Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-14, 17:46   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.137
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Bilen vår stort sett ute, og vi har utendørs tilgang på strøm. Vi tenkte å sette inn motorvarmer og kupevarmer. Men så koster det 7000 på nærmeste verksted! Er det virkelig så dyrt?

Ser på Biltema at de selger kupevarmere fra 99-400 kr. Er de beregnet på biler der det alt er innstallert, eller er det en annen type?

Bilen vår (Toyota) er fra 2005 og enkel å starte. Brukes kun til kortkjøring. Er det da noe poeng å bruke penger på slikt? Kan ethvert verksted innstallere slikt, jeg ville trodd det var enkle saker?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 18:57   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Kupevarmere fra biltema eller lignende, er en løs varmeovn som du har løst i bilen, billig og enkel løsning.

De som verksted monterer er en mer permanent løsning som er spesialtilpasset bilen ig koster derfor en god del mer.

Om du ikke har startproblemer men gjerne ønsker litt lunk i bilen ved kalde morgener, så kjøp en billig variant og gjerne en timer i tillegg, så du slipper å gå ut å slå den på om morgenen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 19:30   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Jeg har en sånn fra Biltema. Mini-vifteovn som sørger for at bilen er varm om morgenen. (Og at den er tørr, den sto i halve høst og ble så fuktig at speedometeret sluttet å virke. ) Jeg har aldri hatt startvansker, ikke som skyldes kulde i hvert fall.

Mannen har sånn innebygget sak, som fulgte med bilen. Den kan tidsstyres, og det er jo vel og fint. Min bil er derimot 10 år gammel, og det gidder jeg virkelig ikke å bruke penger på når jeg kan slippe billig unna.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 19:35   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.498
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Tidsstyring får man jo til med å kjøpe et løst tidsur på Biltema. Ihvertfall fikk man det før, jeg har ikke brukt denslags de siste ti årene.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 19:39   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Bilen min er fortsatt til tørk. Så jeg har ikke giddet. Men den motor-diesel-varmeren er jo praktisk på flere måter, men samtidig er diesel langt dyrere enn strøm ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 20:02   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.459
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Jeg tror motor- og kupevarmer kosta rundt 5000 på nybilen vår, og jeg tviler ikke på at det er dyre å etterinstallere det.

Jeg syns det var digg å ha kupevarmer med fjernekontroll på de kaldeste dagenene, men vips så gikk vi hen å kjøpte oss hus med garasje, så nå har vi ikke mye bruk for den

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 22:08   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.137
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har en sånn fra Biltema. Mini-vifteovn som sørger for at bilen er varm om morgenen.


...men hvordan får man satt den på uten å være innom et verksted? Den skal jo ikke tappe batteriet? Man kan kjøpe slikt løst, uten montering fra et verksted?

Herregud, dette kan jeg ikke noe om!!!

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 22:50   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Jeg har en sånn billig sak. Koblet til en skøyteledning som er koblt til en stikkkontakt jeg kan styre med utelyset. Sikkert brannfarlig men veldig deilig.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 22:58   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.137
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Men hvordan får du ledningen inn i bilen?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 23:02   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...men hvordan får man satt den på uten å være innom et verksted? Den skal jo ikke tappe batteriet? Man kan kjøpe slikt løst, uten montering fra et verksted?

Herregud, dette kan jeg ikke noe om!!!

Biltema har ein kupevarmer som kan koblast til sigarettenneren, men den tar jo strøm frå bilbatteriet.
Dei andre som Biltema har må du koble til ein stikkontakt utanfor bilen, altså ingen montering der heller.

Motorvarmer blir nok litt meir komplisert.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 23:10   #11
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.463
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men hvordan får du ledningen inn i bilen?

Det lurer jeg også på, har fått fryktelig lyst på kupevarmer idag, minus 15 var ikke moro å sette seg inn i,selv om bilen står i garasje. Putter man ledningen inn vinduet?

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 23:42   #12
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Ledning inn vinduet eller lukker døra over den, går helt greit det om man ikke er redd for bilen eller skøyteledningen. Vil ikke anbefale å bruke sigarett-tenner og tappe batteriet, da kan man få startproblemer...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 23:53   #13
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Man monterer en ledning gjennom Veggen mellom kupeen og motorrommet, så kontakten stikker ut gjennom grillen eller ved fangeren. Og så kobler man kupevarmeren på andre enden, som man da forhåpentligvis har fått til å ende opp under hamskerommet på passasjersiden.
Mannen her i huset har fikset sånt selv, så det klarer sikkert dere og.
Om bilen alltid starter trenger dere ikke motorvarmer vel?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 23:54   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Masse skrivefeil der ser jeg...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 00:02   #15
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Jeg har døren ørlite på gløtt.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 09:39   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.137
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Man monterer en ledning gjennom Veggen mellom kupeen og motorrommet, så kontakten stikker ut gjennom grillen eller ved fangeren. Og så kobler man kupevarmeren på andre enden, som man da forhåpentligvis har fått til å ende opp under hamskerommet på passasjersiden.
Mannen her i huset har fikset sånt selv, så det klarer sikkert dere og.
Om bilen alltid starter trenger dere ikke motorvarmer vel?

Hehe, nei, det tviler jeg sterkt på at vi klarer. Vi er to akademikere med null praktiske gener.

Om vi trenger det er jeg litt usikker på. Jeg har lest at det tapper batteriet mindre, vår bil kjører kun noen få km på en vanlig dag og får sjelden ladet seg godt opp. Også er det jo digg med varm bil uten isete ruter (kupevarmer).

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 09:54   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Lang ledning gjennom bagasjerommet. Lukker igjen, det går helt fint.
Bruker dermed strøm fra huset og ikke bilen. Mye mer miljøvennlig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:20   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Motorvarme vil også gi fordelen av lavere motorslitasje, samt lavere drivstofforbruk. Når slike pakker installeres er det da et varmeelement på motorblokka, samt kontakt inne i bilen til kupevarmer.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:22   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dumme spørsmål om motorvarmer og kupevarmer

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Bilen min er fortsatt til tørk. Så jeg har ikke giddet. Men den motor-diesel-varmeren er jo praktisk på flere måter, men samtidig er diesel langt dyrere enn strøm ...

Det ikke mange desiliterne som går med på en halvtimes drift av webasto og eber. Mye av dette sparer man også gjennom at bilen får lavere drivstofforbruk når det er kaldt.

Det er mange dieselbiler som allerede har en "tilleggsvarmer" i form av Webasto eller Eber. Å få denne bygd om til å kunne brukes som parkeringsvarmer for komforvarme i bilen trenger ikke være så dyrt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no