Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Å skaffe seg hund

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-12, 22:24   #141
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

For en spennende prosess, Hyacinth! Og så ble jeg av en eller annen grunn glad for å høre at dere gikk for den brune tispen.

Det ble jeg utrolig glad for å høre! Det er litt pussig, for det er flere som har sagt noenlunde det samme, og at de følte på seg at det var den vi skulle ha...

Det er spesielt kjekt at du sier dette fordi jeg ikke greier å slippe helt taket i den svarte hannen... Vet ikke hvorfor.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 22:29   #142
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.211
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er spesielt kjekt at du sier dette fordi jeg ikke greier å slippe helt taket i den svarte hannen... Vet ikke hvorfor.

Kanskje dere rett og slett må ha begge?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 22:54   #143
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kanskje dere rett og slett må ha begge?

Ja, det mener sønnen min at vi må ha.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 23:26   #144
Gabi
Plutselig tilbake
 
Gabi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Innlegg: 148
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg må forresten slenge inn et spørsmål her. Jeg har en venn som har en tispe hvor livmoren er fjernet, og hunden følgelig ikke kommer i løpetid. Min venn påstod det var lurt (ikke minst ettersom han ikke skulle ha valper), men jeg ser ikke at noen her i tråden nevner det.

Formeninger om slikt?

Jeg vet det er veldig vanlig i utlandet, og jeg har blitt spurt flere ganger om hvorfor jeg ikke har gjort det på tispa vår. Men jeg har ikke hørt om noen som faktisk har gjort det her i Norge, kanskje fordi det er en stor (og unødvendig) operasjon?

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 23:26   #145
Gabi
Plutselig tilbake
 
Gabi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Innlegg: 148
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Gratulerer med hund, forresten!

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 01:34   #146
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg må forresten slenge inn et spørsmål her. Jeg har en venn som har en tispe hvor livmoren er fjernet, og hunden følgelig ikke kommer i løpetid. Min venn påstod det var lurt (ikke minst ettersom han ikke skulle ha valper), men jeg ser ikke at noen her i tråden nevner det.

Formeninger om slikt?

Opprinnelig lagt inn av Gabi, her.

Jeg vet det er veldig vanlig i utlandet, og jeg har blitt spurt flere ganger om hvorfor jeg ikke har gjort det på tispa vår. Men jeg har ikke hørt om noen som faktisk har gjort det her i Norge, kanskje fordi det er en stor (og unødvendig) operasjon?

Fordi å sterilisere/kastrere hunder i Norge uten noen medisinsk grunn eller adferdsgrunn er egentlig ikke lov. Derfor blir det ikke gjort i dette landet.



Jeg står på 8uker når det kommer til levering.
Mor er dritt lei valpene på dette tidspunktet og har ikke noe særlig mer å komme med, den som har noe å komme med er eventuelt oppdretter og vel det er begrensa hva den personen kan komme med å hvis de har 10valper feks. Og uansett kan du tilby valpen mer enn oppdretter kan når de har en haug.

Jeg tror på vegne av mor til kullet at jeg hadde ikke automatisk sagt ja til og ha hundene i 3-4uker ekstra, bare fordi valpekjøper tror valpen ikke har godt av å reise ved 8uker. Faktisk i hensyn til mor til kullet. Hun er da utslitt, tynn og valpene veldig avvent. Det er faktisk ikke bare problemfritt og skulle beholde valpene i 3-4uker lengre.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 08:45   #147
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Mor er lei valpene ja, men valpene lærer veldig masse av hverandre i ukene frem til 10-12 uker.
Vi passet hele kullet til den valpen vi har en helg når de var rundt 8 uker, uten moren, og det var fantastisk å se samspillet dem i mellom. Han vår var akkurat 3 mnd når han flyttet hit.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 10:12   #148
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Sneglo: det er riktig at mor er lei valpene når de er 8 uker. Og nettopp derfor er perioden 8-10 uker meget viktig: det er nemlig da valpene lærer irerttesettelse av valpemor. Det skjer utrolig viktig lærdom om bitehemning, aggresjon, osv. Valpene blir i stor grad opplært i denne perioden, ikke bare tatt vare på. De lærer hvor langt de kan gå, og lærer viktige regler om hvordan å forholde seg rundt andre hunder. Alle som har fulgt et valpekull vet hvorfor oppdretter ønsker å kvitte seg med valpene rundt denne tiden - valper er mye jobb, generer rot, skit og kostnader. Men med mindre det er helt spesielle omstendigheter som gjør at valpen har det bedre et annet sted enn hjemme hos mor bør den vente til den er 10 uker. Sosialiseringen kan tas hjemme med by eier også, men utfordringene rundt valpebiting og ressursforsvar skal løses med moren og kullsøskenene.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 10:34   #149
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg har ikke så mye erfaring med hund, annet enn de to vi har hatt selv, og ikke har jeg lest særlig mye om emnet heller. Men, det var stor forskjell på å få hjem en valp som var ni uker, og en som var 13 uker. Skal jeg ha flere hunder er det ikke tvil i min sjel at jeg vil overta dem ved 8-9 ukers alder. Nettopp fordi man selv da får sette preg på valpen i disse viktige ukene. Om valpen er hos oppdretter til 12 uker er man veldig avhengig av at det er en oppdretter som faktisk jobber med valpene, og som sneglo sider, hvis det er snakk om mange valper i kullet så er det tvilsomt at det skjer på en like god måte som om man hadde hatt valpen hjemme hos seg selv disse ukene.

