Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-12, 14:05   #61
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.158
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Jeg tror ikke du ser resultatene av det før senere enn i femte trinn, fordi man da godt fortsatt kan være på bruk av materiell og regne på andre måter. Du vil se det når de begynner med mer avansert matematikk, og da er de over i andre skoler. Jeg tror rett og slett ikke de nasjonale prøvene er gode målestokker for hvor solide mattekunnskaper du har, og på hvor godt du konkretiserer det du kan. De er relatvt mekaniske. (Og hos oss deltar alle i de nasjonale prøvene, uten at man driller i dem på forhånd. en litt annen tilnærming enn en del andre skoler)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:05   #62
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.651
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men hvorfor tror du det? Her er resultater fra nasjonale prøver fra 2011. Heller ikke her scorer montessoriskolene særlig godt, og enkelte scorer svært dårlig.

Vår lokale skole driver mye med forberedelser til nasjonale prøver, noe Montessoriskolen i nærheten ikke gjør.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:07   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.158
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Ungdomsskolene scorer bedre enn snittet, ser jeg, både i 8. og 9. trinn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:12   #64
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå høres jeg veldig negativ ut, og det er jeg egentlig ikke. Jeg mener montessoripedagogikken har mye spennende i seg, og at den har virket utviklende også for den offentlige skolen. Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å si noe generelt om montessoriskoler (som f.eks. at de har bedre matematikkundervisning enn den offentlige skolen). Like vanskelig som å si noe generelt om offentlige skoler.

Helt enig. Hvis jeg selv kunne håndplukket lærere til ungene mine, ville det vært å foretrekke. Man har ingen garanti for at læreren man får er bra/oppdatert eller nevneverdig interessert i det han driver med enten skolen nå heter det ene eller det andre. At private skoler jevnt over betaler dårligere enn den offentlige skolen (iallfall er det slik i vg.opplæring) tyder vel også på at privatskoler ikke kan velge på øverste hylle blant lærere? Ja, og så det noen sier om små grendaskoler som plutselig får nytt liv som montessoriskoler. Hva er det for noe?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:18   #65
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Matematikkundervisningen derimot.

Er dette basert på Snuppa sin undervisning nå? Er det helt kjørt og ingen som helst mulighet for tilrettelegging for en som er veldig langt foran? Antar dere har sjekket dette altså, men.. Jeg skjønner i så fall at dette er veldig frustrerende.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:21   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.009
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, og så det noen sier om små grendaskoler som plutselig får nytt liv som montessoriskoler. Hva er det for noe?

Dette er ganske reellt selv om jeg ikke har tall på hvor mange skoler det gjelder. På mannens hjemsted ble en liten grendeskole vedtatt nedlagt. Foreldrene protesterte fordi det ville bli veldig lang reisevei for ungene og det ble besluttet at den skulle fortsette som Montessorriskole. Det er samme lokaler og samme lærere. Det er godt mulig at disse har fått god opplæring i Montessorripedagogikk og at det blir utført tilpassing av lokalene. Men jeg kjenner at akkurat dette har jeg min tvil om at blir veldig bra.

Men dette blir jo helt omvendt når det kommer til innvendingene om at man ikke får kontakt med nærmiljøet når man velger privatskolen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:25   #67
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.009
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Er dette basert på Snuppa sin undervisning nå? Er det helt kjørt og ingen som helst mulighet for tilrettelegging for en som er veldig langt foran? Antar dere har sjekket dette altså, men.. Jeg skjønner i så fall at dette er veldig frustrerende.

Dette er basert på vår erfaring med Snuppa nå. Vi har etterlyst det, men læreren hennes mener at det ikke er behov for tilrettelegging av matematikkundervisningen i 1. klasse siden alle må få inn de generelle teknikkene. Jeg er enig i at dette er viktig, men det finnes jo faktisk unger i 1. klasse som har dette inne når de begynner. Knerten er flinkere i matte en snuppa og snuppa er av de aller flinkeste i sin klasse.

De får ny lærer i 2. klasse og vi håper at hun ikke har helt samme syn på saken.

Det underlige er at skolen er flink på tilrettelegging i norsk, og uten at jeg tror det koster skolen så altfor mange ressurser. Hvorfor skal dette være helt umulig å overføre til matematikk?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:32   #68
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Har du prøvd å gå over hodet på kontaktlærer?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:43   #69
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.009
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Har du prøvd å gå over hodet på kontaktlærer?

Nei. Vi har heller stått for matteundervisning hjemme. Vi gjør jo allerede det for knerten (som tross alt bare er 4,5 år), og de er nå ikke så langt fra hverandre faglig. Det går aller mest i praktisk matte som hvis vi lager mat så ber jeg dem om å doble og halvere oppskriften, legge sammen eller trekke fra tall vi møter i hverdagen, måling og veiing av diverse og så videre.

