Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Loftetasje, vinduer og unger

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-13, 23:33   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Loftetasje, vinduer og unger

Jeg er ikke vant til å ha soverom på loft slik vi har nå. Har alltid sovet på bakkeplan.

Jeg har panikktanker om åpne vinduer og klatrende barn.
Nå er det varmt, og vi trenger å åpne vinduene på vidt gap for å få skikkelig gjennomtrekk, og jeg syns det er så innmari ekkelt å skulle være nødt til å legge treåringen og så gå ut så jeg ikke har kontroll.

Hvordan løser folk dette da? Lar ungene bade i egen svette natterstid, eller er det bare jeg som er pinglete?

Nå har vi en jente som jeg mistenker aldri ville turt å klatre opp i vinduskarmen i det hele tatt, men jeg klarer liksom ikke stole på det heller. Så nå er jeg rett i nærheten til jeg vet hun har sovnet, eller jeg lufter før hun legger seg, og setter opp når hun har sovnet for så å sette på sikringen igjen når vi legger oss, for da er det kjølig nok der inne.

Skal feste på myggnetting på vinduet, men den holder jo ikke om en unge bestemmer seg.

Det er slike "gammeldagse" vinduer man åpner utover og med stolpe i midten. Barnesikringen gir stor nok åpning i vanlig trøndertemperaturer, men når det er varmt er det ikke nok altså.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:37   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger.

Jeg hadde ikke vinduene ubevoktet på vidt gap i andre etasje så lenge jeg hadde småbarn. Gjennomtrekk og vidt gap når vi voksne var tilstede, og så åpent vindu med barnesikring på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:37   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger.

Vi har løst det med vinduslåser som vi har kjøpt på enklere liv. De kan låses i luftestilling.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:41   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger.

Disse kan også låses i luftestilling. Men det er ikke nok når det er så varmt. Og hun har rom på den kalde siden av huset.

Hadde liksom ikke tenkt på denne problemstillingen i det hele tatt før nå når hun ikke ligger i sprinkelseng lengre. Og siden jeg selv aldri har sovet på loft før så er dette en ny problemstilling for meg på alle måter.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:42   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Kanskje jeg kan sette inn en vifte som drar inn frisk luft fra vinduet på de varmeste dagene?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:52   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.106
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Vi bor i 1. etasje og har dermed ikke hoppe ut- problemstillingen, men mer at noen kan krabbe inn. Vi har kjempeliten luftestilling fordi vinduene er gamle, men vi bruker den. Jeg ville gjort det sånn lengre opp i etasjene også. Jeg tør ikke ha det fullt åpent for noen av barna eller oss, så ja, her bader vi i egen svette .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:53   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Kanskje jeg kan sette inn en vifte som drar inn frisk luft fra vinduet på de varmeste dagene?

Jeg ville aldri forlatt barne med åpne vinduer.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:54   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Jeg hadde gått for gjennomtrekk og åpne vinduer på vidt gap frem til leggetid, så normalt lukkede vinduer og gjennomtrekk på etter at hun har lagt seg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:55   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.031
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Jeg hadde aldri våget å ha vinduene oppe i mer enn luftestilling hvis vi hadde soverom på loftet - selv ikke på mitt eget rom, og i hvert fall ikke på ungene sitt. Men det er i grunnen like uaktuelt selv om vi bor i 1. etasje, for da kan jo hvem som helst komme seg inn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:56   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Jeg hadde dette problemet mens mine barn var små. Soverom i det som i praksis er 3. etasje og barn som slett ikke hadde sperrer mot å klarte litt i vinduskarmen. Vi løste dette med aldri ha vinduene i mer enn luftestilling (med barnesikring) når ungene var alene på soverommet. På varme dager brukte vi en barnesikker vifte som sirkulerte luften i rommet.

