Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-09, 18:15   #1
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

http://209.85.135.132/search?q=cache...&ct=clnk&gl=no

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=259934


Sist redigert av amelia : 14-07-09 kl 19:48.
amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 19:27   #2
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

Jeghar blitt røntget og kan ikke føde hvis ungen ligger i seteleie,så for meg hadde det ikke vært noe alternativ. MEN hvis alt lå til rette for det hadde jeg valgt å føde normalt.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 19:34   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

Ut fra det jeg har lest om keisersnitt og ulike indikasjoner, ville jeg selv valgt keisersnitt ved seteleie. Og blånektet forsøk på vending. Men hvorvidt det bør være en generell anbefaling har jeg ikke kompetanse til å uttale meg om.

Jeg har relativt stor tillit til norsk helsevesen, men tar ikke det folk sier for god fisk utelukkende fordi de har en doktortittel. Til det har jeg møtt for mange motstridende tilbakemeldinger i forhold til til dels komplekse helseproblemer. Stort sett har jeg tillit til de legene som gir inntrykk av å faktisk høre hva jeg sier, lese journalen og oppriktig vurdere problemet.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:11   #4
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

Jeg sto steilt på at jeg ville ha keisersnitt med sistefødte. Han satt i sete, og ble estimert til 4 kg. De prøvde ganske hardt å overtale meg til å føde naturlig, men jeg nekta. Dette pga et diverse tragiske hendelser jeg hadde kjennskap til i nær familie og bekjente.
Nå endte det i hastesnitt natta før det planlagte kesisersnittet.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 19:27   #5
jannski
Utålmoooodig
 
jannski sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
jannski er litt kul
Standard

Sv: Keisersnitt vs. vaginal forløsning ved seteleie?

Jeg var i denne situasjonen inntil fredag. Jeg var innstilt på vaginal fødsel. Tanken på en stor operasjon som KS er, skremmer meg mye mer enn en vaginal setefødsel. Men på St. Olavs hospital forsøker de vending først. Jeg er høy, har født barn på 4 kg temmelig ukomplisert før, og kjenner at knøttet i magen har god plass enda. Men han snudde seg under CTG-registreringen som gjennomføres før vendingsforsøket! Så da kan jeg slappe av litt til.

Jeg har også fått med meg at det er flere land der man automatisk anbefaler/beslutter KS ved seteleie. Men ut fra mine individuelle forutsetninger mener jeg at jeg hvis jeg blir stilt overfor valget igjen, ville velge vaginal fødsel. Vekstestimering viste et barn som ville være litt over 4 kg til termin, og da skal det visstnok foretas bekkenmåling osv.. Det som plaget meg mest, var at fødsel ikke blir igangsatt ved seteleie, og jeg tror jeg kommer til å gå over termin. Og et barn på over 4 kg til termin vil vel gjerne bli temmelig stor etter eks 2 uker over termin. Så da ville det kanskje blitt KS uansett.

Men hvis medisinsk personell ikke direkte fraråder det, ville jeg velge vaginal forløsning. Ingen har noen garantier her i livet, det kan like gjerne oppstå komplikasjoner i forbindelse med KS.

__________________
jannski pannski
snuppa 06
gompen 09
jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no