Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gode og SUNNE vafler? (Les mindre kalorier)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 21:29   #21
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode og SUNNE vafler? (Les mindre kalorier)

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

God oppskrift på grove, sunnere vafler:

3 dl havregryn
7,5 dl lettmelk
3 dl kesam
3 store egg
2 ss olivenolje
3 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
0,5 ts salt
4 del hvetemel
3 dl grov samm. hvete

Vi lager akkurat disse (fra Matpakkeboka?) og de er kjempegode. Bytter ofte ut litt av hvetemelet med sammalt spelt også. De er ikke "dårlige brødvafler", de er bedre enn dem som bare er lagd av hvetemel, og vi lager aldri den gamle varianten lenger. Disse holder seg også mye lenger gode, og blir ikke som papp med en gang de ikke er ferske lenger. Pensler vaffeljernet med litt soyaolje.

Jeg synes det blir for enkelt å si at man lettere serverer sunn is eller noe slikt, for grove vafler minner faktisk i mye større grad om et måltid slik at det ligger i magen på en helt annen måte.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 22:08   #22
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode og SUNNE vafler? (Les mindre kalorier)

Apan: det er godt mulig den er hentet derfra. Tror jeg fikk oppskriften av søsteren min.
Jeg har også med stort hell både hatt raspet eple i røra - det er deilig! - og raspet gulrot (den siste med vekslende hell)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 22:10   #23
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode og SUNNE vafler? (Les mindre kalorier)

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Apan: det er godt mulig den er hentet derfra. Tror jeg fikk oppskriften av søsteren min.
Jeg har også med stort hell både hatt raspet eple i røra - det er deilig! - og raspet gulrot (den siste med vekslende hell)

Eple kunne vi prøve ja!
Tror nok den er derfra, den er helt lik, og det står også "store egg" .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no