Saken er at med Knerten tror jeg ikke vi får noe valg. Mye kan jo skje før han begynner på skolen om ett år, men foreløpig er gutten fullstendig uten evne til å sitte stille hvis han kjeder seg. Men gi ham noe å jobbe med, så sitter han stille i evigheter. Så løsningen på problemet er jo bare å gi ham oppgaver nok. De har ikke villet gjøre det med snuppa, men hun satt jo stille uansett (og lærte seg å holde kjeft også i løpet av året).

Jeg kommer til å høre med skolen om dette ved innskriving. Hva de tenker om saken og om de har rutiner for dette. For jeg liker ikke tanken på at han sannsynligvis blir et problembarn fordi han kjeder seg (adhd nevnes av stadig flere om den ungen, men heldigvis er barnehagen helt enige med oss i at det ikke er noe galt med ham). JA, jeg skjønner at han må lære seg å sitte i ro og det jobber vi med, men ...

Huff. Akkurat på sånne greier så blir jeg en skikkelig hønemor.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 14:51   #70
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.158
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er ganske reellt selv om jeg ikke har tall på hvor mange skoler det gjelder. På mannens hjemsted ble en liten grendeskole vedtatt nedlagt. Foreldrene protesterte fordi det ville bli veldig lang reisevei for ungene og det ble besluttet at den skulle fortsette som Montessorriskole. Det er samme lokaler og samme lærere. Det er godt mulig at disse har fått god opplæring i Montessorripedagogikk og at det blir utført tilpassing av lokalene. Men jeg kjenner at akkurat dette har jeg min tvil om at blir veldig bra.

Men dette blir jo helt omvendt når det kommer til innvendingene om at man ikke får kontakt med nærmiljøet når man velger privatskolen.

Nå bare spekulerer jeg, men jeg tenker at i sånne tilfeller så må det bli litt binært. For jeg kan tenke meg få verre ting pedagogisk enn et halvhertet og ikke fullt forstått Montessoritilbud. Da risikerer man virkelig det verste av to verdener, og for eksempel den erfaringen Mejse beskriver.

Men den skolen jeg har fulgt litt, der har de fått tak i virkelig fantastisk dedikerte og allerede godt opplærte Montessoripedagoger, og da tror jeg at man kan få det beste av to verdener: En trygg og god nærskole, med en fantastisk pedagogikk med veldig dedikerte og entusiastiske lærere med stort eierskap til skolen sin.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:04   #71
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Tjorven: Skriv et brev til skolen og så får du (eller skolen gjør det) han testet i matte på f.eks 3.klassenivå. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 15:41   #72
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er ganske reellt selv om jeg ikke har tall på hvor mange skoler det gjelder. På mannens hjemsted ble en liten grendeskole vedtatt nedlagt. Foreldrene protesterte fordi det ville bli veldig lang reisevei for ungene og det ble besluttet at den skulle fortsette som Montessorriskole. Det er samme lokaler og samme lærere. Det er godt mulig at disse har fått god opplæring i Montessorripedagogikk og at det blir utført tilpassing av lokalene. Men jeg kjenner at akkurat dette har jeg min tvil om at blir veldig bra.

Men dette blir jo helt omvendt når det kommer til innvendingene om at man ikke får kontakt med nærmiljøet når man velger privatskolen.

De har utdannet seg til montesorrilærere de som jobber der, i tillegg til at det er ansatt nye lærere, og lokalene er veldig flotte. Mye finere enn den skolen som var der.

Jeg har bare hørt bra ting både om den skolen og den som er lengre inn på øya. Men det som har vært påpekt som et poeng er at for noen elever blir overgangen fra montesorri til vanlig skole veldig stor, og det er elever som ikke har taklet denne overgangen så veldig bra.

Men sånn ellers så skjønner jeg ikke helt vitsen med at disse grendene på død og liv skal ha egen skole.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 16:16   #73
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tjorven: Skriv et brev til skolen og så får du (eller skolen gjør det) han testet i matte på f.eks 3.klassenivå. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det.

Nuvel. Vår erfaring er at man kan være veldig enige med læreren om hvor nivået ligger og burde ligge, men at det likevel ikke er ressurser til å tilrettelegge for de som ligger foran. Selv om det er flere av dem. Og ja, de er klar over at de bryter loven, ja, det er en flink og dedikert lærer det er snakk om, men det går rett og slett ikke. Men noe får de til, de greier å unngå at elever kjeder seg. Til det har de laget et for variert opplegg der det alltid er noe å holde på med som fenger. Men å utfordre dem fremover får de rett og slett ikke til.

