Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskere kan ta feil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-09, 12:24   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskere kan ta feil

Jeg kom over denne interessante artikkelen i Morgenbladet.

Jeg stiller meg fortsatt kritisk til veldig mange av uttalelsene om klimaforskning, særlig dem som spår død og fordervelse veldig snart. Jeg hadde en professor da jeg studerte, som snakket om at hvert tiår hadde sine store viktige saker som ble altoppslukende og som opplevdes som den største trusselen mot menneskeheten der og da og om hvordan dette har skiftet igjen og igjen. Det var derfor interessant å lese følgende:

Sitat:

Finnes det forskere som snur kappen etter den politiske vinden?
– Det finnes opportunisme. Men vi ser oftere at forskere blir veldig opptatt av at noe er et problem, som skogdøden. De er genuint redde for en katastrofe, og overser motforestillingene, sier Roll-Hansen.

Jeg synes det ville være fint om man kunne fjerne de nærmest religiøse overtonene som har kommet inn i klimadebatten og la både bevis og motbevis få plass. Det må ikke være sånn at man får kjetterstempel når man stiller spørsmål ved teorier som fremsettes.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 12:28   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes det ville være fint om man kunne fjerne de nærmest religiøse overtonene som har kommet inn i klimadebatten og la både bevis og motbevis få plass. Det må ikke være sånn at man får kjetterstempel når man stiller spørsmål ved teorier som fremsettes.

Jeg tror debatten ville blitt langt mer nyansert desom man fikk endret fokuset i den. Det er heldigvis slik at de lærde strides om takten disse forandringene skjer i og ikke minst hvordan vi kan bremse denne. Så langt er de vel enige i at noe må gjøres, vi bør gjøre det nå men der stopper vel enigheter. For når debatten når slike høyder at "hele verden" skal redde verden hele tiden så får vi en holdning som nesten er reiligøs i forhold til en nyansert saklig debatt.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 13:24   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Jeg er enig med deg. Det må være rom for kritiske røster uansett tema.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 13:46   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Dette ble det jammen meg en skikkelig debatt av gitt.

Er det ingen "religiøse" fanatikere her?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 13:48   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Nææææ? Kan forskere ta feil?



:ikke mye til debattbidrag hefra heller:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:01   #6
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Dette ble det jammen meg en skikkelig debatt av gitt.

Er det ingen "religiøse" fanatikere her?

Kan vi lage oss en?

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:03   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

En religiøs fanatiker eller en debatt? :usikker:

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:04   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En religiøs fanatiker eller en debatt? :usikker:

En debatt hvor en tar stilling som religiøs fanatiker.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:08   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Siden det er min rolle å være fornuftens røst i en hver debatt, ref. Tinetoffs opplisting av de ulike moderatorenes roller, håper jeg du vil ta ansvar som religiøs fanatiker, Skvetten.

Kjør debatt!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:28   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Siden det er min rolle å være fornuftens røst i en hver debatt, ref. Tinetoffs opplisting av de ulike moderatorenes roller, håper jeg du vil ta ansvar som religiøs fanatiker, Skvetten.

Kjør debatt!

Kommer tilbake i min nye ham som religiøs fanatiker. Skal lese meg litt opp på svovelpredike, eller trenger man i grunnen det?

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 14:47   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nææææ? Kan forskere ta feil?



:ikke mye til debattbidrag hefra heller:


Hmpf. Det var min replikk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:04   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Jeg mener vi kan lære mye av svenskene.

Vedlagte filer
Filtype: pdf svenskeløsningen.pdf (547,1 KB, 43 visninger)
__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:09   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:43   #14
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:49   #15
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Men atte... Hvis vi slutter med sommertid, vil jo de grønne plantene få en time mindre med dagslys og CO2-nivået vil stige, slik at drivhuseffekten øker og isen smelter allikevel.
Dilemma!

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 18:42   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

En klassisk Catch22 det der, maggypop.


Ja, altså for dere som ikke vet det så jobber jeg som forsker. Så jeg kan jo ta feil.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 20:12   #17
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

  Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:00   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg mener vi kan lære mye av svenskene.



Enten er fyren jæklig dum - eller så har han sykt bra humor.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:59   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Noen predikant er jeg vel neppe, men jeg tror og mener ganske sterkt at vi må ta klimaendringene og vårt eget forbruk av den kloden våre barn skal leve på, på alvor.

Her i Aftenposten har de en artikkel om dette http://www.aftenposten.no/fakta/inns...cle2382033.ece

Ellers pleier jeg å gjøre wwf sine ord til mine:

Det finnes fortsatt klimaskeptikere som hevder at de klimaendringene vi nå er vitne til, ikke er menneskeskapte.

Men følgende er det ingen - ingen - som helst uenighet om: Alle gasser med mer enn tre atomer per molekyl bidrar til drivhuseffekten. Konsentrasjonen av slike gasser øker pga menneskelig aktivitet. CO2 er den viktigste av disse gassene. Konsentrasjonen kommer til å fortsette å øke så lenge vi flytter mer karbon fra lagre under bakken og opp i lufta, enn det jorda klarer å binde opp. Denne stadig økende konsentrasjonen får klimaet til å bli varmere.

Resten er detaljer. De handler om hvor sterk denne påvirkningen er i forhold til andre faktorer, hvilke komplekse mekanismer for tilbakekobling som finnes, og så videre. Disse detaljene bør selvfølgelig utredes og diskuteres. Den diskusjonen foregår blant kvalifiserte fagfolk over hele verden. Det som står fast er at våre utslipp for hver dag som går øker ubalansen i systemet.

Tid for handling
Vår oppgave er å bringe systemet i balanse. Når balansen er gjenopprettet, har vi selvsagt ingen garanti mot klimaendringer. Men vi lager dem ikke selv, og vi har en klode med et klimasystem som faktisk er i stand til å dempe og kompensere for endringer i solstråling osv. - noe som har fungert stabiliserende på jordas klima i noen milliarder år. Vi håper alle evnerike debattanter heretter konsentrerer seg mer om hva som må gjøres, og mindre om hvilke intrikate argumenter de kan klare å hoste opp for å få slippe.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:42   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forskere kan ta feil

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men følgende er det ingen - ingen - som helst uenighet om: Alle gasser med mer enn tre atomer per molekyl bidrar til drivhuseffekten. Konsentrasjonen av slike gasser øker pga menneskelig aktivitet. CO2 er den viktigste av disse gassene.

Og ozon bidrar enormt til drivhuseffekten med sine 3 atomer, eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no