Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har alle grøt til jul? (spinoff)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-22, 10:30   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Jeg har vokst opp uten grøttradisjon, min mor liker nemlig ikke grøt. Så har vi fått en grøttradisjon i utvidet familie, som vi har deltatt i uten veldig stor entusiasme.

Denne julen ble den avlyst på grunn av sykdom og det var ingen stor entusiasme i familien for å gjennomføre den selv. Så jeg antar at grøten ikke er blitt en viktig tradisjon for noen.

Begge jentene var glade i grøt som barn og vi voksne spiser det uten stor entusiasme. Jeg ser derfor ikke for meg at vi tar opp igjen en grøttradisjon med mindre det blir aktuelt dersom vi får barnebarn. Jeg oppfatter grøttradisjoner i forbindelse med jul som en barneting. Og vi har nå ingen små barn i kjernefamilien.

Ellers har vi aldri rigget mandel i grøt. Bare sånn at det er sagt. Barn har deltatt i mandelspenningen på lik linje med alle andre og det er i mine øyne den eneste riktige måten å gjøre det på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:32   #22
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Jeg er oppvokst med grøt på formiddagen julaften (og forsåvidt hver lørdag ellers i året), på julaften hadde vi spekemat til. Vi har flyttet det til lille julaften, men nå spiser ingen av ungene risengrynsgrøt, så i år og i fjor har vi droppet det helt. Både jeg og mannen spiste en del Toro-grøt før jul, da. Den laktosefrie varianten deres er veldig god. Men vi har altså ikke grøt med mandel som felles måltid lenger, det er lite vits i når ikke alle spiser det. Vi hadde riskrem til dessert i år, men det er det også bare de voksne som spiser. Så ingen mandel, men plenty marsipan til alle likevel.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:33   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.480
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Ja, normalt lillle julaften, mest fordi vi må ha rester til riskrem til julaften.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:33   #24
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.145
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Ja, vi har grøt på julaften vi, og det er en fast tradisjon det ikke skal tulles med. Ca kl 14 har vi et lite grøtmåltid, jeg legger alltid oppi tallerken til alle og legger en mandel et sted, og så får noen andre fordele. Vi har også riskrem til dessert seinere på kvelden.

Jeg spiser nesten aldri grøt ellers i året, er ikke noe stor fan. Men i jula må vi ha!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:34   #25
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi lager all mat uten laktose, også risgrøt. Ikke engang gjestene merker forskjell.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:37   #26
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.794
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Jeg lager grøt på lillejulaften, men det er bare mannen som spiser litt av den. Resten brukes til riskrem til dessert på julaften.

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:37   #27
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi lager all mat uten laktose, også risgrøt. Ikke engang gjestene merker forskjell.

Samme her. Laktosefri helmelk i grøten, lf kremfløte i riskremen. Eneste lille forskjell synes jeg er en litt søtere smak fra start, så trenger ikke ha så mye sukker/melis/vaniljesukker i kremen til riskremen.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:39   #28
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi pleier å ha julegrøtselskap(er) noen dager før jul, et i hver familie. Men vi har aldri grøt på julaften. Heller ikke riskrem, heldigvis. Det har jeg aldri vært særlig glad i, selv om jeg liker grøt.


Og laktosefri melk smaker mye bedre enn laktoseredusert som er veldig søt og rar.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:45   #29
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi lager all mat uten laktose, også risgrøt. Ikke engang gjestene merker forskjell.

Samme her

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:48   #30
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.021
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi har alltid grøt til middag lille julaften.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:52   #31
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hjemme hos oss serveres det grøt ca kl 14 på julaften.

Her også. Ikke store mengder, bare en liten porsjon på hver, men den må vi ha. Også det av mine barn som ikke liker grøt insisterer på det, det er den eneste dagen i året hun spiser litt grøt. Restene brukes til riskrem til dessert etter middagen.

