dem på noen baby ennå, men målt mot andre sokker vil jeg tro de som er strikket på pinne nr 2 er ca str nyfødt.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-08, 23:33   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veldig enkel strikkeoppskrift (babysokker)

Disse var søte, og en ny vri for meg!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no