Nå er jeg egentlig litt urettferdig mot dem, for vi har fått tilbud om å følge undervisning på 1-2 trinn over. Det er mulig vi skal prøve det neste år. Som hun sa, de har ingen motforestillinger, det er bare litt knapt med kontaktlærerressurs. Og i og med at jeg er så fornøyd med henne på alle måter ønsker jeg hverken å klage eller pushe henne over grensa på noe vis. Poenget er bare at det ikke alltid er viljen til læreren det står på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 16:26   #74
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nuvel. Vår erfaring er at man kan være veldig enige med læreren om hvor nivået ligger og burde ligge, men at det likevel ikke er ressurser til å tilrettelegge for de som ligger foran. Selv om det er flere av dem. Og ja, de er klar over at de bryter loven, ja, det er en flink og dedikert lærer det er snakk om, men det går rett og slett ikke. Men noe får de til, de greier å unngå at elever kjeder seg. Til det har de laget et for variert opplegg der det alltid er noe å holde på med som fenger. Men å utfordre dem fremover får de rett og slett ikke til.

Nå er jeg egentlig litt urettferdig mot dem, for vi har fått tilbud om å følge undervisning på 1-2 trinn over. Det er mulig vi skal prøve det neste år. Som hun sa, de har ingen motforestillinger, det er bare litt knapt med kontaktlærerressurs. Og i og med at jeg er så fornøyd med henne på alle måter ønsker jeg hverken å klage eller pushe henne over grensa på noe vis. Poenget er bare at det ikke alltid er viljen til læreren det står på.

Du aner ikke hvor godt det er å se noen skrive noe sånt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 16:33   #75
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.964
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg lurer på en ting: Veldig mange montessoriskoler ut over landet er små, kommunal bygdeskoler/nærskoler som har blitt nedlagt og fått nytt liv som privat montessoriskole. Gjennom litt uvitenskapelig googling får jeg inntrykk av at skolebygget, rektor og lærerne er samme som før, men de har kurset seg og blitt montessoriskole. Motivasjonen for å bli montessoriskole er altså ikke begeistring over pedagogikken, men å bevare skolen i nærmiljøet. Hvor gode blir disse skolene egentlig? Blir de montessoriskoler, eller er det same shit, different wrapping?

Gode montessoriskoler med spesialtilpassede skolebygg og dedikerte montessorilærere har jeg veldig mye større tro på enn de som gjør hva de kan for å beholde nærskolen.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er ganske reellt selv om jeg ikke har tall på hvor mange skoler det gjelder. På mannens hjemsted ble en liten grendeskole vedtatt nedlagt. Foreldrene protesterte fordi det ville bli veldig lang reisevei for ungene og det ble besluttet at den skulle fortsette som Montessorriskole. Det er samme lokaler og samme lærere. Det er godt mulig at disse har fått god opplæring i Montessorripedagogikk og at det blir utført tilpassing av lokalene. Men jeg kjenner at akkurat dette har jeg min tvil om at blir veldig bra.

Altså, det er ikke bare å bestemme at "nå legges skolen vår ned, så nå åpner vi privat Montessoriskole. ". Først gis en godkjenning fra UDIR, som er ganske enkel å få gjennom. Deretter skal man ha godkjent personell, minst 40% (om jeg ikke husker feil) av lærerne skal være godkjente Montessoripedagoger. Denne tilleggsutdannelsen tilsvarer et studieår, og det kreves naturlig nok en viss motivasjon og interesse for å gjennomføre. Jeg er enig i at startmotivasjonen for å starte en Montessoriskole ofte kan være trigget av at man ikke ønsker at lokalskolen skal forsvinne, men jeg går ikke med på at det automatisk blir dårlig skole av den grunn.

Forøvrig kjenner jeg flere kommunalt ansatte lærere som har fått en kjapp innføring i Montessoripedagogikken, og som vandrer rundt med stjerner i øynene og inspirasjonen boblende ut av ørene etterpå. Selv om den kommunale skolen har endret seg siden vi satt på pulter på 70-tallet, så er det fortsatt et stykke forskjell i metodikken for kommunal og Montessoriskole.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 16:37   #76
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.964
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men sånn ellers så skjønner jeg ikke helt vitsen med at disse grendene på død og liv skal ha egen skole.

* Fordi at barna, spesielt de minste, skal slippe lang reisevei
* Fordi skolen fungerer som et "lim" i bygda
* Fordi en bygd uten skole er mindre attraktiv å bo i, det blir fraflytting og det kan gi konsekvenser for næringsliv og andre aktiviteter i nærområdet
* Fordi at småskoler kan være like gode som større skoler, selv om antall pedagoger er lavere

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
montesorri, pedagogikk, skole, utdanning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no