Jeg hadde heller aldri turt å ha vinduet helt åpent mens ungen sov. De kan plutselig våkne og finne ut at de skal klatre litt. Mine barn var iallefall troende til å gjøre slike ting. Derfor luftet vi før de la seg og brukte viften etterpå med vinduet i forsvarlig luftestilling.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 23:58   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Full lufting før leggetid, og så lukkede vinduer om natten ville jeg gjort med slike vinduer og så små barn.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 00:04   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Jeg hadde helle ikke tatt sjansen. Vi gjorde det på besøk hos svigermor for noen år siden. Dvs, svigermor gikk inn for å si det var kveldsmat, lukket opp vinduet (det var kokvarmt) og gikk tilbake på kjøkkenet. Barna som var der somlet litt og datteren min ramlet ut av vinduet. Det var jo ikke meningen de skulle bli igjen der. Svigermor har aldri glemt det og tenker på det hver gang hun åpner det vinduet, snart 9 år etterpå.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 00:06   #13
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Ser ut til at vifte og dør på gløtt for gjennomtrekk blir løsningen her da.
Må bare understreke at det her ikke er snakk om å forlate våkent barn med usikrede vinduer. Men jeg har hatt det så åpent at haspen er på når hun har sovet disse tre kveldene. Men da mens vi selv er våkne og hører om hun setter beina i gulvet. Og døra hennes oppe.

Mannen er mer avslappet enn meg, men jeg klarer ikke å ha det sånn kjenner jeg.

Hvor finner jeg barnesikker vifte? Det har jeg ikke hørt om tror jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 01:02   #14
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Jeg tør ikke å gå fra med vinduene på vidt gap, rett og slett fordi det hender at barna våkner midt på natta og må tisse eller kommer inn til oss. Jeg har derimot passet på å ha en glipe i rullegardinen slik at luften som kommer inn gjennom "barneåpningen" kommer inn i rommet og alle dørene på gløtt i loftsetasjen slik at vi har fått gjennomtrekk. Det har funket til nå, men den varmeste natta vi har opplevd her var da det var 19 grader ved midnatt så jeg aner ikke hvordan det blir utover sommeren (men vi har vinduer som kan åpnes på hvert rom i loftsetasjen, samt en terrassedør som har stått oppe til vi har lagt oss så det er greit med luftemuligheter).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 07:18   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg hadde gått for gjennomtrekk og åpne vinduer på vidt gap frem til leggetid, så normalt lukkede vinduer og gjennomtrekk på etter at hun har lagt seg.

Ja. Vi gjør dette
Lufter godt hele dagen - og har luftestilling (låst) når de legger seg.
Det er også viktig å ha rullegardin eller noe som er dratt ned den tiden sola står rett på vinduet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 07:21   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Utvendig solskjerming på dagtid hjelper også for å unngå at solen varmer opp rommet, dersom det er solvendt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 08:00   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Våre barn har jo lært seg dette med barnesikring på vinduene de altså - de har utbygg rett utenfor vinduet sitt, og jeg tør vedde på at de sitter på taket og skråler en eller annen gang.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 08:01   #18
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Utvendig solskjerming på dagtid hjelper også for å unngå at solen varmer opp rommet, dersom det er solvendt.


Innvendig også. Vi merker iallefall stor forskjell om det er ingenting - eller om det er innvendig. Jeg er litt sløv, men min mann er en racer på å dra ned persienner og rullegardiner der sola står på. Det hjelper.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 10:23   #19
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.248
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Her er det bading i svette og varmeutslett. Leter etter en løsning jeg og.
Lurer litt på vifte eller flyttbar aircondition. Det blir så vannvittig varmt i 2.etasjen vår på sommeren, selv på en trøndersommer.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 10:40   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.689
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Loftetasje, vinduer og unger

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg hadde aldri våget å ha vinduene oppe i mer enn luftestilling hvis vi hadde soverom på loftet - selv ikke på mitt eget rom, og i hvert fall ikke på ungene sitt. Men det er i grunnen like uaktuelt selv om vi bor i 1. etasje, for da kan jo hvem som helst komme seg inn.

Hvorfor ikke på ditt eget rom?

Vi har også soverom på "loftet", og barnets vindu står åpent på vidt gap hele dagen, men lukkes i luftestilling om natten. Mitt er på vidt gap hele døgnet hele året.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no