Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dilemma ang gave til konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-17, 22:45   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.435
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Dilemma ang gave til konfirmasjon

For et par år siden konfirmerte sønnen til en barndomsvenninne seg. Pga vårt forhold, barndomsvenninner, fikk han 500 kr. Nå skal broren konfirmere seg. Jeg må vel gi lik sum, må jeg ikke?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 22:53   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Du må ingenting, men dersom ikke noe annet har endret seg (type du har mye dårligere økonomi) gir du lik sum.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 22:57   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.435
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Ja, føler vel det er det rette.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 22:59   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.886
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Jeg ville nok gitt lik sum til søsken ja, så fremt ikke noe har endret seg siden sist som Katta sier.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:01   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Hva er det som gjør det til et dilemma?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:03   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.435
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hva er det som gjør det til et dilemma?

Usikker, men det har vel litt med tråden om å roe ned gavepresset her å gjøre. Og så tror jeg vel egentlig at jeg kanskje ikke "burde" gitt eldste 500 kr.

Men da blir det lik sum på nestemann også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:08   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Jeg skjønner egentlig ikke dillemaet? Du valgte å gi din barndomsvenninnes førstefødte en gave på 500 kr. Nr to i rekka er jo like mye barn av din barndomsvenninne?

Men ja, jeg hadde gitt samme sum, med mindre din økonomi er endret, eller om du er fadder på førstemann. Fadderbarn får mer enn søsken her i hvertfall.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:14   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.435
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Er kun fadder til niese, så sånn sett ikke noe problem.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:28   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Usikker, men det har vel litt med tråden om å roe ned gavepresset her å gjøre. Og så tror jeg vel egentlig at jeg kanskje ikke "burde" gitt eldste 500 kr.

Men da blir det lik sum på nestemann også.

Det med gavepresset gjelder vel neppe ned i såpass små summer. For ja...500 kr er i dag en liten sum, totalt sett.

Men rent generellt så synes jeg dette gavehysteriet dreier seg vels å mye om hysteriet rundt gavehysteriet... Snakker barn i dag så mye om dette, og er det et så stort press på dette som vi tror?

Vi har en veldig variert familie hva penger angår, og gaver til barna varierer deretter. I tillegg så har vi ikke all verdens til stor familie, så totalen blir ofte også mindre enn hos mange andre.

Dette er våre barn veldig klar over. De vet at det ene besteforeldreparet ikke har like mye å rutte med enn det andre, og de vet hvorfor. Og det er helt greit. Derfor reagerte de heller ikke på at kofirmasjonsgaven fra den ene siden var det dobbelte av den andre.

De vet også at vi er få, så det at venner fikk det dobbelte av dem i gaver, det bryr de seg fint lite om. Vi er vi, de er de. Sånn er det bare.

Vi hadde også et dillema med gaver fra oss her, da nr to skulle konfirmeres. Vi hadde begge selskaper ute av huset, så kostnaden her ble jo stor. Eldste overtok min bunad da hun skulle konfirmeres. Et plagg som i teorien koster MYE, men som for oss ikke kostet noe. Dvs, jeg valgte å kjøpe meg ny, brukt bunad, men det var en kostnad JEG valgte å ta på MEG, siden JEG ikke var klar for å legge bort bunaden. (valgte å gi henne min gamle pga arv/historie, pluss at jeg knapt fikk den på meg.) Hun fikk også en sum i kontanter på selve dagen.

Da minsten sto konformant, så begynte jeg å tenke på hva vi gir han. En dress til han kom seg på under 2000. LANGT mindre enn verdien på en bunad. Burde han da fått mer i pengegave??

Vi konkluderte med nei. Han hadde fått bunad han også om han ville hatt det, og hennes bunad kostet oss null egentlig. Igjen...mitt eget valg at jeg ville ha ny bunad.

Så han fikk samme pengesum som henne, og det var helt greit for han.

Alt i alt så gir de blanke i hva de andre fikk, og de gir blanke i hva klær og selskap kostet for søskenet. Gaven var den samme.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 23:40   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Ja, det handler mye om å gi barna realistiske forventninger. Jeg visste at jeg kom til å få mindre enn de fleste, pga liten familie og trang økonomi. Derfor sammenlignet jeg meg heller ikke med de andre, og kan ikke erindre noen sårhet rundt akkurat det (foreldrene mine følte sikkert mye mer på det kan jeg tenke meg).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 07:57   #11
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Jeg husker ikke hva jeg har gitt til konfirmantene. Kanskje sånn ca. Hva jeg gir kommer an på hvordan min økonomi er. Og om jeg er fadder eller ikke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 08:33   #12
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.849
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Jeg ville gitt det samme som jeg ga til det første barnet. Forutsatt at jeg hadde hatt penger til det.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 09:38   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Usikker, men det har vel litt med tråden om å roe ned gavepresset her å gjøre. Og så tror jeg vel egentlig at jeg kanskje ikke "burde" gitt eldste 500 kr.

Men da blir det lik sum på nestemann også.

Om jeg skulle roe ned gavepresset ville jeg ikke gjort det for ett søsken og ikke for det andre.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:04   #14
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

Jeg ville gitt det samme til begge

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 18:58   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.435
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dilemma ang gave til konfirmasjon

De får likt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no