Det handler jo mye om tid egentlig. Vi fikk vår siste valp da han var ni uker (oppdretter hadde han ei uke ekstra på grunn av at vi var på utenlandsreise). Forrige hund var hos oppdretter til han var 13 uker, og de fem ekstra ukene i et stort kull med flere voksne hunder tilførte ikke han det lille ekstra som dere hevder at man får. Tvertimot vil jeg si at den lille valpen vi fikk når han var 9 uker i sommer, han fikk vi anledning til å prege - i det hjemmet som han faktisk skal bo de neste femten årene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 11:23   #150
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sneglo: det er riktig at mor er lei valpene når de er 8 uker. Og nettopp derfor er perioden 8-10 uker meget viktig: det er nemlig da valpene lærer irerttesettelse av valpemor. Det skjer utrolig viktig lærdom om bitehemning, aggresjon, osv. Valpene blir i stor grad opplært i denne perioden, ikke bare tatt vare på. De lærer hvor langt de kan gå, og lærer viktige regler om hvordan å forholde seg rundt andre hunder. Alle som har fulgt et valpekull vet hvorfor oppdretter ønsker å kvitte seg med valpene rundt denne tiden - valper er mye jobb, generer rot, skit og kostnader. Men med mindre det er helt spesielle omstendigheter som gjør at valpen har det bedre et annet sted enn hjemme hos mor bør den vente til den er 10 uker. Sosialiseringen kan tas hjemme med by eier også, men utfordringene rundt valpebiting og ressursforsvar skal løses med moren og kullsøskenene.

Jeg bare spør, ikke meningen og være ufin, bare så det er sagt.

Men har du hatt ett kull hjemme??

Valpebiting, ressursforsvar osv lærer de før de er 8uker.
Mor er ganske så ferdig med å oppdra valpene når de er bikket 8uker. Hadde det vært opp til mor hadde HU flytta ut om hu hadde muligheten.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 11:44   #151
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Bilde bilde bilde!!!

Jrg har fått mine to rundt 8 uker og det var veldig greit, men jeg har hatt to veldig trygge hunder som ikke heller har bitt mye.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 11:50   #152
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.853
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Vi fikk vår da hun var nesten 10 uker. Mammaen hennes reiste hjem til forfamilien sin da valpene var 8 uker, men oppdretter har huset fullt av hunder som oppdro valpene videre i to uker; noe vår oppdretter mente var vesentlig. Vår har bitehemming så det holder, hun har et veldig godt hundekroppspråk og funker bra med både andre hunder (både små og store) og folk. Vi var på treff hos oppdretter i sommer - da løp 41 hunder rundt og ingen kranglet. Det har sikkert noe med rasen å gjøre, men helt sikkert også med oppvekstmiljø og oppdragelse å gjøre.

Men de lærde strides jo om når valpene skal i nye hjem.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 12:05   #153
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Jeg bare spør, ikke meningen og være ufin, bare så det er sagt.

Men har du hatt ett kull hjemme??

Valpebiting, ressursforsvar osv lærer de før de er 8uker.
Mor er ganske så ferdig med å oppdra valpene når de er bikket 8uker. Hadde det vært opp til mor hadde HU flytta ut om hu hadde muligheten.

Nei, jeg har ikke hatt kull hjemme. Det har jeg hverken lyst, tid eller ork til.

Jeg har vokst opp i en familie som har drevet med hobbyoppdrett, så jeg har sett mange valpekull bli til og vokse opp.

Det er fortsatt uenighet i fagmiljøet rundt når valpen tidligst skal flytte hjemmefra, men i den senere tid er det blitt mer og mer fokus på at 8 uker er minimumsgrensa.

Det er gjort mye forskning rundt dette den siste tiden, og at lengre tid med kullsøsken og valpemor har innvirkning på bitehemning er uomstridt.

Det er en utrolig (dog lang og engelsk) artikkel om nettopp dette fra en atferdsforsker her: http://www.doggonecrazy.ca/articles/bailey_49th_day.pdf

Bare så det er sagt- jeg tror ikke at en normal valp fra et normalt kull med en oppegående tispe lider noen nød dersom han flytter hjemmefra ved 8 uker. Jeg mener imidlertid bestemt at det er bedre om han bor der 2-3 uker til, og at det har klar innvirkning på hvordan hunden senere omgås artsfeller.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 12:44   #154
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Jeg kjente at tispa var for dere.
Så fint.
Wilma e kult, men skulle Luis har ært tispe hadde han fått navnet Karamell.

Dere som har fått bilde, klarer dere å legge det it?
Vil seeee......

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 13:16   #155
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Ja, hadde vært fint om noen ville legge det ut. Du kan også få det på MMS, Camomilla.

Bildet er riktignok ikke så godt. (Hvis noen vil legge ut det jeg har sendt, ville jrg satt pris på om dere ikke la ut det med datteren min på.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 13:17   #156
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Er Selma bedre enn Wilma? Synes Frida også er et kult hundenavn, men mannen nekter. Hva med Milly? Litt sukkersøtt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 13:37   #157
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.140
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Saga? Stella?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 13:49   #158
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Saga? Stella?

Har vurdert begge. Liker Stella best av de to.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 13:49   #159
Gabi
Plutselig tilbake
 
Gabi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Innlegg: 148
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Bella!

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 14:25   #160
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å skaffe seg hund

Liker Wilma, jeg- og vil se bilde

Gratulerer så mye forresten

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no