Jeg er oppvokst med grøt med mandel på lille julaften, og det var en selvfølge for meg å videreføre tradisjonen (jeg liker grøt) men det var med delvis hjemmeværende mor og lærerfar. Med egen mann og småbarn har vi som regel jobbet fulle dager til og med lille julaften, og da har det vært såpass mye som gjenstod av ærend at det ble litt styrete. Og siden ungene våknet absurd tidlig på julaften ble dagen så lang, at noe måtte vi finne på for å få tiden til å gå. Nå våkner de ikke riktig like tidlig lenger, men nå har vi middagen mye senere enn da ungene var små, så det går fint likevel.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:55   #32
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.228
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi hadde det alltid da jeg var barn, men det er ikke noe jeg har videreført. Risgrøt spiser jeg bare et par ganger i året, om i det hele tatt. Selvom jeg liker det. Det er nok fordi jeg blit ikke mett av det, for mye karbs, og fordi det er mye annet jeg heller vil ha om det skal være dessert.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:57   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.457
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi har grøt til lunsj julaften før vi går i kirken. Spiser pinnekjøtt ikke før i 19 tiden, så det funker bra med en stor grøttallerken i mellomtiden. Pleier noen ganger å ha riskrem av restene til dessert en dag senere i julen, men dropper det ofte fordi ingen av oss er dessertmennesker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:58   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Nei. Vi hadde det da Hiawata var yngre et par ganger, men har ingen tradisjon for det. Tidligere spiste vi grøt flere ganger i løpet av vinteren, men Hiawata har vokst litt fra det. Nå holder det som regel med en gang, også innser vi at det egentlig er ganske kvalmende. Så da går det et år til neste gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 10:59   #35
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.526
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Jeg har ikke vokst opp med grøt på lillejulaften/julaften. Det ble innført da broren min ble sammen med kona og vi begynte å feire jul sammen. Dvs vi har ikke grøten en fast dag, de første årene kom det an på hvor bonusnevø skulle være i årene. Etter at jeg flytta hjem kom det an på om mine unger skulle til faren eller ikke. Og vi har prøvd å tilpasse sånn at grøten er når niesa mi har kommet hjem.

For min del er dette en tradisjon vi egentlig kunne kuttet ut, jeg er ikke veldig glad i grøt, og liker heller ikke spekematen som blir servert til.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 11:01   #36
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi spiser ofte grøt i løpet av adventstida. Gjerne som en liten overraskelse til kveldsmat eller noe. Det er veldig populært her.

Til jul har vi ikke grøt, men legger mandelen i riskremen julaften.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 11:03   #37
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.830
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi spiser grøt med mandel lille julaften. Vi har flyttet det fra julaften, det ble litt for tett med kraftig mat.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 11:06   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.537
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Her elsker fem av seks grøt. Hender jeg må lage ekstra på julaften fordi det ikke ble igjen rester lillejulaften
Vi har grøt jevnt og trutt høst og vinter.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 11:13   #39
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.446
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Vi har grøt lillejulaften. Føler det starter jula på ett vis. Pastabit i en porsjon, jeg øser opp og mannen bærer ut og så er det stille helt til biten dukker opp. Bruker å være oss fire pluss en kamerat av oss. Fra denne jula som var av er vi en ekstra og han liker ikke grøt. Det må jeg si er litt utfordrende. Han fikk noe annet. Han er lite julete osv av seg men jeg skulle ønske han brydde seg og ville være med på jakten på ett vis. Får se hva vi gjør neste år. Kanskje vi har en premie nr 2 da som kan vinnes ved klistermerke under.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 11:16   #40
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.533
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle grøt til jul? (spinoff)

Guttungen fikk mandelen på vegne av sin søster et år, da han fikk spise hennes porsjon også (hun liker ikke grøt, han ville ha mer). De var enige på forhånd om at hvis han fant mandelen i hennes grøt var det hennes premie. Hun delte premien med han da.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no